آخرین خبرهااجتماعیایرانگزارش به مناسبت روز جهانی اهداء خون؛

مرکز انتقال خون قشم با شعار “خون سالم برای همگان” پذیرای اهداء کنندگان شد

امسال هم روز جهانی اهداءکنندگان خون مانند سال های پیش در سراسر کشور و جهان، جشن گرفته شد در حالی که در جزیره همانند سایر روزهای ملی و جهانی مورد بی توجهی مسوولان و حداقل آن دسته از مردمی قرار گرفت که عضو مستمر این ارگان نبوده اند.

این رویداد برای تقدیر از اهداءکنندگانی است که دواطلبانه، هدیه ای جان بخش به همنوعان خود اهداء می کنند و به نیاز اهدای مستمر خون جهت تضمین دسترسی به این فاکتور جان بخش و محصولات خونی سالم تاکید دارد.

خجالت آور است اما باید بگویم این نخستین باری بود که وارد ساختمان مرکز انتقال خون قشم می شدم. البته نه به این معنی که تاکنون برای اهداء خون مراجعه نکرده باشم. سال هاست که مشتاق دریافت کارت عضویت هستم  و خواسته ام حس ناب کمک خونی به همنوع را درک کنم اما به لحاظ ساختار فیزیولوژیک خونم تا به حال مقدور نشده.

اما ورودم به مرکز انتقال خون!

صبح روز ۹ مرداد ماه با شهلا داوودی، رییس مرکز انتقال خون شهر قشم هماهنگ کرده بودم که بین ساعت ۱۷ تا ۲۰:۳۰ برای مصاحبه مراجعه کنم. آماده بودم تا با پرسنل مرکز صحبت کنم و وارد دفتر ریاست شوم تا گپ و گفتی در مورد آمار و اطلاعات مربوط به اهداء کنندگان داشته باشم.

از درب شیشه ای که وارد شدم، پشت میز پذیرش، بانویی مشغول ثبت اطلاعات دو مراجعه کننده جوان بود. ایستادم تا سرش خلوت شود و بعد خودم را معرفی کردم و سراغ دفتر ریاست را گرفتم.

خیلی ساده و بی پیرایه گفت: داوودی هستم!

کمی متعجب نگاهش کردم که مرا دعوت به نشستن کرد و خواست تا راه انداختن کار مراجعه کنندگان از خودم پذیرایی کنم. نشستم و به نحوه پذیرش و ارجاع افرادی نگاه کردم که برای هدیه بخشی از وجود خود به فردی دیگر، شتاب داشتند و رییس مرکزی که مفتونانه و مهربانانه بر کارش تمرکز کرده بود.

وقتی کارش به اتمام رسید خیلی آرام آمد و کنارم نشست. همچنان منتظر بودم که به دفتر ریاست مرکز دعوت شوم که گفت برای اطلاعات بیشتر، بهتر است با پزشک مرکز صحبت کنم.

وارد دفتر مشاوره پزشکی شدیم و متوجه شدم که در مرکز انتقال خون شهرستان قشم فقط سه نیرو شامل رییس مرکز، پزشک و یک خون گیر کار می کنند و با این نیروی اندک، طبیعی بود که رییس هم شانه به شانه کارمند مشغول خدمات دهی باشد!

محیطی سرشار از همدلی، محبت و ایثار، دقیقا مطابق با آنچه که ماهیت ذاتی تشکیل این مرکز بوده است.

 

*بیمارستان پیامیر اعظم(ص) قشم ماهانه حدود ۴۵۰ واحد خون مصرف دارد

 

رییس مرکز انتقال خون قشم در نشست مربوط به این روز ارزشمند به خبرنگار پایگاه خبری ساحل قشم گفت: این مرکز، ماهانه حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ واحد خونی (هر واحد برابر با ۴۵۰cc) نیاز بیمارستان پیامبر اعظم(ص) قشم را تامین می کند. علاوه بر خونگیری، فرآوری محصولات خونی شامل گلبول قرمز و پلاسما نیز در این مرکز انجام می شود.

وی با اشاره به تعداد بیماران خاص جزیره افزود: حدود ۱۵۰ بیمار خاص در قشم وجود دارد که ماهانه به دو واحد خونی نیاز دارند و بخش دیگری از خون های اهدایی به مصرف سایر موارد می رسد.

داوودی ادامه داد: خوشبختانه به لطف و همکاری اهداء کنندگان این مرکز، تا به حال شرایط کمبود خون برای بیماران پیش نیامده و به ویژه در ایام خاصی مانند امروز، دهه محرم و شب های قدر استقبال داوطلبان اهداء خون مهم ترین تامین کننده نیاز ماست.

وی بر همراهی پایگاه های درمانی و اتوبوس آمبولانس سیار تاکید کرد و افزود: در صورت بروز شرایط  بحران، فراخوانی در قالب پیامک برای اعضاء ارسال می شود که همیشه با استقبال همراه بوده و اعضای مستمر ما با اهداء مرتب خون، بزرگ ترین همراه ما هستند به گونه ای که تا به حال نیازی به تامین خون از خارج جزیره نداشته ایم.

رییس مرکز انتقال خون قشم به ارایه توضیحاتی در مورد اهداء کنندگان پرداخت و بیان داشت: اهداء خون برای آقایان هر سه ماه یک بار و برای بانوان هر چهار ماه یک بار امکان پذیر است و افراد می توانند با دریافت کارت اهداء خون به عضویت مرکز در بیایند.

 

 

*سلامت خون، سلامت زندگی

 

در ادامه فرآیند مصاحبه، پزشک مرکز، مریم حاتمی در مورد مراحل اهداء خون توضیحاتی داد و بیان کرد: فرد دواطلب با مراجعه به مرکز در ابتدا توسط پزشک مرکز مورد مصاحبه و مشاوره قرار می گیرد و بعد از بررسی سلامت عمومی، خون خود را اهداء می کند.

وی ادامه داد: در مرحله بعد مقداری از خون های دریافت شده برای تست سلامت به بندرعباس ارسال می شود تا از نظر بیماری های خاصی مانند هپاتیت B، هپاتیت C، HIV و سیفلیس مورد بررسی قرار بگیرد. بعد از اعلام سلامت خون که از طریق سامانه و حدودا چند ساعت بعد از ارسال صورت می گیرد، خون وارد مرحله فرآوری و جداسازی گلبول قرمز(مصرف در بیماران خاص، خونریزی ها و  تصادفات) و پلاسما( مصرف در سوختگی ها) می شود.

به گفته حاتمی، در صورتی که خونی سلامکت نباشد امحاء شده و به اهداء کننده اعلام می شود تا سلامت خون خود را مجددا بررسی کند.

 

 

*گلبول قرمز، مهم ترین محصول مورد نیاز جزیره / جنوب کشور مستعد بیماری های خونی و وراثتی

 

حاتمی از فرآورده گلبول قرمز به عنوان مهم ترین محصول خونی مورد نیاز در جزیره نام برد و افزود: در مناطق جنوب کشور، بیماری های خونی- وراثتی از آمار بالایی برخوردار است که این موضوع نیاز به این فرآورده را افزایش می دهد.

به گفته وی، مرکز انتقال خون قشم همیشه مقدار مشخصی از خون های اهداء شده را در بانک خود برای مواقعی که ممکن است به دلیل بالا رفتن آمار تصادفات، خونریزی به هنگام جراحی یا زایمان، حجم بیشتری مورد نیاز باشد، ذخیره دارد.

حاتمی با اشاره به حس نوعدوستی و خونگرمی خاص جنوبی ها اذعان داشت: با وجود بالا بودن نرخ بیماری های خونی-وراثتی در جنوب کشور، خوشبختانه آمار اهداء کنندگان در این مناطق هم به لحاظ روحیه فداکاری خاص این مناطق، بالاست.

وی در پایان ضمن دعوت از مردم جزیره برای عضویت در مرکز انتقال خون قشم، اظهار داشت: شاید اهداء خون برای فرد داوطلب یک امر طبیعی جلوه کند ولی این اقدام در واقع نجات بخش زندگی یک انسان دیگر و هدیه ای ارزشمند برای یک همنوع خواهد بود. هدیه ای در حد و اندازه یک جان!

 

خون و محصولات خونی در نجات مادرانی که از خونریزی مرتبط با بارداری یا زایمان رنج می برند، کودکانی که به کم خونی شدید به دلیل مالاریا و یا سوء تغذیه مبتلا هستند، بیمارانی که دارای اختلالات خونی و مغز استخوان، اختلالات ارثی هموگلوبین و نقص سیستم ایمنی، قربانیان تروما، موارد اورژانسی، بحران ها، تصادفات و همچنین بیمارانی که تحت درمان های پیشرفته جراحی و پزشکی هستند، نقش اساسی دارد.

بیایید امسال دواطلب اهداء”خون سالم برای همگان” باشیم.

معصومه مشار/ ساحل قشم

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا