سلامت

مرگ نوزاد نارس ۱۹ ساعت پس از تولد در بیمارستان قشم

خبر تولد پیش از موعد نوزادان دوقلو و مرگ یکی از آن‌ها در بیمارستان قشم بار دیگر افکار عمومی جزیره را نسبت به کمبود امکانات درمانی در جزیره حساس ساخته و نبود بخش مراقبت ویژه از نوزادان (NICU) و آمبولانس هوایی با تجهیزات مناسب برای اعزام به موقع بیماران را بیشتر از گذشته نمایان ساخته است.

شرایط جغرافیایی جزیره، سختی تردد دریایی که منجر به مشکلات در اعزام بیماران به مرکز استان می‌شود در کنار کمبود امکانات درمانی برای قشموندان چالش‌های زیادی ایجاد کرده و ضروری است مسئولان استان و کشور فکری به حال وضعیت بهداشتی و درمانی این جزیره پهناور کنند.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم به نقل از ایسنا، رئیس بیمارستان پیامبر اعظم(ص) شهرستان قشم و پزشک نوزادان زودرس در تشریح جزئیات تولد و مرگ نوزاد گفت: صبح روز چهارشنبه ۲۸ تیرماه ساعت ۵:۵۰ دقیقه مادر باردار ۲۶ هفته و ۵ روزه با درد زایمان به بیمارستان پیامبر اعظم (ص) قشم مراجعه کرد.

دکتر سید محمود احمدی افزود: مادر باردار با درد زایمان زودرس به بیمارستان مراجعه و سریعا بستری و ساعت ۶:۲۰ صبح با زایمان طبیعی دو نوزاد دوقلو به دنیا آورد.

این پزشک متخصص نوزادان در ادامه تصریح کرد: پس از زایمان در کمتر از ۲۰ دقیقه بر بالین نوزادان حاضر شدم و پس از بررسی وضعیت آنها متوجه شدم قل اول نسبتا وضعیت خوبی دارد، اما قل دوم ضربان قلب بسیار ضعیف، عدم تنفس و همچنین گریه و حرکت نداشت که بلافاصله بوسیله آمبوبک عملیات احیاء آغاز و وضعیت تنفسی نوزاد بهتر شد و البته به خانواده این مادر باردار اعلام کردیم که نوزاد وضعیت خوبی ندارد.

وی بیان کرد: پس از بستری، به نوزاد داروی سورفکتانت (دارویی برای بهتر شدن وضعیت ریه) تزریق شد اما علی رغم تلاش کادر درمانی بیمارستان، نوزاد ساعت یک بامداد ۲۹ تیرماه فوت کرد.

احمدی تاکید کرد: برای اعزام قل دوم، باید حال نوزاد به وضعیت مناسبی می‌رسید که با توجه به زایمان زودرس که از عوارض آن، عدم شکل‌گیری مناسب ریه‌ها در نوزاد، مشکلات تنفسی و وزن پایین است، شرایط اعزام نوزاد مذکور مهیا نبود و مهم‌تر اینکه وزن نوزاد تنها ۷۰۰ گرم بود و در این وزن کمتر از ۱۰ درصد نوزادان حتی پس از بستری در NICU زنده می‌مانند.

رئیس بیمارستان پیامبر اعظم (ص) قشم با اشاره به پایدار شدن وضعیت سلامتی قل اول، خاطرنشان کرد: پس از یک روز که وضعیت قل اول بهتر شد، در تاریخ ۲۹ تیر ساعت ۱۵:۰۰، نوزاد از طریق آمبولانس دریایی به بندرعباس اعزام و در بیمارستان خلیج فارس پذیرش شد.

دکتر احمدی تصریح کرد: مادر نوزاد ۲۹ تیرماه با حال عمومی خوب از بیمارستان ترخیص شد و در حال حاضر وضعیت قل اول هم مساعد و تغذیه با شیر را شروع کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا