آخرین خبرهاایران در جزیره قشم شناسایی شد؛

کالینگی،کوهی از فسیل با قدمتی ۱۰ میلیون ساله

کوه کالینگی روستای دیرستان قشم، به عنوان جدیدترین ژئوسایت ژئوپارک جهانی این جزیره به زودی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری ساحل قشم، مدیر ژئوپارک جهانی قشم با اعلام این خبر در جمع اهالی رسانه این جزیره بیان داشت: کوه کالینگی واقع در جنوب روستای دیرستان، ظرفیتی کم نظیر در کشور است و به زودی فهرست ۲۵ گانه ژئوسایت های این ژئوپارک را افزایش داده و به رقم ۲۶ ژئوسایت می رساند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این خصوص افزود: این ژئوسایت ارزشمند، کوهی از صدف های فسیلی با قدمت ۱۰ میلیون سال است که مطالعات زمین شناسی تخصصی آن سال گذشته به انجام رسید و امسال ساماندهی و بهره برداری از این منطقه را در دستور کار داریم.

علیرضا امری کاظمی ادامه داد: همراهی و همکاری دهیاری و شورای روستای دیرستان در به پایان رساندن و نتیجه گرفتن از این مطالعات، قابل تقدیر است.

ژئوپارک قشم در حال حاضر با ۲۵ ژئوسایت ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو یکی از ژئوپارک های متصل به شبکه جهانی است.

هشت ژئوسایت این ژئوپارک با نام های؛ دره ستاره ها، دره تندیس ها، تنگه چاه کوه، غار نمکدان، جنگل های حرا، قلعه پرتغالی ها، غارهای خربس و جزایر ناز در حال حاضر در چرخه گردشگری این جزیره فعالند.

پنج ژئوسایت در لیست ژئوسایت های تخصصی- پژوهشی قرار دارند و در کارهای تحقیقاتی و زمین شناسی مورد استفاده قرار می گیرند و به دلیل ارزش علمی – پژوهشی خود، قابلیت ورود به چرخه گردشگری را ندارند.

بقیه ژئوسایت های ژئوپارک جهانی قشم قرار است به تدریج با توسعه زیرساخت های لازم وارد چرخه گردشگری این جزیره زیبا شده و بر جاذبه های گردشگری طبیعی قشم بیافزایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا