اجتماعی

شهر پایدار با نگاه سیستمی و تعاملی به نیازهای تمام اقشار ایجاد می شود

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: رفع نیازهای تمامی اقشار و گروه های شهروندی با نگاه سیستمی و تعاملی می تواند زمینه ساز ایجاد شهر پایدار و توسعه یافته باشد.

به گزارش پایگاه خبری خبر قشم، سعید اکبریان در همایش روز ملی شهرسازی با ادای احترام به کودکان و ساکنان به شهادت رسیده در اثر حملات رژیم صهیونیستی در غزه، اظهار کرد: مهندسان شهرسازی در شهری مانند قشم باید ضمن توجه به نیاز تمامی اقشار جامعه، برای تمامی سلیقه ها از جمله ساکنان و گردشگران برنامه ریزی کنند.
وی ادامه داد: احساس نیاز میان تمامی شهروندان برای رفع مشکلات شهری، مساله ای است که می تواند به ساخت شهر پایدار و توسعه یافته در آینده نزدیک کمک کند.
معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم نقش فعالیت های فرهنگی را مانند روج در کالبد شهرهای مختلف دانست و افزود: متخصصان شهرسازی در حوزه های مدیریت شهری و زیرساخت ها برای تمامی حوزه ها و نیازهای شهروندان برنامه ریزی می کنند.


به گفته اکبریان؛ تضاد منافع در اخذ تصمیمات شهری ممکن است مشکل ساز باشد و وظیفه اصلی مهندسان شهرسازی این است که با شناسایی و رفع این مشکلات فضای زیستن مناسبی را برای تمامی شهروندان و ایجاد شهرهای پویا فراهم کنند.
وی در پایان با بیان اینکه بسیاری از انسان شناسان و جامعه شناسان شهرها را مرکز تمدن سازی برای بشر می دانند؛ خاطرنشان کرد: ایجاد توازن و تعامل با بخش های مختلف در شهرسازی با نگاه به نیازهای اصلی اقشار برای ایجاد شهرهای انسان محور و توسعه یافته حرف اول را می زند.
رییس شورای اسلامی شهر قشم نیز در این همایش گفت: آغاز فعالیت شوراها و فرآیند مشورت پذیری و نظرخواهی باید در دوران کودکی آغاز شود تا ضمن آموزش بتوان از نظرات و پیشنهادات تمامی اقشار جامعه استفاده کرد.
حبیب بازماندگان با اشاره به نیاز مجتمع های تجاری شهر قشم به اتاق مادر و کودک جهت خدمات دهی بهتر به گردشگران و ساکنان، تصریح کرد: نیازهای متعددی برای توسعه، زیباسازی و پویایی در شهر قشم مشاهده می شود و امیدوار هستیم با برنامه ریزی مناسب برای رفع آنها اقدامات مثبتی از سوی شهرداری صورت بگیرد.
مدیر پروژه های شهر دوستدار کودک نیز در این همایش گفت: ایجاد شهرهای دوستدار کودک در کشور نیازمند مطالبه گری و گفتمان سازی توسط خانواده هاست.
موسی پژوهان ادامه داد: کودکان در نظام مدیریت شهری به عنوان نسل آینده ساز از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند و امیدواریم با برنامه ریزی و سیاست گذاری نظام مدیریت شهری این موضوع برای تبدیل به یک مطالبه عمومی برای خانواه ها شود.
وی با برشمرده ویژگی های شهر دوستدار کودک، افزود: در مدیریت شهری و برنامه ریزی های کلان هر چقدر برای کودکان هزینه شود، برای آینده شهر و سالمندان و برای جوانان و نوجوانان آینده، سرمایه گذاری صورت گرفته است.
مدیر پروژه های شهر دوستدار کودک در پایان خاطرنشان کرد: بومی سازی طرح اجتماعی ایجاد شهر دوستدار کودک با توجه به نیازهای جامعه محلی از مهمترین برنامه ها و رویکردهای لازم اجرای آن به شمار می رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا