اجتماعی

فرماندار قشم: آزادگان قهرمانان زنده و آیه های عزت و افتخار کشور هستند

فرماندار قشم گفت: آزادگان قهرمانان زنده و آیه‌های عزت و افتخار کشور هستند و تجلیل و تعظیم مقاومت و فداکاری آنان رسالت دائمی و خطیر نسل‌ های دیروز، امروز و فردای جامعه اسلامی به شمار می‌رود، رسالتی که بازنمایی و برجسته‌ سازی آن در تراز ملی مسوولیت بزرگی را فراروی اصحاب رسانه قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم، محمد محمدحسینی روز پنجشنبه همزمان با سالروز آغاز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی در سال ۱۳۶۹ ، اظهار کرد: روز ۲۶ مرداد گرامیداشت سالروز ورود آزادگان به کشور، فرصت ارزشمندی را برای بازخوانی دستاوردها و پیامدهای پایداری و ایستادگی رزمندگان سلحشور اسلام در دفاع مقدس فراهم می آورد.

وی ادامه داد: مقاومت، پایمردی و استکبار ستیزی ملت ایران در تاریخ پر حماسه هشت سال دفاع مقدس پدیده ای کم نظیر و الهام بخش برای افکار عمومی و به ویژه نسل جوان و آینده‌ ساز کشور است که تبیین آن اثبات حقانیت جمهوری اسلامی در مصاف با جبهه معاندین و استکبار جهانی را برای جهانیان به دنبال خواهد داشت.

فرماندار قشم توضیح داد: این روز با شکوه و سراسر افتخار فرصت مغتنم و ارزشمندی برای بازخوانی دستاوردها و پیامدهای ایستادگی و پایداری رزمندگان سلحشور و نستوه اسلام در برابر جبهه تا بن دندان مسلح نظام سلطه و پیکره متحد دشمنان غربی، شرقی و منطقه‌ ای در میدان عمل رژیم بعث به سرکردگی صدام سفاک است که با نیروی ایمان، اراده و اعتماد به نفس و در سایه وحدت و یکپارچگی ملی، تحت رهبری بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام (ره)، پیروزی ها و برگ های زرین بی شمار، بر تاریخ حماسه و ایثار این سرزمین مقدس افزوده شد.

فرماندار قشم پایبندی و وفاداری آزادگان عزیز به رسالت مقدس نظام اسلامی و اعتقادات دینی و ملی را از واقعیت ها و صحنه‌ های ارزشی دوران اسارت عنوان کرد و گفت: به رغم فشارها، تهدیدات و شکنجه‌های طاقت فرسای رژیم بعث عراق، رزمندگان غیور ایران اسلامی هیچگاه از آرمان‌ ها و اهداف انقلاب اسلامی عدول نکرده و همواره بر پاسداشت ارزش‌های اسلامی تاکید و با تاسی به فرهنگ عظیم عاشورا، ایستادگی و پایمردی کردند.

شهرستان قشم با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت ۲۲ شهید(۲۰ شهید دفاع مقدس، یک شهید سلامت و یک شهید مدافع امنیت) و ۱۱ آزاده را تقدیم انقلاب کرده است که از این تعداد سه نفر از آنان هشت سال تمام در اسارت نیروهای بعثی صدام بودند و یکی از آنها جزو آن ۲۳ نوجوان رزمنده و معروف اسرای جنگی عملیات بیت‌المقدس است.

این شهرستان همچنین میزبان پیکرهای پاک ۱۰ شهید گمنام دفاع مقدس پنج شهید در یادمان شهدای گمنام شهر قشم، یک شهید گمنام در جزیره لارک، یک شهید گمنام در جزیره هنگام و سه شهید گمنام در شهر بندری درگهان در کنار آب های فیروزه ای خلیج فارس و سرزمین آب و آفتاب است.

۲۴ مرداد ۱۳۶۹، صدام حسین در نامه ای به هاشمی رفسنجانی رییس جمهوری وقت ایران، از پذیرش عهدنامه ۱۹۷۵ الجزیره و عقب نشینی از مرزهای ایران و آزادی اسیران خبر داد.

به دنبال این موضوع در ۲۶ مرداد نخستین گروه از آزادگان ایرانی به میهن بازگشتند.

ستاد رسیدگی به امور آزادگان که ۲ روز پیش از نامه صدام تشکیل شده بود، تبادل ۴۰ هزار آزاده ایرانی را با همین تعداد اسیران عراقی صورت داد و بیش از ۲۷۰ واحد ستادی در کشور برپا کرد تا به آزادگان خدمت های گوناگون ارایه دهد.

۲۳ نفر، گروهی از رزمندگان نوجوان ایرانی بودند که در جریان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۱ به اسارت نیروهای عراقی درآمدند.

این گروه کم سن و سال بین ۱۳ تا ۱۷ سال سن داشتند و بیشتر از تیپ ثارالله کرمان اعزام شده بودند و در اردیبهشت ۱۳۶۱ در مرحله مقدماتی عملیات بیت‌المقدس در مناطق مختلف جبهه اسیر شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا