آخرین خبرها

اجرای طرح‌های آبزی پروری در منطقه حفاظت شده «حرا» ممنوع است

رئیس محیط زیست شهرستان قشم از اقدامات پیشگیرانه اجرای مزارع پرورش میگو در ۲۵۰ هکتار از اراضی مناطق حفاظت حرا در ۹ ماه گذشته خبر داد و گفت: هرگونه اجرای طرح‌ آبزی پروری در این منطقه براساس قانون ممنوع است.

به گزارش پایگاه خبری ساحل قشم به نقل از تسنیم در قشم ،صادق رستمی با گرامیداشت هفته محیط زیست (16 لغایت 24 خرداد) با شعار جهش تولید و حفظ محیط زیست برای توسعه پایدار ایران، اظهار داشت: سرمایه‌گذاران زیادی برای اجرای طرح‌های آبزی پروری در مناطق تحت مدیریت حرا واقع در بخش حرای قشم و به ویژه اراضی حاشیه جنگل‌های حرا (لافت،گورزین،گوران) در صدد اخذ مجوزهای لازم بودند که به موقع از احداث مزارع در این  مناطق حساس زیست محیطی جلوگیری شد.

به گفته وی، به استناد قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، اراضی مناطق حفاظت شده متعلق به دولت و حفاظت آن به عهده سازمان محیط زیست و اجرای هرگونه طرح‌های (کشاورزی، خدماتی و صنعتی) در این اراضی ممنوع  است.

رئیس محیط زیست شهرستان قشم با اعلام اینکه منطقه حفاظت شده حرا و تالاب بین‌المللی خور خوران قشم از ذخیره گاه‌های حساس ملی، منطقه‌ای و بین المللی محسوب می‌شود، افزود: واگذاری اراضی حاشیه جنگل‌های حرا به طرح‌های آبزی پروری به دلیل ورود پساب مزارع پرورش میگو به اکوسیستم آبی، در دراز مدت تبعات و خسارات غیر قابل جبرانی بر پیکره جنگل‌های حرا وارد خواهد کرد.

وی با اعلام اینکه محیط زیست قشم همه ساله در مناسبت‌های مختلف از جمله (روز جهانی هوای پاک، زمین پاک، روز ملی تالاب‌ها، هفته محیط زیست و …)، برنامه‌های آموزشی با همکاری آموزش و پرورش قشم و بخش شهاب در سطح مدارس انجام می‌شود، بیان داشت: متاسفانه امسال با توجه به همه گیری ویروس کرونا و محدودیت برگزاری تجمعات، برنامه‌های بزرگداشت این هفته امکانپذیر نشد.

رستمی همچنین با اشاره به  آلایندگی‌های ناشی از فعالیت بعضی از شرکت‌های قشم که باعث نارضایتی اهالی منطقه می شود، تصریح کرد: در صورتی که صاحبان صنایع ضوابط و ملاحظات زیست محیطی را رعایت نکنند در فهرست لیست صنایع آلاینده استان قرار می‌گیرند که جرائم سنگینی متوجه آنان خواهد شد.

وی ادامه داد: جابجایی یک کارگاه قایق سازی در روستای جی‌جیان به دلیل آلایندگی و  رعایت نکردن ضوابط استقرار با مراکز حساس روستایی و همچنین انتقال یک واحد پرورش میگو در حال احداث در روستای گوران بخاطر رعایت نکردن ضوابط استقرار با منطقه حفاظت شده حرا با دستور دادستان از اقدامات انجام شده در این شهرستان است.

رئیس محیط زیست شهرستان قشم همچنین از پیگیری نصب پرچم سلامت در شناگاه‌های عمومی شهرستان به عنوان دیگر اقدامات انجام شده محیط زیست شهرستان قشم نام برد.

شایان ذکر است؛ وسعت مناطق حفاظت شده حرا در قشم به 85 هزار هکتار می رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا