فرهنگی

۲۱۰ هنرمند عرصه موسیقی در قشم فعال هستند

 سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم گفت: ۲۱۰ هنرمند عرصه موسیقی برای احیای حافظه موسیقایی، آواهای محلی و هویت فرهنگی مردمان سرزمین آب و آفتاب در این جزیره فعال هستند.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم به نقل از ایرنا، صالحه ایرانمنش با اشاره به اهمیت موسیقی در جزیره قشم اظهار داشت: موسیقی و آواهای محلی، بخشی از هویت فرهنگی مردمان بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس است و از دیدگاه خاستگاه معنایی – کلامی و جایگاه اجتماعی و نیز از دیدگاه کاربردی به انواع آیینی، مذهبی، درمانی و موسیقی کار و اشتغال تقسیم می شود.

وی ادامه داد: وجود ترکیب جمعیتی و تنوع فرهنگی در سواحل و جزایر خلیج فارس که در نتیجه مراودات مستمر و دیرپای تجاری با سایر اقوام و ملل در طول سده ها بلکه هزاره های گذشته صورت گرفته است خود دلیلی بر وجود تنوع و غنای موسیقیایی در سواحل جنوب ایران به ویژه جزیره قشم به عنوان بزرگ ترین و از مستعدترین کانون های زیستی در بین جزایر خلیج فارس است.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم توضیح داد: نغمه ها و آواهای مرتبط با دریا و فعالیت های دریانوردی و نیز ترانه های مراسم شادی و عروسی بخشی مهم و وسیع از موسیقی این جزیره تمدنی محسوب می شود که در تنوعی قابل ملاحظه جریان دارد.

ایرانمنش اضافه کرد: در بیشتر این موسیقی ها جمعیت شرکت کننده در مجلس، مغنی یا تک خوان گروه را همراهی می کنند که موسیقی «رزیف» و «ازوا (عضوا یا ازبا)» از جمله شناخته شده ترین سنن موسیقیایی مردمان خطه خلیج فارس است که قرن هاست در جزایر و سواحل ایرانی خلیج فارس جریان دارد.

وی گفت: بندر لافت در جزیره قشم و بندر کنگ در ساحل شمالی خلیج فارس ناحیه غرب استان هرمزگان از جمله نمونه های مثال زدنی در برگزاری این مراسم به شمار می روند.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم افزود: در راستای تقویت فرهنگ بومی، محلی، آیین ها و سنت های دیرینه جزیره قشم نگین خلیج فارس مردم بیشتر باید از هنر هنرمندان بومی و جامعه محلی این جزیره استفاده کنند تا سنت های گذشته هنری زنده شود.

وی اعلام کرد: شماری از هنرمندان این جزیره در زمینه موسیقی موفق به کسب مقام های استانی و کشوری شده اند و این زمینه خوبی برای ترویج این رشته از موسیقی در بین جوانان علاقمند سرزمین آب و آفتاب در کنار آب های فیروزه ای خلیج فارس برای فراگیری موسیقی به عنوان نخستین هنر هفتگانه جهان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا