گزارش آشنایی با هیئتی نوپا؛

جوانان ولایی قشم پرچمدار جهاد فرهنگی

روایتی خواندنی از گفتگوی پایگاه خبری ساحل قشم با موسسین هیئت فرهنگی مذهبی مدافعان حرم شهرستان قشم

به گزارش پایگاه خبری ساحل قشم؛ اربعین ۹۵ را می‌توان سرآغاز شکیل‌گیری هیئت مدافعان حرم در شهرستان قشم دانست. روزهایی که شعله فعالیت‌های جسته گریخته جمعی از جوانان فعال در عرصه فرهنگی شهرستان با عشق حضرت اباعبدالله علیه السلام تشدید شد.

در بین اما احسان است که با نگرشی زیربنایی و بلندمدت در جستجوی مسیری برای استمرار بخشی به انسجام و فعالیت‌های خودجوش این جوانان در طول سال است. احسان که خوب می‌داند یک دست صدا ندارد، در نخستین گام با بابکی هم دست می‌شود که آن روزها ردای مقدس سربازی در ناحیه مقاومت بسیج سپاه قشم را بر تن داشت و با این حال از فعالیت‌های فرهنگی دست بردار نبوده و در شمار موثرترین فعالان فرهنگی جزیره قرار می‌گیرد.

به همت احسان امینی‌نسب و بابک نادی بچه‌ها دور هم جمع می‌شوند اما نه برای راه اندازی ایستگاه صلواتی و یا اقدامی مقطعی، بلکه این‌بار گرد هم آمده‌اند تا اندیشه‌ای ناب را بارور سازند. اندیشه‌ای که امروز در قالب هیئت مدافعان حرم تجلی یافته است.

طی چندین نشست، طرح ایده و بررسی مسائل و آسیب‌های فرهنگی در قشم، عزمشان برای استمرار فعالیت‌های فرهنگی در چارچوبی منسجم‌تر جزم می‌شود و از همان ابتدا بنای هیئت را بر پایه ترویج و گسترش اخلاق و فرهنگ غنی اسلامی- ایرانی می‌نهند.

گزینش نام هیئت چند ماهی زمان می‌برد و سرانجام بر سر نام ” مدافعال حرم” به توافق می‌رسند. امینی‌نسب که بچه‌ هیئتی‌ها او را مغز متفکر هیئت لقب می‌دهند، هدف از انتخاب این نام را نه فقط بخاطر مدافعان حرم، بلکه کاری می‌داند که قرار است در قالب هیئتی نوپا آغازگر آن باشند؛ نوعی دفاع از حریم ولایت، فرهنگ و اخلاق.

در این بین تقدیر جوانان و موسسین هیئت از رهنمودها و پیگیری‌های مستقیم و غیر‌مستقیم جناب سرهنگ رحمت‌اله دهقانی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه قشم در ثبت هیئت و حمایت‌های پس از آن تمامی ندارد.

راه‌اندازی نماز جماعت در پارک زیتون با شعار ” در کنار تفریح، نماز فراموش نشود” نخستین فعالیت رسمی این هیئت است که با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در روزهای جمعه هر هفته و با جمعیتی قریب به ۶ نفر بنای آن پی‌ریزی می‌شود.

نادی برپایی نماز در پارک‌ها بویژه پارک زیتون را پروژه‌ای می‌داند که طی چندین سال اخیر در محافل مختلف مطرح، و فقط مطرح شده بود؛ در دستور کار افراد و نهادهای مختلف قرار گرفته اما اجرایی نمی‌شد تا اینکه هیئت مدافعان حرم پس از تاسیس با تمرکز بر این موضوع و بهره‌گیری از حمایت‌های سپاه قشم آن را اجرایی نمود.

امینی‌نسب، برپایی نمازجماعت، رسیدگی به وضع ظاهری نمازخانه و تجهیز آن را از مهمترین ماموریت‌های هیئت در پارک زیتون می‌داند که طی یک سال تحقق یافته و در طول این مدت جمعیت نمازگزاران به ۹۰ نفر رسیده و نمازخانه سینما دریای قشم نیز بر اثر همین فعالیت‌ها تجهیز شده است.

برگزاری کلاس‌های اخلاقی، بصیرت افزایی دینی، سیاسی، اجتماعی و همچنین بهره‌گیری از فضای با نشاط پارک برای تعلیم و تربیت بهتر بسیجیان در قالب حلقه‌های صالحین و بهره‌مندی عموم مردم از این کلاس‌ها بخشی دیگر از فعالیت‌های این هیئت در پارک زیتون می‌باشد.

هیئت مدافعان حرم با دستیابی به اهداف در سال ۹۶، فعالیت خود را در پارک زیتون متوقف نموده و انتظار می‌رود متولیان و مسئولین فرهنگی شهرستان حال که زیرساخت‌های مناسب فراهم آمده در استمرار این حرکت فرهنگی بکوشند.

از جمله فعالیت‌های هیئت در محرم ۹۶ که سبب شد هیئت خوزستانی‌های مقیم قشم و نیز هیئت سقای دشت کربلا برای مراسمات این ماه به آنان ملحق شوند، برگزاری مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) با بهره‌گیری از مداحان استانی و کشوری بود که به همت سازمان منطقه آزاد قشم میسر شد و به مدت ۲۰ شب، در هر شب حدود یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ نفر عزادار حسینی پذیرایی شدند.

در حال حاضر برگزاری نشست‌های هفتگی دوشنبه شب‌ها در مسجد جوادالائمه(ع) شهر قشم که رشد ۳ برابری نمازگزاران را دربر داشته، مسابقه نقاشی در پارک الهیه ویژه خردسالان، کلاس خیاطی ویژه خواهران، کلاس روخوانی قرآن، آموزش احکام، آموزش خط، کارهای جهادی خدماتی و تلاش برای راه‌اندازی صندوق قرض الحسنه جهت کمک به مستضعفین شهرستان از جمله اقدامات شاخص این هیئت در سال جاری می‌باشد.

از مهمترین مشکلات این هیئت نداشتن زمین یا ملک برای ساخت حسینیه‌ای به نام مدافعان حرم است که بتوانند از آن به عنوان مرکز استقرار و سایر امورات هیئت استفاده نمایند. با توجه به اقدامات فرهنگی شاخص، تمیز و خودجوش این هیئت جوان و جوانه‌پرور انتظار می‌رود متولیان فرهنگی و مسوولان شهرستان بویژه سازمان منطقه آزاد و فرمانداری در راستای رفع این مشکل هیئت مدافعان حرم و کمک به اعتلای فرهنگی شهرستان اقدام نمایند.

عبدالعلی پوراشرف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا