آخرین خبرهااجتماعیگزارش

۲ هزار و ۸۸۵ معلول در قشم شناسایی شدند

رییس اداره بهزیستی قشم گفت: ۲ هزار و ۸۸۵ معلول در جزیره قشم شناسایی شده است که ۴۸ درصد از آنان از خدمات مستمر بهزیستی استفاده می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری ساحل قشم به نقل از ایرنا، اسماعیل کیانی افزود: یکهزار و ۴۷۷ معلول باقیمانده در نوبت دریافت خدمات هستند و فقط از خدمات غیر مستمر بهزیستی شهرستان قشم بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: از کل معلولان قشم، تعداد ۱۷ معلول با ضایعه نخاعی در قشم هستند که نسبت به سایر عزیزان در این قشر مشکلات بیشتری دارند.

رییس اداره بهزیستی قشم تصریح کرد: همچنین از این تعداد، سه خانواده با چهار عضو معلول، ۱۰ خانواده با سه عضو معلول، ۵۳ خانواده دارای 2 معلول و بقیه آن‌ها خانواده‌های دارای یک عضو معلول هستند.
وی افزود: یک مرکز روزانه خدمات معلولان ذهنی برای کودکان زیر ۱۴ سال در قشم فعالت می‌کند که ۳۳ خدمت گیرنده را زیر پوشش دارد.

کیانی از طرح‌های پیشگیری اداره بهزیستی خبر داد و اظهار داشت: پیش از بارداری با مراجعه به آزمایشگاه‌های ژنتیک می‌توان از تولد فرزند معلول پیشگیری کرد.

وی ادامه داد: برای خانواده‌های زیر پوشش بهزیستی با صدور معرفی‌نامه، آزمایش ژنتیک به صورت رایگان انجام می‌شود.

رییس بهزیستی قشم افزود: طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال هرساله با همکاری شبکه بهداشت و درمان و در ۶۰ پایگاه ثابت و سیار قشم انجام می شود.

وی با بیان اینکه برخی از معلولیت‌ها با اقدام سریع قابل پیشگیری است، تصریح کرد: همه کودکان در بدو تولد نیز در طرح شنوایی سنجی مورد بررسی و معاینه قرار می‌گیرند و در صورت وجود مشکل به متخصص معرفی می‌شوند.

کیانی گفت: در حوزه پیشگیری از معلولیت، جامعه نیازمند فرهنگ سازی است و باید آگاهی افراد جامعه برای جلوگیری از بروز معلولیت ارتقا پیدا کند.

وی افزود: دسترسی این بخش از جامعه به حداقل حقوق شهروندی یکی از دغدغه‌های موجود است که هنوز امکانات قابل توجهی در قشم وجود ندارد.

رییس بهزیستی قشم اظهار کرد: مسوولان و مردم باید زمینه بروز و ظهور استعدادها و توانایی‌های این قشر از جامعه را در اجتماع فراهم کنند.

وی افزود: با ایجاد این شرایط معلولان می‌توانند از همه فضاهای تفریحی، شهری، فرهنگی، خدمات اداری و سایر مکان‌ها بهره کافی را ببرند.

کیانی در پایان تاکید کرد: اگر قانون‌های مرتبط با استخدام و مناسب سازی فضا برای معلولان در قشم اجرایی شود، بسیاری از مشکلات این قشر رفع می‌شود.

شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هرمز، هنگام و لارک حدود یکهزار و ۶۲۸ کیلومتر مربع وسعت و ۱۵۰ هزار نفر جمعیت دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا