اجتماعی

هلال احمر قشم به مسافران نوروزی خدمات امدادی و بشردوستانه ارائه می دهد

رییس جمعیت هلال احمر قشم از ارائه خدمات بشردوستانه و امدادی از سوی گشت سیار پیاده و سواره سحاب (سامانه حرکت های امدادی و بشردوستانه) این جمعیت به مسافران نوروزی سال ۱۴۰۱ در اسکله شهید ذاکری این جزیره خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرقشم به نقل از ایرنا، احمدنور سرودی با اشاره به برگزاری بیست و دومین دوره طرح ملی خدمات بشردوستانه سازمان جوانان جمعیت هلال احمر به مسافرین نوروزی اظهار داشت: این طرح در راستای ایفای بخشی از رسالت و مسوولیت بشردوستانه هلال احمر در بین اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان به منظور افزایش روحیه امید و نشاط اجتماعی و تامین سفری سالم و ایمن، افزایش تاب آوری و بهبود در سبک زیست و فرهنگ تعامل اجتماعی و حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، با توجه به شرایط ناپایدار کرونا، محدودیت های مشروط و پیش بینی موج گسترده و حجم وسیع مسافرت های نوروزی و لزوم آمادگی خدمت رسانی با شعار «جوانان سفیران ایمنی، سلامت ونشاط اجتماعی» به صورت رسمی از روز ۲۵ اسفند ماه جاری آغاز و تا روز سیزده فروردین ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.

وی توضیح داد: برای تحقق این مهم در جزیره زیبای قشم، یک پست ثابت در اسکله شهید ذاکری قشم با حضور روزانه پنج نفر و یک پست سیار (طرح سحاب) با حضور روزانه دو نفر، خدمات بشردوستانه، کمک های اولیه امدادی و آموزش های همگانی جمعیت هلال احمر را با رویکرد ایمنی و سلامت مسافرین به ویژه پیشگیری و کاهش آسیب پذیری کودکان ارایه می کند.

رییس جمعیت هلال احمر قشم با تشریح (خدمات اکیپ سیار سحاب) به عنوان سفیران حمایت های امدادی و بشر دوستانه هلال احمر اضافه کرد: اکیپ سیار دو نفره سحاب شامل یک نفر مسوول تیم و یک نفر عضو است که با هدف ارایه خدمات امدادی و بشردوستانه، بر اساس شیوه نامه ابلاغی و اختصاصی علاوه بر خدمات آموزشی، فرهنگی و زیست محیطی با اولویت خدمات امدادی، ایمنی و سلامتی از جمله گشت و دید بانی و پایش در محدوده آسیب پذیرترین، مسافرپذیرترین و شلوغ ترین مناطق ساحلی، سیاحتی و فرهنگی محل استقرار هموطنان، ارایه هشدارهای ایمنی به مسافرین درخصوص مناطق پرخطر و نقاط آسیب پذیر و راهنمایی آنان به نقاط ایمن فعالیت می کند.

سرودی توضیح داد: مشارکت در غربالگری و سنجش سلامت احتمالی سلامت مسافرین نوروزی، آموزش سنجش فشار خون به مسافرین، ارائه خدمات متناسب با مصوبات ستاد مبارزه با کرونا در چارچوب وظایف سازمان، نصب علایم هشدار ایمنی و امدادی در اماکن و معابر پرخطر، ارایه خدمات بشر دوستانه زیست محیطی پیشگیرانه و اجتماع محور و ارایه خدمات امداد و کمک های اولیه به مسافران از دیگر خدمات اکیپ سحاب در جزیره قشم است.

وی مشارکت اعضا در فعالیت های بشردوستانه و نهادینه سازی حس مسوولیت پذیری اجتماعی و ارتقاء ایمنی و سلامت همنوعان و هموطنان در سفرهای نوروزی و تامین نشاط جمعی را از اهداف برگزاری این طرح ملی عنوان کرد.

رییس جمعیت هلال احمر قشم افزود: تاکید بر ارتقای فرهنگ ایمنی و سلامت مسافرین به ویژه مراقبت از کودکان در طول سفر، ترویج سفر مسوولانه بارعایت نکات ایمنی و دستورالعمل های بهداشتی، همکاری با پایگاههای امداد و نجات در اسکان و امدادرسانی به در راه ماندگان، بهره مندی حداکثری از ظرفیت مشارکت داوطلبانه اعضا در اجرای طرح، استقرار فضای دوستدار کودک در اماکن تفریحی و سیاحتی محل اجتماع مسافرین، استقرار پست های ایمنی و سلامت و اکیپ های سحاب در نقاط مسافرپذیر و آسیبپذیر و بنا براقتضای شرایط کرونایی پیش بینی اماکن برای اقامه نماز در صورت امکان از دیگر رویکردهای این طرح عام المنفعه است.

وی یادآور شد: اکیپ سیار سحاب جمعیت هلال احمر قشم در قالب یک تیم ۲ نفره (به صورت پیاده یا دوچرخه سوار) با رویکرد ترویج سفر مسوولانه بارعایت نکات ایمنی و دستورالعمل های بهداشتی فعالیت خود را از روز ۲۵ اسفند ماه جاری آغاز کرده که این فعالیت تا روز سیزده فروردین ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.

سرودی اظهار داشت: این اکیپ به طور مثال در روز طبیعت، سیزدهم فروردین ماه هر سال، در قالب طرح سحاب بر مسئله محیط زیست با اقدامی همچون توزیع کیسه های زباله، انتقال پیام های ایمنی و زیست محیطی، ارائه خدمات امدادی و نظایر آن تمرکز می کنند.

وی افزود: در اجرا و برگزاری این طرح اعضای فعال و جوان سازمان جوانان هلال احمر با استفاده از کاور و نشان ویژه جوانان بر روی دوچرخه های پلاک دار به طور هماهنگ و متحد الشکل به مسافران نوروزی ۱۴۰۱ خدمات ارائه می کنند.

اکیپ‌های گشت‌ سیار ‌سحاب (سامانه حرکت های‌ امدادی ‌و بشردوستانه) به گروه‌های امدادی و بشردوستانه سازمان یافته ای اطلاق می شود که در قالب گروه های دو نفره (به صورت پیاده یا دوچرخه سوار) با رویکرد ‌پیشگیری و ایمن‌سازی ‌جهت‌ ارایه ‌خدمات با اولویت شناسایی، پیش‌بینی، کنترل و مهارعلل آسیب پذیری، پایش، پیشگیری و بازداری و خدمات امدادی و بشردوستانه در حوادث‌ انسانی ‌و زیست‌ محیطی در ایام مسافرت هم ‌میهنان (نوروز و تابستان) در شلوغترین و مسافرپذیرترین ‌اماکن ‌و آسیب ‌پذیرترین‌ نقاط‌ و سایر مراکز و مجموعه‌های‌ فرهنگی و فراغتی ‌محل ‌اجتماع ‌و اطراق مسافرین در محدوده زمانی معین مبادرت به گشت زنی می کنند.

مناطق ساحلی شامل دریا، دریاچه ها، چشمه‌ها، رودخانه ‌ها و نقاط باتلاقی، اماکن سیاحتی شامل پارک ها و بوستان های ‌تفریحی، جنگل ها، تفرجگاه ها، غارها، حیات ‌وحش، کوه ها و صخره‌ها، دهکده های توریستی، تحت پوشش اکیپ های گشت سیار سازمان جوانان هلال احمر قرار دارد.

 باغ موزه های تفریحی، عمارت های تاریخی، آبشارها، روستاها، قلعه ها و برج ها و مناطق حفاظت شده، اماکن و مجموعه هاری تاریخی زیارتی شامل زیارتگاه ها، امامزاده‌ ها و آرامگاه های بزرگان، مقبره های مشاهیر، مفاخر و نامداران مذهبی، فرهنگی، ادبی و اماکن باستانی از دیگر نقاط تحت پوشش اکیپ های گشت سیار سازمان جوانان هلال احمر است.

گروه های هدف پروژه سحاب شامل مسافرین در راه مانده و نیازمند به خدمات اضطراری و فوری و مسافران در معرض خطر هستند.

با توجه به بررسی های به عمل آمده و تمرکز پروژه در اجتماعات مسافرین و ماهیت پیشگیرانه آن، دوچرخه مناسب ترین وسیله برای گشت سواره تعیین شده است که به لحاظ سهولت گشت و تردد، صرفه اقتصادی، زیست محیطی، تحرک و سازگاری با ترافیک در مقایسه با سایر وسایل نقلیه موتوری از امتیازات ویژه ای برخوردار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا