آخرین خبرهاایران

مشارکت ۴۰ هزار قشمی در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون

رییس مرکز بهداشت و درمان شهرستان قشم از مشارکت نزدیک به 40 هزار قشمی در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری ساحل قشم، حمید رضا بهزادی در نشست خبری با اصحاب رسانه که روز چهارشنبه  پنجم تیر ماه در محل مرکز بهداشت و درمان شهرستان قشم برگزار شد، با اشاره به جمعیت ۱۵۰ هزار نفری جزیره اظهار کرد: این طرح سه گروه هدف افراد بالای ۳۰ سال، مادران باردار و بیماران دیالیزی را پوشش می دهد.

وی افزود: در حال حاضر یک هزار و ۹۷۰ مادر باردار در قشم وجود دارد که به صورت ماهیانه مراحل غربالگری را می گذرانند و ۵۵ بیمار دیالیزی جزیره نیز به صورت سه بار در هفته مورد تست قرار می گیرند.

رییس مرکز بهداشت و درمان شهرستان قشم از پوشش ۷۰ درصدی جمعیت بالای ۳۰ سال جزیره در این طرح خبر داد و گفت:۵۷ هزار و ۲۷۴ فرد بالای ۳۰ سال گروه نخست هدف این طرح در جزیره قشم است که تاکنون ۳۴ هزار و ۵۳۸ مورد در مراکز بهداشت درمانی و بیش از پنج هزار تَن نیز در ایستگاه ها مراحل غربالگری را گذرانده اند.

به گفته بهزادی، هدف اصلی این طرح کشوری که در دو مرحله اطلاع رسانی(از ۲۷ اردیبهشت تا ۱۸ خرداد ) و عملیاتی(۱۸ خرداد تا ۱۵ تیرماه ) به اجرا درآمده است، پیشگیری از عوارض ناشی از سالمندی در سال های آینده کشور با توجه به بالا رفتن سن افراد جامعه در عصر حاضر می باشد.

وی به همکاری ۴۸ پایگاه درمانی در این طرح ملی اشاره کرد و بیان داشت: تا پایان زمان اجرای این طرح هشت مرکز بهداشت درمانی، ۴۱ خانه بهداشت و هفت پایگاه با ۱۳۸ نیرو در دوشیفت مشغول ارایه خدمات به مردم هستند.

 

* فشار خون بالا علامت خاصی ندارد

 

رییس مرکز بهداشت و درمان شهرستان قشم از فشار خون به عنوان عامل مرگ خاموش در کشور یاد کرد و افزود: فشار خون بالا علامت خاصی ندارد. استفاده از سبک زندگی مناسب با انجام ورزش،  کاهش مصرف نمک و چربی می تواند به درمان این بیماری کمک کند.

به گفته وی، فشار خون بیماری سن و سال نمی‌شناسد؛ استرس و اضطراب، مصرف دخانیات، تحرک ناکافی و تغذیه نامناسب دلایل اصلی بالا رفتن فشار خون است.

بهزادی ادامه داد: دو نوع بیماری فشار خون اولیه و ثانویه وجود دارد. نوع اولیه که ۹۵ درصد آمار این بیماری را شامل می شود، ناشی از شیوه زندگی، جنسیت و ژنتیک افراد بوده و در کشور ما عمدتا به مصرف نمک و نان برمی گردد.

رییس مرکز بهداشت و درمان شهرستان قشم آمار بیماران مبتلا به فشار خون ثانویه را پنج درصد عنوان کرد و گفت: این بیماری براثر مشکلات هورمونی یا اختلال در کارکرد کلیه یا غدد فوق کلیوی پیش می آید و با برطرف شدن بیماری نخستین، قابل درمان است.

بهزادی در پایان  از اصحاب رسانه که با معرفی طرح بسیج ملی کنترل فشار خون، اهمیت این طرح را نشان دادند قدردانی کرد و گفت: همراهی ائمه جمعه و جماعت در معرفی این طرح و تشویق مردم به حضور در آن جای تقدیر و تشکر دارد.

شایان ذکر است، افراد می توانند از طریق مراجعه به سایت salamat.gov.ir اقدام به ثبت فشار خون خود کرده و از وضعیت سلامت خود مطلع شوند.

به منظور شناخت بهتر این بیماری، میزان فشار خون سالم و ناسالم طبق اعلام انجمن قلب آمریکا به شرح زیر در اختیار شما خوانندگانی که به سلامت خود اهمیت می دهید، قرار می گیرد:

فشارخون نرمال: فشار سیستولیک (عدد بالا) کمتر از mm Hg 120 و فشار دیاستولیک (عدد پایین) کمتر از ۸۰ mm Hg؛

پیش فشارخون؛ فشار سیستولیک (عدد بالا) بین mm Hg 139-120 یا فشار دیاستولیک (عدد پایین) بین ۸۰-۸۹ mm Hg؛

فشارخون بالا (مرحله۱)؛ فشار سیستولیک (عدد بالا) بین mm Hg 159-140 یا فشار دیاستولیک (عدد پایین) بین ۹۰-۹۹ mm Hg؛

فشارخون بالا (مرحله۲)؛ فشار سیستولیک (عدد بالا) mm Hg 160 یا بالاتر یا فشار دیاستولیک (عدد پایین) ۱۰۰ mm Hgیا بالاتر؛ و

فشارخون بحرانی (مراقبت فوری): فشار سیستولیک (عدد بالا) بالاتر از mm Hg 180 یا فشار دیاستولیک (عدد پایین) بالاتر از ۱۱۰ mm Hg.

اگر فشارخون شما بالاتر از ۱۸۰/۱۱۰ mm Hg بوده و شما دارای علایمی نظیر درد سینه، تنگی نفس، پشت درد، بیحسی/ضعف، تغییر در بینایی یا دشواری در صحبت کردن هستید، حتما به پزشک مراجعه نمایید.

حتی اگر هیچ نشانه ای ندارید، حدود ۵ دقیقه صبر کرده و مجددا فشارتان را بگیرید، اگر همچنان فشارتان بالاتر از ۱۸۰/۱۱۰ بود به پزشک مراجعه نمایید.

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا