اجتماعیمذهبی

۱۰ هزار پرس غذا بین نیازمندان قشم در عید غدیر توزیع شد

دبیر اجرایی بنیاد بین المللی غدیر شهرستان قشم از توزیع ۱۰ هزار پرس غذا بین نیازمندان و محرومان در شهرها و روستاهای این جزیره امروز (جمعه) همزمان با عید سعید غدیر خم خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم، حجت الاسلام مسلم کریمی  اظهار کرد: به مناسبت عید سعید غدیر خم و با توجه به سفارش اهل بیت (ع) مبنی بر اطعام در این روز مبارک ۱۰ هزار پرس غذای گرم با عنوان ضیافت علوی بین جزیره نشینان سرزمین آب و آفتاب توزیع شد.

وی ادامه داد: این تعداد پرس غذا توسط ۱۱۰ نفر و بیش از ۵۰ دیگ به همت و کمک مردم و خیرین عاشق اهل بیت (ع) با همکاری مساجد امام حسین (ع)، امام حسن مجتبی (ع)، صاحب الزمان (ع)، مسجد امام علی (ع)، ناوتیپ رزمی ۱۱۲ ذوالفقار نیروی دریایی سپاه (ندسا) در قشم و موکب انصار المهدی (عج) با هدف پاسداشت واقعه غدیر در روز اکمال دین و اتمام نعمت (عید الله اکبر) طبخ و توزیع شد.

دبیر اجرایی بنیاد بین المللی غدیر شهرستان قشم در اجرایی این ضیافت علوی دفتر امام جمعه، ناحیه مقاومت بسیج سپاه، فرمانداری، موکب انصار المهدی (عج) و ناو تیپ رزمی ۱۱۲ ذوالفقار و تمامی دوست داران اهل بیت (ع) در این شهرستان مرزی در کنار آب های فیروزه ای خلیج فارس مشارکتی جهادی و ولایی داشته اند.

حجت الاسلام کریمی اضافه کرد: اطعام مومنان در روز عید غدیر ریشه در سنت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) دارد.

واقعه غدیر که به موضوع امامت امیر مومنان و جانشینی پیامبر اکرم (ص) اشاره دارد، موضوع اتصال نبوت به امامت و از مهمترین اعیاد مسلمانان به شمار می‌آید.

در احادیث شیعه تعابیری هم چون عیدُاللهِ‌ الاکبر (بزرگ‌ترین عید الهی)، عید اهل بیت محمد (ص) و اشرف الاعیاد (والاترین عید) برای این روز به کار رفته است.

روز غدیر خم برترین عیدهای امت من است و آن روزی است که خداوند بزرگ دستور داد، برادرم علی بن ابی طالب را به عنوان پرچمدار امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم به وسیله او هدایت شوند و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین برای آنان پسندید.

این جملات مهمی است، منسوب به پیامبر اکرم(ص) که شیخ صدوق در کتاب امالی نقل کرده و روایت صریح و روشن پیامبر خاتم(ص) از وصی و جانشین خود است.

ماجرای عید غدیر خم اشاره به اتفاقی دارد که در آخرین سفر حج رسول الله(ص) رخ داد؛ در سال دهم هجرت، رسول خدا(ص) به حج رفت و احکام آن را به مردم آموزش داد.

به هنگام بازگشت از مکه، در استراحتگاه جُحفه و در غدیر خم، به امر خدا مردمان را گرد آورد و در آن مجمع سترگ، امام علی(ع) را به عنوان جانشین خود به آنان شناساند و فرمود: «مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ» به این معنی که هر که من مولا و فرمانروای اویم علی مولای او است، خدایا دوست بدار آن کس که او را دوست دارد، و دشمن دار آن کس که او را دشمن دارد.

البته جانشینی امام علی(ع) سال ها پیش در مکه و در جمع خاندان بنی هاشم انجام گرفته بود اما در غدیر باز بر آن تاکید و هم به اطلاع عموم رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا