اقتصادی

تفاهم نامه همکاری سازمان منطقه آزاد قشم و شرکت بورس انرژی ایران امضا شد

تفاهم نامه همکاری سازمان منطقه آزاد قشم و شرکت بورس انرژی ایران جهت ایجاد زیرساخت های علمی، فنی، قانونی، فیزیکی و عملیاتی به منظور تسهیل و تعمیق معاملات داخلی و خارجی انواع ابزارها و نهادهای مالی بر بستر بورس انرژی ایران در منطقه آزاد قشم به امضای عادل پیغامی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد و علی نقوی مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران رسید.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم، عادل پیغامی در آیین امضای تفاهم نامه اظهار داشت: جزیره قشم توانمندی های زیادی در حوزه انرژی دارد و همکاری نزدیک سازمان و بورس انرژی می تواند زمینه ساز افزایش سرمایه گذاری و صادرات انرژی از این منطقه باشد.
وی ادامه داد: یکی از نکات مهمی که طی همکاری با بورس انرژی باید مدنظر قرار گیرد این است قوانین منطقه آزاد با قوانین سرزمین اصلی متفاوت است و انطباق همکاری‌ها بر اساس قوانین منطقه افزایش تبادلات را تسهیل خواهد کرد.
به گفته رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، برق تولیدی در جزیره قشم تا یک سال آینده به حدود هزار مگاوات خواهد رسید که سه برابر نیاز جزیره است و ورود نیروگاه‌های این حوزه به بورس انرژی می تواند یکی از گام های اولیه اجرای تفاهم نامه همکاری باشد.
در ادامه این جلسه، مدیرعامل بورس انرژی ایران بیان داشت: آمادگی داریم تا ظرفیت های بورس انرژی را در اختیار منطقه آزاد قرار دهیم تا شاهد حضور فعال بورس، کارگزاران و سایر نهادهای مالی در جزیره باشیم.
علی نقوی ادامه داد: افتتاح دفتر بورس انرژی در جزیره قشم یکی از برنامه های پیش روی ماست تا بدین وسیله همکاری و هماهنگی لازم با نهادهای مرتبط حوزه انرژی مانند وزارت نفت، نیرو و اقتصاد در بسترسازی و تسهیل معاملات انجام پذیرد.
وی تصریح کرد: حضور فعال در صنعت بانکرینگ جزیره، ارائه برق در بورس انرژی توسط تولیدکنندگان به قیمت ارزنده تر، راه اندازی معاملات سواپ با همکاری منطقه آزاد قشم و تبدیل قشم به پایلوتی برای تعویض اجاق های خوراک پزی گازی با برقی و به طور کلی بهینه سازی مصرف انرژی از جمله مهمترین برنامه هایی می باشد که در دستور کار داریم.
بنابراین گزارش، بورس انرژی ایران به‌عنوان چهارمین بورس رسمی کشور در تیرماه 1391 و با هدف ایجاد بستری برای انجام معاملات حامل‌های انرژی و اوراق بهادار مبتنی بر آن‌ها، تاسیس شده است.
قشم نیز بزرگترین جزیره خلیج فارس است که دسترسی به بازار گسترده سرزمین اصلی،کشورهای همسایه و خاورمیانه و وجود ۱۷ میدان نفتی و گازی در کنار دسترسی به آب‌های بین‌المللی، آن را به منطقه‌ای جذاب برای سرمایه‌گذاری در حوزه نفت گاز و انرژی تبدیل کرده و همکاری با بورس انرژی می تواند در در تبدیل قشم به هاب انرژی منطقه موثر واقع شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا