اقتصادی

تکمیل زنجیره صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در قشم

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: با زیرساخت های آماده شده و برنامه ریزی های صورت گرفته در جزیره، در آینده ای نزدیک و در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی اتفاقات مثبتی در قشم به وقوع خواهد پیوست و جزیره به قطب انرژی منطقه و کشور تبدیل خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبرقشم، افشار فتح الهی در آیین افتتاحیه دومین نمایشگاه و همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری و توسعه حوزه نفت، گاز و انرژی های تجدیدپذیر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در جزیره قشم اظهار کرد: قشم با مساحت ۱۵۰۰ کیلومتر مربع و برخوردار از ۱۷ میدان نفتی و گازی یکی از نقاط جذاب برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی می باشد.
وی ادامه داد: جایگاه جزیره قشم، جهت احداث و راه اندازی واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی، ذخیره سازی، نیروگاهی و سوخت‌رسانی به کشتی ها ضرروتی اجتناب ناپذیر در کشور است و با مذاکرات موفق صورت گرفته میان سازمان منطقه ازاد و وزارتخانه های نفت و نیرو تصمیم های بزرگی برای این حوزه اتخاذ و اجرایی شده است.
به گفته فتح الهی، آغاز به کار فاز نخست پایانه صادراتی نفتی شرکت سرمایه گذاری نفت قشم با سرمایه گذاری ارزی ۱۵۰ میلیون یورویی و ظرفیت ذخیره بیش از سه میلیون بشکه، و تکمیل فاز ۲ تا ظرفیت شش و نیم میلیون بشکه با اعتبار ارزی ۱۱۴ میلیون یورویی یکی از پروژه های شاخص جزیره قشم در حوزه نفت است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: تولید و صادرات محصولات پالایشگاهی با ظرفیت تولید ۳۵ هزار بشکه در روز به عنوان یکی از بزرگترین پالایشگاه های تولید قیر کشور و شروع فاز۲ تا ظرفیت ۷۰ هزار بشکه با اعتبار ۱۰۰ میلیون یورویی از پروژه های شاخص پالایشگاهی جزیره می باشد.
به گفته فتح الهی قشم در حوزه نیروگاهی نیز پروژه های بزرگی دارد که از جمله می توان به تولید و تحویل ۳۴۰ مگاوات برق به شبکه سراسری توسط شرکت انرژی گستر با سرمایه گذاری ۳۸۶ میلیون یورویی و در فاز ۲ تولید آب شیرین تا ظرفیت ۱۰۰ هراز مترمکعب در روز با اعتبار ۸۴ میلیون یورو اشاره کرد.
وی پروژه تکمیل نیروگاه ۳۲۰ مگاواتی قشم مولد و سنکرون به شبکه اصلی برق درسال جاری با سرمایه گذاری ۲۸۵ دلاری را از دیگر پروژه های شاخص نیروگاهی قشم برشمرد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به عملیات تکمیل خط انتقال گاز ۳۰ اینچی، افزود: این پروژه که از خط هفت سراسری به طول ۵۲ کیلومتر با میزان خوراک گاز تخصیص یافته ۲۵ میلیون مترمکعب تعریف شده تا تابستان ۱۴۰۲ به بهره برداری می رسد.
فتح الهی با بیان مزیت های قشم در برخورداری از اسکله های نفتی مناسب، اضافه کرد: تکمیل فاز ۲ اسکله نفتی حرا قشم با ظرفیت ۷۰ هزارتن و سرمایه گذاری ۵۳ میلیون یورو نیز در حال انجام است.
وی راه اندازی صنعت بانکرینگ در جزیره را آرزوی ۲۰ ساله دانست و افزود: عملیات سوخت رسانی به کشتی ها ( بانکرینگ) و آغاز عملیات اجرایی تولید سوخت کم سولفور نیز از دیگر پروژه هایی است که در جزیره در دست اقدام می باشد.
فتح الهی تکمیل زنجیره صنعت نفت، گاز و پتروشیمی را از جمله مهمترین رویکردهای سازمان منطقه آزاد برشمرد و اظهارکرد: به همین منظور سایت پتروشیمی و ایجاد واحدهای زنجیره تولید با ارزش افزوده بالا در صنعت پتروشیمی در جزیره تعریف شده است.
بنابراین گزارش، آیین افتتاحیه دومین نمایشگاه و همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری و توسعه حوزه نفت، گاز و انرژی های تجدیدپذیر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در جزیره قشم با حضور دکتر افشار فتح الهی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، حجت الله عبدالملکی، مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور، مرتضی شاه میرزایی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس و جمعی از مدیران و سرمایه گذاران حوزه انرژی کشور برگزار شد. این نمایشگاه به همراه پنل های تخصصی، از تاریخ سوم تا پنجم بهمن ماه در سالن نمایشگاه های بین المللی قشم برگزار می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا