سلامت

انجام بیش از هزار تماس تلفنی قشموندان و گردشگران نوروزی با اورژانس ۱۱۵

 سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم از انجام هزار و ۶۴۸ تماس تلفنی قشموندان و گردشگران نوروزی با اورژانس ۱۱۵ از ابتدای طرح نوروزی (۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تاکنون) برای دریافت خدمات فوریت های پزشکی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرقشم به نقل از ایرنا، دکتر یاسر مرادی  افزود: از ابتدای طرح امداد نوروزی تاکنون، اورژانس جزیره قشم ۹۲ ماموریت و خدمت فوریت های پزشکی انجام داده که ۵۷ مورد آن مربوط به حوادث ترافیکی بوده است. ‌

وی ادامه داد: تکنسین های اورژانس ۱۱۵ در جزیره قشم تاکنون ۱۳۸ نفر از مصدومان انواع حوادث و بیماران را به مراکز درمانی ‌منتقل و به ۶۷ مصدومان انواع حوادث نیز در محل خدمات درمان سرپایی ارائه کردند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم اضافه کرد: در مدت یادشده یک حادثه ویژه (حوادث ویژه حوادثی هستند که بیشتر از پنج مصدوم یا دو فوتی داشته باشند) نیز از سوی تکنسین های اورژانس ۱۱۵ قشم با قید فوریت های امدادرسانی پوشش اورژانسی داده شده است.

مرادی توضیح داد: همچنین در مدت یادشده ۸۷۰ مورد تماس تلفنی برای انجام مشاوره فوریت های پزشکی از سوی قشموندان و گردشگران انجام شده است.

این مقام مسئول در شبکه بهداشت و درمان قشم افزود: در اجرای طرح امداد نوروزی اورژانس، ۲ پایگاه شهری و ۶ پایگاه جاده ای بعلاوه اورژانس دریایی(سفیر سلامت قشم) و (امید سلامت هرمز) در حال خدمت رسانی به قشموندان و مسافران نوروزی هستند.

وی گفت: در اجرای و برگزاری طرح نوروزی اورژانس در جزیره قشم از توان عملیاتی و میدانی ۳۶ کاردان و کارشناس(فوریت های پزشکی، هوش بری و پرستار) استفاده می شود.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم اعلام کرد: هشت دستگاه آمبولانس به همراه بالگرد مستقر در اورژانس بندرعباس خدمات رسانی جزیره قشم در مواقع ضروری را انجام می دهند و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس (سازمان منطقه آزاد قشم) در مواقع بحرانی به عنوان پشتیبان عمل خواهد کرد.

وی گفت: ۲ فروند شناور اورژانس دریایی (سفیر سلامت قشم) و (امید سلامت هرمز) جزیره قشم، هرمز، لارک، هنگام و تمامی جزایر نزدیک رو پوشش امدادی و اورژانسی می دهند.

مرادی از قشموندان و مسافران خواست در ایام تعطیلات نوروزی سال ۱۴۰۱ در صورت مواجه با مواردی از قبیل اورژانس های قلبی و تنفسی(تنگی نفس، فشار خون بالا، افت فشار خون)، اورژانس های گوارشی(خونریزی گوارشی همراه با استفراغ خونی) درد شکم، ضربه شدید به شکم، زنان و زایمان(سقط، تشنج، فشار خون بالا به همراه تاری دید و تورم اندام ها، خونریزی شدید) با شماره اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.

وی افزود: بیماران و مصدومان انواع حوادث می توانند در مواردی همچون اورژانس های اعصاب(تشنج، سکته مغزی، اختلال تکلم ناگهانی)، کاهش سطح هوشیاری، سردردهای شدید و ناگهانی به همراه سفتی گردن، ضربه به جمجمه و ستون فقرات به دنبال سقوط، تصادف، سوختگی، برق گرفتگی، غرق شدگی، مسمومیت دارویی و شیمیایی، خودکشی، مار گزیدگی، شکستگی ها، پارگی وسیع بافت نرم و خونریزی های شدید با شماره یاد شده تماس بگیرند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم خدمات اورژانس ۱۱۵ را در جزیره قشم و سراسر کشور رایگان اعلام کرد و گفت: مردم و مسافران نوروزی در صورت مشاهده تصادفاتی که در آنها مجروح وجود دارد، حتما با تلفن ۱۱۵ تماس بگیرند.

وی ضمن تاکید بر لزوم خونسردی در زمان وقوع حوادث، گفت: قشموندان و گردشگران در هر کجای جزیره با تلفن ثابت یا همراه، می توانند بدون گرفتن کد، با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته و وقوع حوادث و سوانح را اطلاع دهند.

مرادی به قشموندان، گردشگران و مسافران نوروزی توصیه کرد: بی دلیل خطوط تلفن ۱۱۵ را اشغال نکنند تا در روند نجات جان هموطنانمان اخلال ایجاد نشود.

وی همچنین به رانندگان وسایل نقلیه نیز توصیه کرد در صورت مشاهده آمبولانس، خودروی خود را به سمت راست جاده هدایت کرده و با بازکردن مسیر عبور آمبولانس، به نجات جان انسان ها کمک کنند.

ارائه خدمات اورژانس پیش بیمارستانی در سوانح عمدی و غیرعمدی، حوادث غیر مترقبه و فوریت‌های پزشکی در هنگام بروز بیماری‌های نوپدید، جدید و بلایای طبیعی و انسان ساخت برای آحاد مردم یا هر ملیت و تابعیتی از وظایف و ماموریت‌های اصلی سازمان اورژانس کشور است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا