محیط زیست

۴۸۹ بچه لاک پشت پوزه عقابی در قشم متولد شدند

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم گفت: ۴۸۹ بچه لاک پشت پوزه عقابی در روستای شیب دراز این جزیره سر از تخم بیرون آوردند و راهی آب های فیروزه ای خلیج فارس شدند.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم، سید محمد هاشم داخته افزود: از ابتدای فصل تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی(اول اسفند ۱۴۰۲ تاکنون) بیش از ۱۰۰ لاک پشت دریایی ۶ هزار و ۵۴۰ تخم در ساحل روستای شیب دراز گذاشتند که این روند تا اواخر مرداد ماه نیز ادامه دارد.

وی ادامه داد: بر اساس پیش بینی‌ ها، بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس چشم انتظار تولد بیش از پنج هزار بچه لاک پشت پوزه عقابی است.

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم توضیح داد: لاک پشت های پوزه عقابی هر سه تا چهار سال یک بار به شرایط تخم گذاری می رسند که در ۲ مرحله و به فاصله ۲ هفته برای تخم گذاری به زادگاه خود باز می گردند.

داخته اضافه کرد: لاک پشت های پوزه عقابی یکی از چهار لاک پشت سواحل خلیج فارس و یکی از ۲ گونه لاک پشتی است که در ایران تخم گذاری می کند.

وی گفت: این لاک پشت وقتی برای تخم گذاری به ساحل می رسند، ابتدا در شن های ساحلی، بالاتر از آخرین حد مَد، به کمک باله های عقبی چاله ای عمیق حفر می کند و سپس تعداد زیادی تخم(در حدود یکصد عدد) در آن می گذارند. پس از تخم گذاری، روی چاله ها را به کمک باله ها با شن کاملا می پوشاند.

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد: لاک پشت ها برای رسیدن به محل تخم گذاری مسافت زیادی را می پیمایند و برای بیرون آمدن از آب و پیشروی در ساحل زحمت زیادی را متحمل می‌شوند و برای حفر چاله تخم گذاری به کمک باله های عقبی خود به طور طاقت فرسایی تلاش می‌کنند و پس از آن ظرف ۲۰ دقیقه تا ۲ ساعت اقدام به تخم گذاری در این چاله ها می کنند.

وی با بیان اینکه لاک پشت ها حداقل ۱۰ متر و حداکثر ۵۰ متر برای تخم گذاری از دریا فاصله می گیرند، بیان کرد: بعضی از لاک پشت ها عقابی که به ساحل می آیند پس از اینکه دقایقی چند در ساحل جلو می روند و کیفیت ماسه را بررسی می کنید به دریا باز می گردند.

داخته اعلام کرد: تعداد دقیق تخم های گذاشته شده در بیشتر چاله ها بیش از یکصد و حداکثر ۱۳۲ و حداقل ۴۷ عدد است و وزن تخم لاک پشت ها عقابی از ۲۵.۷۹ تا ۳۰.۸۹ گرم و قُطر آن ۴۳ میلی متر است.

وی اظهار کرد: حجم تخم ها نیز از ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر در نوسان است، طول متوسط لاک پشتی لاک پشت ها عقابی که اندازه گیری شده بین ۷۰ تا ۸۰ و پهنای آن ۶۰ تا ۷۰ سانتی متر و وزن متوسط این لاک پشت ها نیز در حدود ۴۹ کیلوگرم بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا