اجتماعی

۱۳ موقوفه جدید در قشم ثبت شد

 رییس اداره اوقاف و امور خیریه قشم گفت: ۱۳ موقوفه جدید از ابتدای امسال تاکنون در این شهرستان مرزی به ثبت رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم به نقل ازایرنا، حجت الاسلام روح الله صفری افزود: از این تعداد موقوفه جدید، ۱۱ وقف منفعتی شامل مغازه های تجاری و ۲ وقف دیگر شامل مسجد و حسینه بوده و انتفاعی و فاقد درآمد است.

وی با اشاره به اینکه درآمد موقوفات این شهرستان نسبت مدت مشابه در سال گذشته رشد سه برابری داشته است، گفت: این اداره تاکنون مبلغ ۱۳ میلیارد و ۲۴۱ میلیون و ۸۱۲ هزار و ۲۵۱ ریال مطابق با نیت واقفین اجرای نیت کرده است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه قشم ادامه داد: بر اساس ابلاغیه سازمان اوقاف و امور خیریه یکی از وظایف ذاتی این اداره حفظ و نگهداری از موقوفات جزیره قشم است که در این راستا اخذ سند مالکیت تعداد ۳۹ پرونده از موقوفات سرزمین آب و آفتاب در دست اقدام قرار دارد.

صفری با اشاره به وجود ۵۲۷ موقوفه در قشم بیان کرد: با ثبت این تعداد موقوفه جدید، تعداد موقوفات این شهرستان به ۵۴۰ فقره رسید که از این تعداد چهار موقوفه غیر متصرفی و بر اساس وقف نامه دارای متولی است.

وی توضیح داد: امسال بیش از ۲۴۰ بسته غذایی شامل اقلام ضروری مصرفی خانوار هر بسته به ارزش پنج میلیون ریال، ۳۰ بسته نوشت افزار ایرانی و سه عدد ویلچر با مشارکت این اداره بین نیازمندان واقعی توزیع شد.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه قشم اضافه کرد: قدیمی ترین موقوفه این جزیره مربوط به مسجد برخ در روستای کوشه شهرستان قشم است که توسط مومنین و مردم این جزیره در سال ۲۴۴ هجری قمری مصادف با سال ۲۳۷ هجری شمسی وقف شده است.

سنت وقف یکی از تعالیم ارزشمند در مکتب اسلام محسوب می شود و از اهرم‌های موثر اعتقادی و فرهنگی برای جبران نیازهای مادی و معنوی جامعه به شمار می رود.

وقف برای همه اقشار جامعه قابل دسترس است و در انحصار یک طبقه خاص نیست.

وقف از سنت‌های زیبای اسلامی و تجلی احسان و نیکوکاری در سیره ائمه اطهار (ع) محسوب می شود و در منابع فقهی درباره فضیلت و ثواب آن بسیار یاد شده و در فقه، وقف را به معنای حبس کردن مال و جاری کردن منفعت یا ثمره آن، بدون دریافت عوض آمده است، بدین ترتیب که پس از وقف از نقل و انتقال مال یا از میان رفتن آن جلوگیری و منافع آن در مقصد مورد نظر هزینه می‌شود به همین علت آن را صدقه جاریه می‌نامند، چرا که منافع آن پیوسته باقی می‌ماند.

صدقه یکی از بارزترین مصداق‌های تزکیه است و کامل‌ترین مصداق صدقه نیز وقف است.

در وقف اصل مال انسان ثابت می ماند و فرع یعنی منافع آن نیز بادوام و ثباتِ آن اصل، جریان خواهد داشت و هیچ صدقه‌ای چون وقف چنین مزیتی جاودانه ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا