سلامت

۱۰ گروه روز عید قربان ناظر ذبح دام در جزیره قشم هستند

رییس اداره دامپزشکی قشم گفت: ۱۰ گروه ثابت و سیار روز عید قربان بر اصول بهداشتی و شرعی ذبح دام‌ ها در شهرها و روستاهای این جزیره نظارت خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم، محمدصدیق ارم افزود: این گروه‌ها (یک گروه ثابت و ۹ گروه سیار) متشکل از هفت دامپزشک، چهار ناظر بهداشتی و یک ناظر ذبح شرعی وظیفه کنترل و نظارت بهداشتی و شرعی بر کشتار دام‌ ها در روز عید قربان را در شهرها و روستاهای جزیره قشم را برعهده دارند.

وی ادامه داد: این نظارت های شرعی و بهداشتی در روستاهای طبل، سهیلی، هفت رنگو، سلخ، گامبرون، دولاب، چاهو غربی، چاهو شرقی، باسعیدو، دوستکوه، کُنار سیاه، توریان، باغ بالا، خالدین، ریگو، دفاری، برکه خلف، مسن، دیرستان، شیب دراز، هلر، گیاهدان، کووه ای، رمکان و شهرهای سوزا، لافت و درگهان به صورت رایگان انجام می شوند.

رییس اداره دامپزشکی قشم توضیح داد: در راستای پیشگیری از بیماری‌های مشترک خطرناک بین انسان و دام از جمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و تب مالت، نیاز است قشموندان از هرگونه ذبح دام در منزل، معابر و خارج از کشتارگاه به شدت خودداری کرده و ذبح دام‌ها در کشتارگاه ها و زیر نظر بازرسان شرعی و بهداشتی این اداره کل انجام شود.

ارم به جزیره نشینان توصیه کرد با توجه به احتمال انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله تب خونریزی‌ دهنده کریمه کنگو (CCHF) نیاز است، قبل از مصرف، گوشت دام‌های قربانی را به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتی گراد نگهداری کنند.

وی اعلام کرد: با برنامه ریزی های انجام شده از سوی این اداره دامپزشکی امکان پوشش و نظارت های شرعی و بهداشتی برای سایر روستاهای درخواست کننده این خدمات در شهرستان قشم نیز وجود دارد و اکیپ های سیار نظارتی می توانند با ارائه درخواست از سوی دهیاران این روستاها برای انجام این نظارت ها به آنها اعزام شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا