محیط زیست

تامین امنیت و ایمنی زیستی از وظایف دامپزشکی در پدافند غیرعامل است

 رییس اداره دامپزشکی قشم با بیان اینکه تامین امنیت و ایمنی زیستی از وظایف دامپزشکی در پدافند غیرعامل است، گفت: براساس تعاریف ارایه شده از دفاع بدون سلاح، دامپزشکی یکی از مهم ترین سازمان های حاکمیتی در مبارزه با تهدیدات حوزه زیستی است.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم به نقل از ایرنا، محمد صدیق ارم افزود: صنعت دام و طیور به عنوان دومین سرمایه ملی و مولد کشور بعد از صنعت نفت است که اشتغال بیش از ۲۵ درصد جمعیت ایران از این طریق تامین می شود.

وی ادامه داد: خطرهای ناشی از احتمال ورود، بروز و شیوع بیماری های دامی و طیور و آبزیان و بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام (بومی، غیربومی، بازپدید و نوپدید) به داخل کشور و وجود بیش از ۱۹۰ بیماری باکتریایی، ویروسی و انگلی قارچی در انواع دام و طیور بر اهمیت برنامه ریزی واکنش سریع مقابله با تهدیدهای زیستی (غیرعمدی و عمدی) و مدیریت این بحران ها و استفاده از راه کارها، اصول و ملاحظه های پدافند غیرعامل در حوزه بهداشت دام و دامپزشکی تاکید می کند.

رییس اداره دامپزشکی قشم توضیح داد: بنابه گزارش سازمان بهداشت جهانی دام ۸۰ درصد عوامل بیماری زای که به طور بالقوه می توانند با اهداف بیوتروریسمی استفاده شوند منشا حیوانی دارند؛ همچنین ۶۰ درصد از بیماری های عفونی انسانی از عوامل بیماری زا در حیوانات تکامل یافته اند و ۷۵ درصد بیماری های عفونی نوپدید انسانی دارای منشا حیوانی هستند.

ارم اضافه کرد: عوامل بیماری زا در حیوانات از جمله آنهایی که قابل انتقال به انسان هستند، این ظرفیت را دارند که به طور تصادفی از آزمایشگاه ها فرار کنند و یا به دلیل پیامدهای گسترده اقتصادی، بهداشتی، اجتماعی و دسترسی به توانایی های بالقوه از آنها به عنوان سلاح های زیستی استفاده شود.

وی گفت: به نظر دانشمندان، تمامی بمب های بیولوژیک به جز یک مورد از عوامل بیماری های مشترک بین انسان و حیوان ساخته شده اند.

رییس اداره دامپزشکی قشم با اشاره به اینکه تامین امنیت زیستی سرمایه های دامی از وظایف خطیر سازمان دامپزشکی کشور، در راستای راهبردهای پدافند غیرعامل است، گفت: دامپزشکی برای حراست از این سرمایه عظیم ملی برنامه های گسترده و متنوعی را به اجرا گذاشته است که پیشگیری و مبارزه با انواع بیماری های واگیر دام و طیور از طریق انجام واکسیناسیون، معاینه و معالجه بیماریها، پیشگیری و مبارزه با انواع بیماری های مشترک یا قابل انتقال بین انسان و حیوان از مهم ترین آنها است.

وی افزود: همچنین پیشگیری و مبارزه با انواع بیماری های انگلی دام و طیور، انجام اقدامات بهداشتی و نظارتی بر نحوه حمل و نقل انواع دام، طیور و فرآوردهای خام دامی، نظارت بر مراحل تولید انواع فرآورده های حاصل از حیوانات در کشتارگاه ها، کارخانجات فرآوری این فرآورده ها، شناسایی مستمر کانون بیماری های دامی از طریق مراقبت فعال و غیر فعال و ثبت در سامانه، گسترش سامانه اطلاعات جغرافیایی از دیگر وظایف و اقدامات دامپزشکی در حوزه پدافند غیرعامل است.

ارم بیان کرد: مراقبت و جلوگیری از شیوع عوامل بیماریهای دامی یا مشترک بین انسان و دام، می تواند مانع لطمه خوردن و تحت الشعاع قرار گرفتن اقتصاد، اشتغال و حتی بهداشت عمومی شود.

کوتاه ترین تعریف پدافند غیرعامل، «دفاع بدون سلاح» است.

واژه پدافند از دو بخش «پد» و «افند» تشکیل شده که «پد» به معانی ضد و متضاد است و هرگاه قبل از واژه ای قرار گیرد معنای آن را معکوس می کند، واژه «افند» نیز به مفهوم جنگ، جدال، تهاجم، حمله و پیکار است در این راستا پدافند که همتراز با واژه «دفاع» است، شامل اقداماتی است که جهت مقابله با حمله و تهاجم دشمن انجام می شود.

این اقدامات شامل انواع و اقسام برنامه های دفاعی از جمله «پدافند غیرعامل» و «پدافند عامل» است که در پدافند غیرعامل برای مقابله با تهاجم و تهدیدات دشمن بدون استفاده از تسلیحات تهاجمی یا دفاعی و با استفاده از مجموعه ای از اقدامات و تمهیدات تدافعی، موجب کاهش آسیب پذیری تاسیسات، تجهیزات و نیروی انسانی می شود.

در صورتی که در «پدافند عامل» برای مقابله با تهاجم و تهدیدات دشمن و دفع تهدیدات وی از انواع و اقسام تسلیحات دفاعی نظیر توپ، موشک، تانک، هواپیماهای شکاری، بمب افکن، رزم ناو، زیردریایی و نظایر آن استفاده می شود.

برنامه های هفته نکوداشت پدافند غیرعامل سال۱۴۰۲ با شعار “ایران پایدار، به وسعت ایمان، به بلندای امید_ پدافند غیر عامل دفاع همه جانبه در برابر جنگ ترکیبی” از سوم تا۱۰ آبان ماه سال جاری اجرا می‌شود.

در این هفته تلاش می شود که مفاهیم و بنیادهای پدافند غیرعامل و آگاهی مدیران و مسئولان و مردم نسبت به موضوع پدافند غیرعامل توسعه یابد و فرهنگ پدافند غیر عامل نهادینه شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا