سلامت

پشه مهاجم آئدس در قشم مشاهده شد

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم از مشاهده و صید زنده پشه مهاجم دِنگی یا آئدس در بررسی های محیطی در سطح یکی از شهرک های مسکونی این شهر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم به نقل از ایرنا، یاسر مرادی روز شنبه ضمن ابراز نگرانی در این خصوص افزود: کلید طلایی مبارزه با پشه آئدس از بین بردن زیستگاه این حشره است.

وی با اشاره به حساسیت موضوع همکاری و همیاری تمامی ارگانهای دولتی و خصوصی، ائمه جمعه، سازمانهای مردم نهاد، شوراها، دهیاران و معتمدین سطح شهرستان مرزی قشم و عموم مردم را در کنترل پشه آئدس و پیشگیری از بیماری های منتقله از گزش این پشه را مهم و حیاتی عنوان کرد.

جابر زرنگ معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم نیز در جلسه شورای سلامت که در همین راستا با فوریت در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد اظهار کرد: از بین بردن آب های راکد مانند آب زیر کولر، ظرف آب زیر گلدان، ذخایر آب در منازل، باغ ها و طرح ساختمانی، چاله های آسانسور در ساختمان های درحال ساخت، زباله های خانگی و ضایعات، برکه های آب، پساب های خانگی که در سطح محلات رها شده است، جمع آوری لاستیک های فرسوده و وارنه کردن قایق های بلا استفاده از اقدامات ضروری و حیاتی است.

جلسه شورای سلامت با دستور کار اعلام صید پشه آئدس و تمهیدات لازم در این خصوص با حضور فرماندار، معاونین، بخشداران مدیر و معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم، مسئولین و کارشناسان سایر ارگان ها برگزار و مقرر شد مصوبات جلسه در اسرع وقت و به قید فوریت انجام پذیرد.

تب دانگ از طریق پشه‌های آئدس (Aedes Mosquitoes) منتقل می شود.

این بیماری در صورتی که به موقع تشخیص داده نشود و برای درمان آن اقدام مناسب صورت نگیرد، در مدت زمان کوتاهی، فرد مبتلا را با خطر مرگ مواجه می کند به همین دلیل بسیاری از پزشکان این بیماری را تب استخوان شکن (Breakbone fever) می‌ نامند.

تب دانگ، یک بیماری حاد است که ناگهان ظاهر می شود و در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر یافت می شود.

این بیماری دارای علائمی مانند سردرد، تب، خستگی، درد مفاصل و عضلات، ورم غدد لنفاوی، بثورات پوستی، خونریزی لثه ها، درد شدید در پشت چشم و قرمز شدن کف دست ها و پاها است.

شکل شدید این بیماری، تب دانگ خونی نام دارد و می تواند باعث خونریزی شدید از بینی و یا لثه ها، تاول های قرمز و یا بنفش رنگ در زیر پوست، مدفوع سیاه و سفید، کبود شدن، افت فشار خون و مرگ شود.

پشه آئدس در ۳۰ سال گذشته در جهان گسترش یافته که ناقل بیماری «تب دانگی»، «چکین»، گونیا» و «زیکا» است و واکسن و درمان قطعی ندارد.

در این بیماری‌ها ویروس ۱۰ تا ۱۲ روز وارد بزاق بیمار می‌شود و این بیماری به نسل‌های آینده نیز منتقل می‌شود.

پشه «آئدس» در پاکستان، کشورهای آسیایی و برخی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس دیده شده است.

این پشه دارای ۲ بال فعال و یک جفت بال تحلیل رفته به نام هالتر، خرطوم بلند با قطعه های دهانی گزنده، مکنده در جلو سر، وجود فلس‌های کوتاه و متراکم روی سینه، پا و رگ بال‌ها، رگ‌بندی مشخص بال و بندبند بودن روی شکم، پوشیده بودن سینه از فلس‌های قهوه‌ای تیره یا متمایل به سفید است.

لاستیک های فرسوده، قایق های بلا استفاده، ظرف آب پرندگان، ظرف آب زیر گلدان، ظروف زیر آب کولر و هر ظروفی که حتی به اندازه یک قاشق چای خوری آب در آن جمع می شود مکان های مناسبی برای رشد و تکثیر پشه آئدس است.

قشم از جمله شهرستان هایی است که مراودات بسیاری با کشورهای همسایه دارد و شاهد ورود و خروج بالای اتباع بیگانه چه به صورت مجاز و یا غیرمجاز در این جزیره هستیم که این مساله قشم را در معرض خطر بالای ورود این پشه و احتمال استقرار آن قرار داده است زیرا که ببر آسیایی برای ورود و خروج از مرزها نیازی به مجوز ندارد.

ورود لاستیک‌های مستعمل، نی‌های بامبوی وارداتی، کالاها و اجناس وارد شده از کشورهای آلوده از طریق کشتی و هواپیما، از جمله راه‌های انتقال و ورود این پشه به کشور است.

ببر آسیایی در هر مرحله خون خواری، چندین نفر را می‌گزد و این تغذیه مکرر، موجب بیماری‌های خونریزی دهنده تب دنگی، چیکونگونیا و ویروس زیکا می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا