اقتصادی

مذاکره با شرکت مطرح چینی جهت تکمیل طرح جامع ارتباطی خلیج فارس

عضو هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه قشم از برگزاری جلسه مذاکره با شرکت راه و جاده شیامن چین(Xiamen Roads and Bridges co) جهت تفاهم برای تکمیل طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم، یاسر سلیمانی عصر دوشنبه اظهار داشت: در حاشیه بیست و سومین رویداد بین المللی سرمایه گذاری و تجارت چین (CIFIT ۲۰۲۳) جلسه ای با حضور رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و رییس هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری و توسعه قشم، با قائم مقام و مدیران ارشد شرکت راه و جاده شیامن برگزار شد.

وی ادامه داد: این جلسه با توجه به ظرفیت های بالای فنی مهندسی کشور چین در احداث سازه های آبی و با توجه مشابه بودن موقعیت جزیره شیامن نسبت استان فوجیان با جزیره قشم و سرزمین اصلی در استان هرمزگان و همچنین بهره گرفتن از تجربیات یکی از بزرگترین شرکت های ساخت سازه های آبی چین انجام شد.

عضو هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه قشم افزود: در این جلسه در راستای تکمیل پروژه شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس (شامل توسعه بندر کاوه – جاده و راه آهن و احداث پل خلیج فارس) به عنوان یکی از پروژه های راهبردی کریدور جنوب شمال کشور مذاکراتی انجام شد.

سلیمانی خاطرنشان کرد: شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس با اتصال جزیره قشم به سرزمین اصلی، همواره به عنوان یک ضرورت‌ جهت پیشرفت اقتصادی این منطقه در حوزه های گردشگری، نفتی و ترانزیتی جزیره قشم محسوب شده و یکی از مطالبات اصلی مردم جزیره قشم است.

براساس این گزارش، طرح خلیج فارس ذیل طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس و شامل چهار طرح پُل خلیج فارس، توسعه بندر کاوه، احداث چهار لاین بزرگراه از بندر کاوه تا سرزمین اصلی و خط راه آهن بین سرزمین اصلی و جزیره قشم است که انجام تمامی طرح ها وابسته به اتمام طرح پُل است.

برای تکمیل یکی از چهار رکن طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس شامل توسعه بندر کاوه جزیره قشم، احداث ۹۲ کیلومتر بزرگراه از بندر کاوه و امتداد به خط سراسری از طریق پل خلیج فارس، احداث ۸۶ کیلومتر راه آهن از بندر کاوه و امتداد به خط سراسری از طریق پل خلیج فارس، احداث پل خلیج فارس به منظور تکمیل ارکان طرح بر روی دریا در سال ۱۴۰۱ خورشیدی به حجم سرمایه گذاری بالغ بر ۴۶۰ میلیون یورو نیاز بود.

این پُل در حد فاصل جزیره قشم به بندرعباس واقع شده و علاوه بر توسعه کریدور حمل‌ و نقل شمال – جنوب، توسعه اسکله کاوه و امکان احداث اتوبان و راه‌ آهن را نیز در این مسیر فراهم خواهد کرد.

با احداث پل خلیج فارس، ترانزیت کالا از منطقه آزاد قشم دارای توجیه اقتصادی می شود، به طوریکه بخش عمده کالا هایی که از طریق کریدور شمال – جنوب ترانزیت می شدند، از طریق این پُل، انجام شده و واردات و صادرات کالا بر اساس یکسری قوانین و مقررات راحت تر، صورت خواهد گرفت.

بر این اساس، هزینه‌ های حمل و نقل و زمان ترانزیت کالا از جزیره قشم کاهش یافته و قیمت تمام شده کالا و خدمات به دلیل ایجاد شبکه حمل و نقل ریلی و جاده‌ ای کمتر خواهد شد.

این طرح از نظر ابعاد اقتصادی، عمرانی، صنعتی، گردشگری و رفاهی از جایگاه مهمی در کشور برخوردار است و نقش حلقه ارتباطی مسیرهای دریایی سواحل پیرامونی قشم به شبکه حمل و نقل ریلی و جاده ای کشور را در امتداد ترانزیت آسیای میانه و واردات و صادرات دارد.

پل خلیج فارس از محدوده اسکله لافت در قشم به اسکله پهل در شهرستان خمیر متصل می شود و جزیره قشم را به سرزمین اصلی مرتبط خواهد کرد.

بیست و سومین رویداد تجارت و سرمایه‌گذاری چین (CIFIT ۲۰۲۳) به‌عنوان تنها رویداد تشویق سرمایه‌گذاری کشور چین برای تسهیل سرمایه گذاری های مشترک در دیگر کشورها در روزهای ۸ تا ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۲۳ میلادی (برابر با ۱۷ تا ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۲ هجری خورشیدی) در شهر شیامن کشور چین برگزار می شود و منطقه آزاد قشم با بیش از ۹۰ بسته سرمایه‌گذاری در حوزه های لجستیک، نفت و انرژی، صنعت، شیلات و گردشگری را در این رویداد بین المللی حضور دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا