یادداشت

سیاه‌نمایی مقصر ۱۰۰ روز بی‌آبی روستاهای قشم

بازهم رسانه‌ها متهم به سیاه‌نمایی شدند و مسئولان حاضر به پذیرش کم‌کاری مجموعه خود نشدند. طی هفته‌های گذشته بارها موضوع آبرسانی به روستاهای جزیره قشم مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته. گزارش های میدانی نشان می‌دهد که برخی روستاهای جزیره قشم، بیش از ۱۰۰ روز است که دسترسی به آب شرب از طریق خطوط لوله انتقال آب ندارند؛ اما مدیرعامل آبفای هرمزگان می‌گوید که سیاه‌نمایی دور از انصاف است. عبدالحمید حمزه‌پور در یک نشست هم‌اندیشی با موضوع رفع موانع تامین و توزیع آب شرب در روستاهای جزیره قشم گفت: «استعفا کار آدم‌های ضعیف است، ما اهل استعفا نیستیم. اینکه از قول مردم بگوییم که آنها ناراحتند، اینطور نیست. انصاف نیست که سیاه‌نمایی کنید.» او اما حاضر نشد که از ساکنان روستاهای قشم بابت کمبود آب و کم‌کاری‌های انجام شده، عذرخواهی کند.

کمتر از یک هفته قبل عبدالحمید حمزه پور، مدیرعامل آبفای هرمزگان در بازدید از آخرین وضعیت پروژه تامین آب و آبرسانی جزیره قشم وعده داد که تا پایان تابستان آبرسانی در ۱۳ روستای غرب جزیره قشم به وضعیت پایدار می رسد. در جریان همان بازدید بود که مشخص شد هیچ برنامه دیگری برای تسهیل فرآیند آبرسانی به روستاهای جزیره قشم تا پایان تابستان وجود ندارد. مدیرعامل آبفای هرمزگان این بار در نشست هم اندیشی رفع موانع تامین و توزیع آب شرب روستاهای قشم ضمن تکرار همان وعده این مرتبه رسانه‌ها را به سیاه‌نمایی متهم کرد.

جزیره قشم دهه‌هاست که درگیر اَبَربحران کم آبی است. کارشناسان معتقدند تنها راه برای تامین آب شرب مورد نیاز ساکنان جزیره، راه‌اندازی آبشیرین‌کن‌های جدید است. برای این موضوع از سال‌ها قبل برنامه‌ریزی‌هایی شده، برنامه‌هایی که هنوز نتوانسته مشکل تولید و توزیع آب در سطح جزیره را برطرف کند. در ماه‌های گذشته با افزایش ظرفیت تولید آبشیرین‌کن‌های موجود در سطح جزیره، تلاش‌هایی برای کاهش مشکلات آب روستاهای جزیره شده است، اما هنوز شاهد آبرسانی پایدار نیستیم.

عقب افتادگی‌های جدی در موضوع تامین آب و آبرسانی برای روستاهای قشم وجود دارد. میزان تولید کنونی آب توسط آبشیرین‌کن‌های فعال – با وجود افزایش ظرفیت‌های صورت گرفته- کفاف نیاز ساکنان جزیره را نمی‌دهد. حقیقت این است که حتی راه‌اندازی تمامی آبشیرین‌کن‌های وعده داده شده از سوی مسئولان آبفای هرمزگان هم نمی‌تواند وضعیت تولید و توزیع آب در تمام روستاهای قشم را به نقطه پایدار و ۲۴ ساعته برساند.

در حال حاضر امکان خرید آب از سازمان‌های دولتی مانند سازمان منطقه آزاد قشم از سوی بخش‌های دولتی و وزارتخانه‌ها دارای محدودیت‌هایی است؛ اما بخش خصوصی آمادگی تامین آب مورد نیاز جزیره قشم را دارد. خرید تضمینی آب از واحدهای بخش خصوصی که تولیدکننده آب هستند می‌تواند یکی از راهکارهای برون رفت از این وضعیت باشد. این موضوع نیازمند همراهی وزارت نیروست تا با حل موضوع اختلاف قیمت بین آبفای استان و تولیدکننده بخش خصوصی، این مهم به سرانجام برسد.

باید پذیرفت که عبور از تنش آبی نیازمند همراهی تمامی دستگاه ها و از آن مهمتر تعیین تکلیف وضعیت حکمرانی در جزیره قشم است. حجت الله عبدالملکی، دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور نیز در حاشیه نشست هم اندیشی رفع موانع تولید و توزیع آب در روستاهای قشم بر تعیین تکلیف وظایف و اختیارات دستگاه ها تاکید کرد و گفت: در حل مسئله آب نیاز است حدود اختیارات وظایف دستگاه های اجرایی در حوزه حکمرانی و عملیاتی مشخص شود تا بر همین مبنا بتوان برنامه ای کارآمد برای حل مشکل آب تدوین کرد.

جزیره قشم ۱۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و تنها ۳۰۰ کیلومترمربع آن در محدوده منطقه آزاد و مابقی آن منطقه ویژه اقتصادی است. اکثر روستاهای قشم بویژه روستاهای غرب جزیره در محدوده متعلق به منطقه آزاد نیستند. براساس شرح وظایف تعیین شده از سوی دولت، آبرسانی در منطقه ویژه اقتصادی قشم که عمده روستاها از مرکز تا غرب جزیره قشم را شامل می‌شود نیز با مجموعه آبفاست. کم‌کاری‌ها در حوزه برنامه‌ریزی برای تولید، توزیع و آبرسانی پایدار در جزیره قشم واضح است، اما مسئولان آبفا حتی حاضر به پذیرش این موضوع نیستند.

فرمول حل مشکلات آب روستاهای قشم در این مدت تنها بیان وعده‌های تکراری عمل نشده از سوی مسئولان آبفاست. مدیرعامل آبفای هرمزگان حاضر به پذیرش کم‌کاری‌ها نیست و در جلسه‌ای برای رفع موانع تولید و توزیع آب در روستاهای قشم خود را با گوشی همراهش مشغول می‌کند. از مردم عذرخواهی نمی‌کند. صحبت از استعفا در صورت ناتوانی، باعث ناراحتی او می‌شود. در نهایت هم انگشت اتهام را به سوی رسانه‌ها برای سیاه‌نمایی و ناراحت نشان دادن مردم روستاهای قشم نشانه می‌گیرد.

با تمام این اوصاف به نظر می‌رسد تنها راه عملی که این روزها پیش روی ساکنان جزیره قرار دارد؛ صبر کردن برای به نتیجه رسیدن وعده‌هایی است که عمر برخی از آنها به بیش از نیم دهه می رسد. هرچند باید پذیرفت که صبر و سکوت مردم، قطعا نشان دهنده رضایت آنها از شیوه عملکرد مسئولان در تامین آب به عنوان یکی از نیازهای اساسی نیست.

خبرنگار- سعید قلیچی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا