اجتماعیاقتصادی

شهر بالاترین تجلی عینیت یافته تمدن است

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری هرمزگان با بیان اینکه شهر بالاترین تجلی عینیت یافته تمدن است، گفت: شهر یکی از مهم ترین زیر ساخت ها و زمینه های تحقق مولفه ها، شاخصه ها و عرصه های پیشرفت است.

به گزارش پایگاه خبرقشم، صفر صادقی در حاشیه برگزاری همایش «شهر در مسیر پیشرفت» در جزیره قشم در پاسخ به سوال از رویکرد، اهداف و برنامه های این همایش، اظهار داشت: در این برهه از زمان اتفاق کم نظیری رخ داده است، صدها شهر، شاهد شوراهایی جوان و مردمی، اندیشه ورز و تحول خواه هستند که به بیانیه گام دوم و تحول حکمرانی و تغییر مدار کشور مبتنی بر پیشرفت، باور دارند.

وی ادامه داد: حضور جوانان فرهیخته جهادی و گام دومی که عزم و شجاعت تحول دارند، این بارقه امید را افروخته است که می توان نخستین گفتمان تحولی شهر در سپهر گفتمان تحول گرای انقلاب اسلامی را رقم زد.

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری هرمزگان اضافه کرد: از دیرباز توجه به شهر و مدیریت شهر، در اندیشه های مختلف وجود داشته است و شهر به عنوان بستر تحقق تمدن اسلامی یا بستر تحقق پیشرفت همواره موضوع فکر و عمل بوده است.

صادقی توزیع داد: به عبارت دیگر همه مفاهیم، عرصه ها و نظریاتی که پیرامون تمدن سازی مطرح می شود باید در یک محیط و فضایی محقق بشوند و یکی از آن محیط ها که زمینه و بستر تحقق نظریات و عرصه ها و مولفه های پیشرفت را دارد شهر است.

وی اعلام کرد: شهر و پیشرفت یک حزب سیاسی نیست، یک پویش رسانه ای یا گفتمانی گذار نمی باشد، یک عملیات جمعی صرف نیست، هر چند که می تواند عملیات مشترک داشته باشد.

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری هرمزگان افزود: شهر و پیشرفت یک سازمان نوین نیست بلکه یک جریان تحولی و گفتمان جمعی است که شبکه ای از عناصر تحول گرا را حول یک عقلانیت نوین در مدیریت شهری و در نگرش به شهر به میدان می آورد.

صادقی با اشاره به اینکه ما در همایش شهر و پیشرفت اینگونه می اندیشیم که قدرت مردم بیش از قدرت حاکمیت مرسوم است و گره های بزرگ به دست پرتوان مردم گشوده می شود، گفت: همه شهرها می خواهند تهران شوند، اما تحول از آن جا آغاز می شود که نخواهیم تهران شویم و شهر خودمان را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ما برای تحول باید قدرت و شجاعت برهم زدن روندها و نظامات را داشته باشیم، اظهار داشت: تمدن سازی، ماموریت ما برای ظهور است و راه تمدن سازی، پیشرفت و عدالت است، راهی غیر از راه تمدن غربی که نام آن را توسعه نهاده است، شهر بالاترین تجلی عینیت یافته تمدن است.

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری هرمزگان تاکید کرد: تحول واقعی را مردم و به میدان آمدن آنان رقم خواهد زد و شهرداری ها به عرصه اجتماعی و تعادل با مردم بسیار نزدیک ترند.

وی با اشاره به اینکه اکنون بزنگاه «تحول» و «پیشرفت» است، گفت: امروز هنگامه حرکت های جهشی، جهادی و نوآورانه است که هر مدیریت شهری باید در حوزه های تحول انسانی، تحول ساختاری و تحول معنایی و گفتمانی متحول شود.

صادقی توضیح داد: با توجه به اینکه گفتمان این همایش تقریبا یک گفتمان جدید است، می تواند بسیار آموزنده باشد و به اطلاعات مجموعه شهری و مجموعه شوراهای استان که بلاخره به عنوان خط مقدم در حوزه شهری فعالیت دارند، کمک کند.

وی افزود: امیدوارم که برگزاری این همایش بتواند در امورات شهری و پیشرفت شهری در این دوره چهار ساله که شورای شهر و شهرداران حضور دارند یک افق روشنی را ترسیم کند.  

وی با تقدیر از شهرداری و شورای اسلامی شهر قشم که مقدمات برگزاری این همایش را فراهم کرده اند، افزود: این همایش با حضور مجموعه شهرداری ها و شوراهای اسلامی استان و میهمانان ملی با هدف پیشرفت و توسعه شهرها بر مبنای گفتمان انقلابی و عدالت محوری در توسعه شهرها، توزیع متناسب فضاهای شهری، عمومی و خدمات شهری در مقیاس محلات شهری، توسعه شهرها بر مبنای عدالت اجتماعی شهرها و توجه به محلات به عنوان محور توسعه شهرها در جزیره قشم در حال برگزاری است.

در این همایش ۲ روزه ۴۸ شهردار و ۴۸ منتخب شورای های اسلامی شهرهای استان هرمزگان حضور دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا