گردشگری

۷۵ هزار اصله نهال حَرّا در قشم تولید شد

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قشم گفت: از ابتدای شهریور تا روز یازدهم آبان سال جاری، ۷۵ هزار اصله نهال حَرّا، از گیاهان دریایی ویژه آب های شور برای گسترش کمربند سبز در نگین خلیج فارس با مشارکت مردم و جامعه محلی در روستای هفت رنگوی شهر طبل جزیره قشم تولید شده است.

به گزارش پایگاه خبرقشم، اکبر محمودی زاده افزود: هر ساله این نهال ها برای توسعه جنگل های حَرّا در جزیره قشم تولید و پس از ۲ ماه به پهنه جنگل منتقل می شود که امسال این نهال ها با فاصله چهار متری در ۶۰ هکتار از این جنگل ها کاشته می شود.

وی ادامه داد: جمع‌آوری بذر از جنگل های حَرّا نخستین مرحله از اجرای این طرح است که از اواخر مرداد تا اوایل شهریور سال جاری انجام شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قشم توضیح داد: در مرحله دوم بذرهای سالم به نهالستان انتقال داده شده و در گلدان‌های پلاستکی تا رسیدن به ارتفاع ۳۰ تا ۴۰ سانتی متری کاشت و آبیاری می شوند.

محمودی زاده اضافه کرد: انتقال نهال‌ها به عرصه و کاشت آنها در زمین مرحله سوم و پایانی این عملیات است.

وی افزود: از سال ۸۵ تاکنون بالغ بر سه میلیون اصله نهال حَرّا تولید و به منظور توسعه و احیای جنگل های حَرّا در سواحل شمالی قشم کاشته شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قشم هدف از اجرای طرح کاشت نهال حَرّا در جزیره قشم را گسترش کمربند سبز در این جزیره، جلوگیری از فرسایش سواحل، فراهم کردن زمینه های تولید و تکثیر آبزیان در مناطقی که نهال های حَرّا در آن کاشته می شود و تولید علوفه دامی در منطقه عنوان کرد.

وی ساخت و تعمیر و اصلاح سازه‌های آبخیزداری را از دیگر از عملکردهای این اداره عنوان و تصریح کرد: در این راستا ترمیم، اصلاح و بازسازی سازه بند ناخدا در شهر طبل با اعتباری در حدود ۲ میلیارد ریال انجام شده است، سازه سد رمچاه با اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در حال انجام است و بدنه خاکی سازه برکه خلف در دستور کار قرار دارد و به زودی انجام خواهد شد.

۲۰ هزار هکتار از اراضی قشم را جنگل‌های حَرّا تشکیل داده است.

گفته می شود درختان زیبای مانگرو یا به زبان محلی «حَرّا» ۳۵ میلیون سال پیش بر روی کره زمین به وجود آمده اند.

رویشگاه های حَرّا به دلیل قرار گرفتن در حدفاصل خشکی و دریا یکی از غنی ترین زیستگاه ها به شمار می روند و به دلیل نقش عمده ای که در باروری آبزیان ایفا می کنند، از اهمیت خاصی برخوردارند.

ارتفاع درختان حَرّا گاهی به چهارمتر و قطر تنه آن تا ۳۰ سانتی متر می رسد این درختان در اواخر تیرماه و اواسط مردادماه گل هایی می دهند که عطر آن تا فاصله ای دور به مشام می رسد.

این گل ها سپس به میوه هایی بادامی شکل تبدیل می شوند که پس از مدتی این میوه ها روی پایه درخت مادر شکفته می شود و دانه آن جوانه زده و به داخل آب می افتد و دوباره شروع به نشو و نمو می کند.

برگ درختان حَرّا نیز علاوه بر آن که منبع مهم غذایی برای آبزیان گیاه خوار است، به عنوان علوفه مورد تغذیه دام، بخصوص گاو و شتر قرار می گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا