اخبار مهمیادداشت

قشم بهشت گمشده ورزش های آبی

به گزارش پایگاه خبرقشم به نقل از ایرنا، جزیره زیبای یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربعی قشم در جنوب ایران و مدخل ورودی خلیج فارس، با توجه به جاذبه های بیشمار طبیعی موجود در آن، ظرفیت ها و استعدادهای بالقوه ای در زمینه جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد، جزیره ای که به سرزمین عجایب هفتگانه شناخته می شود، بهشت گمشده ورزش های آبی است.

جزیره قشم، که شکلی همچون دلفین دارد، به موازات سواحل جنوبی ایران در تنگه هرمز و در بین مدارهای ۲۶.۵ و ۲۷.۱ شمالی و نصف النهار ۵۵.۲۰ و ۵۶.۴۰ شرقی در آب های نیلگون خلیج فارس قرار گرفته است.

جزیره های کوچکتری در اطراف و نزدیکی جزیره قشم قرار دارند که مهم ترین آنها هرمز، لارک و هنگام هستند و جزایر کوچکی نیز در نزدیکی قشم مشاهده می شوند که می توان به یکی از آنها به نام جزیره ناز اشاره کرد.

رویه متوسط جزیره قشم (ناحیه بین بیشترین جزر و مد) هزار و ۵۶۵ کیلومتر مربع است. درازای این جزیره نزدیک به ۱۳۰ کیلومتر و بیشترین پهنای آن ۳۰ کیلومتر است و این در حالی است که متوسط پهنای آن ۱۰ کیلومتر است.

پرفرازترین نقطه جزیره قشم ۳۹۷ متر – قله نمکدان در جنوب غربی جزیره – است. دماغه قشم از شهر بندرعباس ۲۲ کیلومتر فاصله دارد و نزدیکترین فاصله آن از خاک و سرزمین مادری ۱.۸ کیلومتر در حد فاصله لافت کهنه تا بندر پهل است.

قشم در گروه سرزمین های گرم و خشک قرار می گیرد و این در حالی است که رطوبت نسبی هوا در قشم بالا است. درجه گرمای هوا در قشم همواره بالاتر از صفر درجه سانتی گراد است و میانگین آن بین ۲۲ درجه کمینه و ۳۱ درجه بیشینه متغیر است.

قشم بهشت گمشده ورزش های آبی

درجه گرمای هوا در تابستان قشم گاه به نزدیکی ۵۰ درجه بالای صفر نیز می رسد اما دمای آب دریا در سطح، از کمینه ۲۲ درجه سانتی گراد در زمستان تا بیشینه ۳۲ درجه سانتی گراد در تابستان تغییر می کند. دمای آب به ازای هر پنج متر ژرفا، یک درجه سانتی گراد کاهش می یابد.

فشار هوا در قشم بین ۱۰۱۵ تا ۱۰۱۸ میلی بار جیوه است که در تابستان به دلیل گرمای زیاد، فشار هوا به کمتر از ۱۰۰۰ میلی بار می رسد. بادهای جزیره قشم معمولا ملایم هستند و جهت آنها در پیش از ظهر از سمت شمال غربی و بعدازظهر از سمت جنوب و جنوب غربی است.

۲ جزر و ۲ مد در شبانه روز در اطراف جزیره قشم رخ می دهد که میانگین اختلاف بلندی آنها ۲ تا سه متر است. امواج دریا در اطراف قشم اغلب کمتر از یک متر فرازا (مقدار ارتفاع یک محل از سطح دریا) دارند و از این رو می توان دریای اطراف قشم را یک دریای آرام خواند، اما در سواحل جنوبی و شرقی گاه امواج بلندتر از سه متر نیز قابل مشاهده است.

جریان های دریایی اطراف جزیره حاصل جزر و مد بوده و سریع ترین آن در محدوده بین پل و لافت کهنه قابل مشاهده است و سرعت آن به سه گره دریایی می رسد. جهت جریان در هنگام مد به طرف غرب و در هنگام جزر به طرف شرق است. میزان شوری آب دریا در اطراف قشم ۳۵ در هزار است و رنگ آب دریا بیشتر به سبز مغز پسته ای و در برخی موارد آبی رنگ است.

با این مشخصات آب و هوایی بیشتر ورزش ها از جمله ورزش های آبی ساحلی و غیر دریایی، در هوای آزاد قشم قابل اجراست و نیازی به سیستم های برودتی و گرمایی نیست.

قشم بهشت گمشده ورزش های آبی

در دنیای امروزی و با پیشرفت فناوری در جهت کاهش تحرک و افزایش راحتی، روز به روز از تحرک بدنی کاسته شده و نیاز به انواع ورزش ها بیشتر احساس می شود. ورزش های مختلف و تنوع آنها می توانند انگیزه ای برای پرداختن به فعالیت های ورزشی باشد تا جایی که برای همه سلایق و همه قشرهای جامعه در سنین مختلف ورزشی مناسب طراحی شده است.

ورزش های همگانی در نقاط مختلف دنیا از تنوع زیادی برخوردار هستند تا آنجا که از خرد کردن کُنده درخت گرفته تا بالا رفتن از درخت و نظایر آن را شامل می شوند. تنوع ورزش های مختلف در سراسر دنیا بر اساس قابلیت ها و داشته های هر سرزمین و توانمندی های مردم آن خطه پایه ریزی می شود.

به طور مثال رشته های ورزشی وابسته به دریا، در مجاورت سواحل و کنار دریا توسعه یافته اند. شنا و غواصی که از ضرورت های زندگی در سواحل به شمار می رفتند بعدها به عنوان ورزش رقابتی مطرح شدند. والیبال ساحلی و فوتبال ساحلی، از ورزش هایی هستند که به واسطه ساحل در سواحل تفریحی مورد توجه قرار گرفتند و به جمع ورزش های رقابتی پیوستند. اسکی و اسکیت روی یخ ابتدا ابزاری بودند برای رفت و آمد در مناطق یخ زده شمالی و بعدها به صورت ورزشی رقابتی معرفی شدند.

دریا و ساحل نیز ورزش های خاص خود را دارند و تنوع رشته های در این اماکن بسیار گسترده است و مسابقات بین المللی این رشته ها به صورت جهانی و المپیکی برگزار می شوند. ورزش های آبی ساحلی، با توجه به ویژه گی هایی که درباره قشم و سواحل منحصر به فرد آن توضیح داده ایم می توانند از مهم ترین عوامل توسعه نگین خلیج فارس باشند. با توسعه ورزش های آبی این جزیره که به سرزمین آب و آفتاب معروف است می تواند به شهر فستیوال (جشنواره های) ورزشی نیز نام یابد.

قشم بهشت گمشده ورزش های آبی

آشنایی با دیدنی های قشم

از آسمان (درون هواپیما) که بنگری جزیره قشم را همچون دلفینی خفته بر مهمترین نقطه خلیج فارس (تنگه هرمز) می بینی. در جزیره که فرود آیی محو زیبایی بکر و خیره کننده اشکال بلندی هایی می شوی که در اثر عوامل طبیعی به وجود آمده اند، گله های شتران و سرزمین خشکی را در میان این همه آب که گرداگرد این جزیره را گرفته مشاهده می کنی و در شگفت می مانی از سرسبزی درختان جنگل های حرا که با آب شور دریا سازگار شده اند.

با ورود به جزیره قشم نگین خلیج فارس مساجد بسیار زیبا، آب انبارهای متعدد و کیلومترها سواحل زیبا و دریایی نیلگون که زیر نور آفتاب می درخشد را با آبزیان بسیار زیبا و کم نظیر مشاهده می کنی.

کمی بیشتر که در جزیره بنگری و با ساکنان بومی صحبت کنی در می یابی این جزیره روزگاری تبعیدگاه بوده اما امروز سرشار از فرصت های گوناگون در زمینه های صنعت، ترانزیت کالا، خدمات دریایی و بندری، بیوتکنولوژی، بازرگانی و به خصوص گردشگری است.

جزیره قشم سرزمین آب و آفتاب اکنون دارای آب شیرین، برق کافی، امکانات رفاهی و هتل های مناسب، بازارهای مدرن و پلاژهای زیبا است که در فاصله کوتاهی از آن زیبایی های طبیعی ژئوپارک جهانی قشم با کوه های نمکی کم نظیر و سایر جاذبه هایش وجود دارد.

با این همه، قشم با وجود استعدادهای فراوانی که دارد آنچنانکه باید و شاید رشد و توسعه نیافته به خصوص در زمینه گردشگری، به ویژه در زمینه ورزش ها و تفریحات آبی این جزیره قابلیت آن را دارد که با سرمایه گذاری در این زمینه و با توجه به ظرفیت های موجود، به بهشت گردشگران و ورزشکاران آبی از سراسر کشور یا گردشگران خارجی بدل شود.

رشته های ورزشی آبی ساحلی از جمله والیبال ساحلی، فوتبال ساحلی، هندبال ساحلی، شنا، غواصی، قایق رانی، اسکی روی آب، جت اسکی و موج سواری هستند که در سواحل مختلف دنیا انجام می شوند.

قشم بهشت گمشده ورزش های آبی

وجود اماکن مناسب برای پرداختن به ورزش های آبی ساحلی چه در سطح همگانی و چه برای برگزاری مسابقات، وجود پلاژهای مناسب تفریحی ویژه شنا، قایقرانی و قایق سواری با حضور ناجیان غریق ویژه خانواده ها و جوانان، ایجاد خطوط مسافرتی مناسب زمینی و هوایی، وجود هتل ها و اماکن مناسب و اقتصادی اسکان گردشگران و ورزشکاران، آشنایی مردم با ورزش های آبی و تربیت مربیان ورزشی که با ورزش های ساحلی دریایی آشنایی داشته باشند برخی از امکانات لازم برای توسعه ورزش های آبی و گردشگری در جزیره قشم است.

متاسفانه جزیره قشم از تبلیغات لازم در سطح رسانه ها برای توسعه گردشگری به ویژه ورزش های آبی برخوردار نیست، از آنجا که تبلیغات یکی از ارکان معرفی جاذبه های منطقه و جلب گردشگر است، برنامه ریزی در این زمینه ضروری به نظر می رسد. این مهم برای برنامه ریزی تیم های ورزشی و تورهای گردشگری از اهمیت خاصی برخوردار است.

از آبان ماه تا اسفند یعنی پنج ماه از سال که سراسر کشور در هوای سرد و برف و بارانی قرار می گیرد. جزیره قشم از مناسب ترین هوا برای برگزاری مسابقات ورزشی و گردشگری برخوردار است کما اینکه بیشتر تیم های ورزشی به دنبال برنامه ریزی برای رفتن به کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند و چندین برابر هزینه می کنند.

ساحل، دریا، آسمان زیبا، دمای مناسب، مراکز خرید، مکان های دیدنی، همگی از جمله منابع ما برای توسعه ورزش های آبی ساحلی و گردشگری در جزیره قشم نگین خلیج فارس است. این امکانات است که اگر به دیده تحقیق بنگریم فقط در این منطقه یافت می شود.

هوای مطبوع در پنج ماه از سال در زمانی که بیشتر شهرهای کشور در آب و هوای سرد به سر می برند یکی از ظرفیت های سرزمین آب و آفتاب است.

یکی از جذاب ترین وسیله های تربیت روانی – اخلاقی و جسمی برگزاری اردوهای ورزشی است که برگزاری این اردوهای ورزشی و مسابقات در فصل های سرد سال می تواند باعث جذب گردشگران فراوان شود و بنیه اقتصادی منطقه را افزایش دهد.

در عین دارا بودن سالن های ورزشی و زمین چمن فوتبال در جزیره قشم می توانیم ورزشکاران خود را به سوی ورزش های آبی ساحلی نیز سوق دهیم و از میان آنان قهرمانان آینده مملکت را بسازیم.

همچنین با وجود مدرسه و کلوپ های غواصی در این جزیره کمتر نوجوانی است که به دلیل بالا بودن هزینه کلاس ها بتواند در این کلاس های شرکت کند، فقط گردشگران علاقمند و کسانی که نیاز به دوره های ویژه دارند می توانند در این کلاس ها شرکت کنند باید برای جوانان قشم تسهیلاتی قایل شد تا امکان شرکت در این کلاس ها برای آنها ایجاد شود.

شنا، قایقرانی، قایق سواری، اسکی روی آب، جت اسکی، والیبال ساحلی، فوتبال ساحلی، هندبال ساحلی و نظایر آن رشته های ورزشی هستند که به راحتی می توان آنها را در پلاژهای ساحلی جزیره قشم سرزمین عجایب هفتگانه راه اندازی کرد.

توسعه ورزش های آبی با توجه به امکانات طبیعی و خدادادی (دریا و ساحل) در جزیره قشم امکان پذیر است. به جای اینکه ماسه های دریا را به جای دیگر برده و در آنجا با آب و هوایی متفاوت از مناطق ساحلی به برگزاری مسابقات ورزشی مربوط پرداخت. می توانیم در قشم به توسعه و راه اندازی ورزش های آبی ساحلی بپردازیم و با تبلیغات مناسب و برگزاری چند دوره مسابقه و تورنمنت های داخلی و خارجی در جهت توسعه روز افزون قشم گام برداریم.

استان هرمزگان با دارا بودن بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز دریایی از سواحل شرق استان (جاسک) در دریای عمان تا سواحل نیلگون خلیج فارس در شرق استان (پارسیان) و برخورداری از جزایر ۱۴ گانه خلیج فارس، یکی از مهم ترین و راهبردی ترین استان های ایران است که از جاذبه های منحصر به فردی چون جنگل های بی همتای حرا و مرغوب ترین مروارید جهان و ده ها اثر تاریخی و طبیعی برخوردار است.

خلیج فارس با گستره نزدیک به ۲۳۷ هزار و ۴۷۳ کیلومتر مربع بین ۲۴ تا ۳۰ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ تا ۵۶ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ واقع شده است و جزیره زیبای قشم، همچون نگینی بر پهنه آب های نیلگون آن می درخشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا