اقتصادی

ذخیره سازی ۳۵۰ هزار قطعه بچه ماهی سی باس در قشم آغاز شد

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم از آغاز مرحله اولیه ذخیره سازی ۳۵۰ هزار بچه ماهی سی باس در قفس های پرورش ماهی در دریا از سوی ۲ شرکت خصوصی وابسته به بومیان این جزیره خبر داد.

 به گزارش پایگاه خبری خبرقشم، مریم نوری بالانجی روز چهارشنبه اظهار داشت: شروع پیوسته و پشت سر هم مرحله اولیه ذخیره سازی ۳۵۰ هزار قطعه بچه ماهی سی باس مربوط به ۲ مجموعه بومی با نام های شرکت آبزیان گستر همدلان قشم و شرکت آبزیان دشت مروارید قشم است.

وی ادامه داد: شرکت آبزیان گستر همدلان قشم با ظرفیت تولید ۵۰۰ تُن ماهی و با اشتغال مستقیم و فصلی ۳۵ نفر در مرحله اول ذخیره سازی ۱۰۰هزار قطعه بچه ماهی سی باس را آغاز کرده است.

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم افزود: همچنین شرکت آبزیان دشت مروارید قشم با ظرفیت تولید سه هزار تُن و ایجاد اشتغال مستقیم و فصلی برای ۳۹ نفر در مرحله نخست، برای ذخیره سازی در مرحله اول، ۲۵۰ هزار قطعه بچه ماهی سی باس اقدام کرده است.

به گفته نوری بالانجی؛ سیاست سازمان منطقه آزاد قشم در توسعه تولیدات شیلاتی و صنایع وابسته به آن، مشارکت سرمایه‌گذاران و دستیابی به افزایش تولید ماهی و کمک به کاهش فشار به ذخایر آبزیان دریایی بومی موجود در خلیج فارس است.

وی با اشاره به مزیت های سرمایه گذاری در حوزه پرورش ماهی در قفس، تصریح کرد: پرورش ماهی در قفس اکنون بخاطر نرخ سوددهی مناسب و همچنین زمان کوتاه در درآمدزایی، مورد توجه سرمایه گذاران بخش خصوصی قرار دارد.

براساس این گزارش، طرح های آبزی پروری در منطقه آزاد قشم دارای جذابیت بالایی برای سرمایه گذاری است که بیشترین متقاضیان و سرمایه گذاران در این حوزه را جوانان بومی استان هرمزگان با استقبال خوب خود تشکیل داده اند.

ماهی سی باس دریایی آسیایی به صورت گسترده‌ای در منطقه اقیانوس هند و آرام غربی از خلیج فارس تا چین، تایوان، پاپوآ گینه نو و استرالیای شمالی پراکنده شده است.

آبزی پروری این گونه در دهه ۷۰ میلادی در تایلند شروع شده و به سرعت در سراسر جنوب شرق آسیا گسترش یافته و از گونه های مهم پرورشی در آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه است.

رشد سریع، مقاومت به تغییرات شوری و توانایی سازگار شدن به پرورش در استخرهای خاکی و قفس در محیط های دریایی، لب شور و آب شیرین از ویژگی های بارز این ماهی است.

در سال‌های اخیر، با ورود بچه ماهیان زیر یک گرمی این گونه از خارج از کشور، به صورت محدود در برخی از استان‌های ساحلی جنوب کشور از جمله هرمزگان و خوزستان و گذراندن دوره نرسری در استخرهای خاکی یا قفس های دریایی پرورش این گونه آغاز شده است که با نتایج به نسبت خوبی از لحاظ تولید در واحد سطح و بازماندگی همراه بوده است.

ماهی سی باس آسیایی در زمره ماهیان مهم پرورشی در کشورهای آسیای جنوب شرقی است. این ماهی از زمره پرطرفدارترین و گرانترین ماهیان در کشورهای استرالیا، تایلند، مالزی و تایوان است. این ماهی در خلیج فارس و دریایی عمان به خصوص سواحل جنوب شرقی ایران نیز موجود است و دارای تقاضا در بازارهای داخلی و خارجی است.

هر ۱۰۰ گرم گوشت ماهی سی باس آسیایی دارای تقریبا ۱۹/۵ گرم پروتئین و ۰/۱ گرم چربی است. کلسیم، فسفر، آهن و پتاسیم از جمله مواد معدنی موجود در گوشت ماهی هستند. ویتامین های گروه ب نیز در گوشت ماهی سی باس آسیایی تازه موجو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا