اقتصادی

سامانه‌های کسب و کار منطقه آزاد قشم برای سهولت سرمایه‌گذاری بهسازی می شود

 معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم از برنامه ریزی برای بازنگری و بهسازی سامانه های کسب و کار این منطقه با هدف سهولت فرآیندهای سرمایه گذاری خبر داد.  

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم، منصور عظیم زاده اردبیلی روز شنبه در دومین روز برگزاری کارگروه تخصصی شیلات مناطق آزاد کشور، اظهار داشت: سامانه های کسب و کاری حوزه های مختلف در سازمان منطقه آزاد قشم با همکاری و هماهنگی دبیرخانه شورایعالی منطقه آزاد قشم بهسازی می شود.

وی ادامه داد: سهولت کارکرد سامانه های مختلف در حوزه های مربوط به فعالان اقتصادی و سرمایه گذاری و افزایش شفافیت و نظارت پذیری به عنوان اولویت سامانه های جدید پیش بینی شده است.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم افزود: یکی از مهمترین مشکلات پیش روی رونق اقتصاد و جذب سرمایه گذاری در مناطق آزاد در حال حاضر، تسری بخشیدن قوانین و دستورالعمل های سرزمین اصلی به این مناطق است.

به گفته عظیم زاده اردبیلی؛ تسری دادن برخی دستورالعمل های مربوط به سرزمین اصلی در مناطق آزاد موجب از میان رفتن مزیت های اقتصادی و در نتیجه کاهش انگیزه تولیدکنندگان و سرمایه گذاران خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: شیلات به عنوان یکی از مهمترین بخش های اقتصادی در منطقه آزاد قشم به عنوان نخستین جزیره شیلاتی کشور و منطقه آزاد پیشتاز در کشور، هنوز تا رسیدن به نقطه ایده آل مسیر طولانی در پیش دارد که با ایجاد سامانه های جدید این فرآیندها تسهیل می شود.

به گزارش ایرنا، جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فرا ساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از راهبردی ترین جزایر ایران و خلیج فارس است.

از سوی دیگر، ویژگی های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می شود.

این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق – غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت های این منطقه آزاد تجاری – صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک های انرژی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا