گردشگری

توسعه ظرفیت گردشگرپذیری بندر شهید ذاکری قشم کلید خورد

با حضور دکتر افشار فتح الهی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و حسین عباس نژاد، مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، تفاهم نامه توسعه بندر شهید ذاکری قشم با هدف افزایش ظرفیت گردشگرپذیری این بندر و ایجاد شرایط برای خدمات رسانی شایسته به مسافران و گردشگران، امضا شد.

به گزارش پایگاه خبرقشم، افشار فتح الهی در این مراسم اظهار داشت: با اجرای این توافق نامه توسط سازمان بنادر و کشتیرانی، توسعه بندر شهید ذاکری با ایجاد موج شکن جدید، لایروبی و امکان ایجاد اسکله های بیشتر با عمق بهتر فراهم می شود.
وی ادامه داد: همچنین در آینده نزدیک علاوه بر خدمات رسانی بهتر، شاهد پهلوگیری شناورهای مسافری بزرگتر و در نتیجه افزایش گردشگرپذیری قشم از طریق این بندر مسافری خواهیم بود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: کنترل ترافیک دریایی مربوط به شناورهای  مسافری و همچنین کشتی های تجاری عبوری از تنگه هرمز و همچنین بررسی شرایط ایمنی و سنجش آلودگی های دریایی از موارد مهم دیگری است که با انجام این توافق نامه اجرایی می شود.
فتح الهی با اشاره به اینکه اجرای توافق نامه آغاز فصل جدید همکاری های میان سازمان منطقه آزاد قشم و سازمان بنادر و کشتیرانی است، افزود: در حال حاضر آمادگی کامل برای توسعه همکاری ها در حوزه ارائه خدمات به صنایع دریامحور و کمک به رونق اقتصاد دریا فراهم است.
وی در پایان با بیان اینکه عملیات لایروبی و توسعه بندر بهمن قشم در مراحل پایانی قرار دارد، خاطرنشان کرد: امیدواریم در آینده نزدیک همکاری خوبی با هدف توسعه و گسترش تجهیزات بندری و بهره برداری بهتر از بندر بهمن ایجاد شود.

راه اندازی مرکز همکاری‌های منطقه‌ای مرکیو در قشم
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز در حاشیه این مراسم با قدردانی از همراهی سازمان منطقه آزاد قشم در پیشبرد اهداف حاکمیتی سازمان بنادر جهت ایجاد و توسعه زیرساخت‌های مسافری و گردشگری دریایی، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران تفاهم نامه‌ای را با هفت کشور حاشیه خلیج فارس امضا کرده که در آن کشورهای عضو، متعهد به حفظ، حراست، پایش و مقابله با آلودگی‌های دریایی و پاسخ‌گویی به اضطرارهای دریایی شده‌اند. 
حسین عباس‌نژاد ادامه داد: براساس این تفاهم نامه و طی برنامه ریزی انجام شده پایگاه ساحلی ایران در جزیره قشم ساخته می‌شود و علاوه بر آن امضای این تفاهم نامه امروز اقدام مهمی برای اجرای طرح توسعه بندر شهید ذاکری و گسترش همکاری های میان دو سازمان خواهد بود.
وی اضافه کرد: با امضای این تفاهم نامه ضمن بهره مندی از مدیریت واحد امور بندری و انضباط بخشی ترددهای دریایی شناورهای متردد، امکان انجام امور توسعه ای از جمله لایروبی ها و برقراری سامانه های یکپارچه بندری، مسافری و امکان توسعه زیرساخت های اداری، دریایی و بندری فراهم می شود.
عباس‌نژاد با اشاره به راه اندازی مرکز همکاری‌های منطقه‌ای مرکیو(Maritime Emergency  Resopnse and Salvage Cordination Unit / MERCU) در جزیره قشم، خاطرنشان کرد: این موضوع ضمن حفظ محیط زیست دریایی امکان اطلاع دقیق تر از وجود آلودگی نفتی در محدوده تنگه هرمز و حوزه حاکمیتی را فراهم می‌سازد.  
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در پایان گفت: این مهم از طریق پایگاه های سامانه های ماهواره ای سازمان منطقه ای حمایت از محیط زیست دریایی مستقر در کویت و بحرین در قالب قرارداد منطقه ای راپمی و میمیک (ایران، کویت، بحرین، عراق، عمان، قطر، عربستان و امارات) پایش خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا