اخبار بانواناخبار مهم

بانوان قشمی هدایتگران اهداف توسعه پایدار در گزارش 2023 یونسکو / بانوان جزیره افتخارآفرینان عرصه بین الملل

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از معرفی بانوان جزیره به‌عنوان هدایتگران فعالیت‌های زمین‌گردشگری و تحقق اهداف توسعه پایدار در گزارش سال 2023 سازمان جهانی یونسکو خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری “خبرقشم”، افشار فتح الهی ضمن تقدیر از جایگاه ویژه بانوان در پاسداشت آداب و سنت‌های بومی و کمک به توسعه گردشگری در این منطقه اظهار داشت: اشاره به نقش هدایتگری بانوان جزیره از سوی رییس کل سازمان جهانی یونسکو در گزارش سالانه این سازمان، افتخاری دیگر برای جامعه محلی قشم و منطقه است.
وی ادامه داد: در این گزارش با عنوان “علوم زمین در اقدام: پیشبرد توسعه پایدار” که توسط زمین شناسان برجسته جهانی و با همکاری انجمن علمی پیشبرد علوم زمین و فضا درزمینه نقش علوم زمین در تحقق توسعه پایدار نوشته شده، از بانوان جزیره، به‌عنوان کسانی که رهبری فعالیت‌های ژئوتوریسمی را در ژئوپارک جهانی قشم بر عهده دارند و الگویی برای 177 ژئوپارک جهانی هستند، یاد شده است.
به گفته فتح الهی، توانمندسازی بانوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ژئوپارک جهانی قشم بوده که با حضور و فعالیت گسترده آنان درزمینه های مختلف ژئوتوریسم همانند صنایع‌دستی، راهنمایان گردشگری، رستوران‌ها و اقامتگاه‌های محلی و … این برنامه‌ها به تحقق رسیده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم بازتاب جهانی موفقیت بانوان ژئوپارک جهانی قشم را شادباش گفت و افزود: نقش‌آفرینی بانوان قشم در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار سازمان جهانی یونسکو، افتخاری ملی و بین المللی است.

گفتنی است، کتاب “علوم زمین در اقدام: پیشبرد توسعه پایدار” یک نقشه راه عملی برای دانستن چگونگی استفاده از علم زمین‌شناسی برای حل مشکلات جهانی محیط زیستی، اجتماعی و اقتصادی و رسیدن به توسعه پایدار است. ناشرین این اثر معتقدند زمین‌شناسی، همان‌گونه که داستانی را از گذشته بیان می‌کند، مسیری را نیز برای آینده ما ترسیم می‌کند.
در مقدمه این گزارش به نقش و اهمیت این رشته در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) اشاره ‌شده و به راه‌های مختلفی که این رشته را در آن سازمان پیش می‌برند، پرداخته است. حفاظت از میراث باارزش زمین‌شناختی از طریق شبکه جهانی ژئوپارک ها، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های یونسکو در این زمینه می‌باشد که لازمه آن تعامل با جامعه محلی و توانمندسازی جامعه محلی به‌ویژه بانوان و ترکیب کردن حفاظت، آموزش و توسعه پایدار است.
در این کتاب و در بخش پیشبرد علوم زمین توسط یونسکو از طریق برنامه ژئوپارک، بانوان در ژئوپارک جهانی قشم، به‌عنوان الگو در بین 177 ژئوپارک جهانی معرفی شده‌اند و از آن‌ها به‌عنوان کسانی که رهبری فعالیت‌های ژئوتوریسمی را در دست دارند و آن را هدایت می‌کنند، نام‌برده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا