اقتصادی

دولت‌ها با بخشنامه‌های خلق‌الساعه امتیازات مناطق آزاد را نابود کرده‌اند/ نمایندگان هرمزگان هیچ اقدام موثری نمی‌کنند

مدیرعامل جامعه بازرگانان و تجار قشم گفت: دولت‌ها با صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه، موجب نابودی امتیازات قانونی و از بین رفتن فعالیت‌های کسب و کار در مناطق آزاد شده‌اند.
به گزارش پایگاه خبرقشم، عبدالله اسلامی در جلسه‌ای با حضور رییس فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی در سالن مرکز بین‌المللی رشد قشم برگزار شد، اظهار داشت: رفتار‌های نسنجیده دولت‌ها و حذف امتیازات قانونی مناطق آزاد باعث فرار بخش بزرگی از سرمایه‌گذاری‌ها در قشم شده است.
وی با تاکید براینکه مردم و ساکنان جزیره قشم به خاطر چنین تصمیماتی به سختی امرار معاش می ‌کنند، افزود: متاسفانه نمایندگان مردم استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی هم علیرغم اینکه دو منطقه آزاد قشم و کیش در محدوده این استان در حال از بین رفتن هستند، هیچ اقدام موثری از خود نشان نمی‌دهند.
به گفته این فعال اقتصادی قشم، با وجود بهره‌مندی هرمزگان از بنادر مهمی همچون شهید رجایی، باهنر، اسکله کاوه و بندر و اسکله لنگه که نقش مهمی در تحولات اقتصادی دارند، اما متاسفانه نمایندگان هرمزگان هیچ اقدام مهمی برای تقویت کسب و کار در این استان انجام نمی‌دهند [نمایندگان هرمزگان در کمیسیون های اقتصادی مجلس عضویت ندارند].
وی با تاکید براینکه بزرگترین مشکل در قشم به موضوع دریافتی مالیات از سوی اداره دارایی مربوط می‌شود، افزود: علیرغم اینکه در قانون به صراحت بر معافیت مالیاتی فعالان اقتصادی مناطق آزاد تاکید شده است و سرمایه‌گذاران براساس این امتیاز اقدام به فعالیت در این مناطق کرده‌اند اما از سال 1395 اداره دارایی خواستار پرکردن اظهارنامه مالیاتی توسط تجار و بازرگانان و فعالان اقتصادی شده ‌است.
اسلامی بیان داشت: براساس اعلام اداره دارایی قشم، تمام فعالان اقتصادی از سال 1391 تا 1395 به جرم ارائه نکردن اظهارنامه مالیاتی در زمره بدهکاران قرار گرفته‌اند و این در حالی است که دولت‌ها هم اذعان دارند که مردم و فعالان اقتصادی این مناطق نسبت به این تصمیم ناآگاه بودند و حتی دولت قبلی هم نامه‌ای در این زمینه به مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه کرده اما مجلس تاکنون هیچ تصمیمی در این زمینه نگرفته است.
او ادامه داد: سازمان منطقه آزاد قشم سال 1391 تا 1395 با اعلام رسمی و چاپ بنر و بیلبرد در سطح شهر اعلام کرد که فعالان اقتصادی از پرداخت مالیات معاف هستند اما الان اداره دارایی تیغ خود را برای دریافت مالیات زیر گلوی سرمایه‌گذاران گذاشته است و این نشان از نبود یک مدیریت واحد در قشم دارد.
مدیرعامل جامعه بازرگانان و تجار قشم یادآور شد: در هیچ منطقه آزادی در کل جهان از فعالان اقتصادی، مالیات بر ارزش افزوده دریافت نمی‌شود اما چرا در مناطق آزاد ایران این معافیت اعمال نمی‌شود و این بی‌توجهی‌ها باعث نابودی فعالیت‌ها در مناطق آزاد از جمله قشم شده است و متاسفانه در این منطقه آزاد برای کالاهای تولیدی هم مالیات بر ارزش افزوده در سه نوبت اخذ می‌شود.
وی در ادامه سخنان خود گفت: در بنادر همجوار ما تمامی کالاهای خارجی اعم از برقی و غیربرقی و مواد غذایی تحت عنوان ته لنجی به سهولت وارد می‌شود اما در قشم به دلیل سکونت در منطقه آزاد این امتیار هم گرفته شده است.
اسلامی گفت: چرا نباید در قشم مردم نباید بتوانند یک وسیله برقی برای مصرف داخلی خود وارد کنند متاسفانه این کالاها از مرزهای غیر مجاز توسط شناورهای کوچک و بزرگ تحت عنوان ته لنجی در بنادر همجوار وارد می‌شود و هیچگونه برخوردی هم با آنان نمی‌شود اما اگر بخواهیم یک کالای برقی در قشم وارد کنیم باید از هفت خان گمرک عبور کنیم.
وی از رئیس فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی درخواست کرد تدبیری برای واردات پنج قلم کالای حجیم شامل یخچال، فریزر، لباسشویی، ظرفشویی و ماکروو در قشم را برای مصرف داخلی مردم این منطقه آزاد فراهم کنند.
مدیرعامل جامعه بازرگانان و تجار قشم اظهار کرد: یکی از امتیازات مناطق آزاد به واردات خودرو با هزینه پائین مربوط می‌شود اما چند سالی است که هیچ خودرویی به مناطق آزاد کشور وارد نشده و خودروهای موجود هم به دلیل شرایط آب و هوایی این مناطق فرسوده شده‌اند.
وی ادامه داد: برنامه واردات خودرو در کشور در حال انجام است اما متاسفانه این امکان برای مناطق آزاد نادیده گرفته شده است، حداقل اجازه واردات خورو به مناطق آزاد قشم و کیش بر اساس روال گذشته را دایر کنید تا بازرگانان و تجار بتوانند در این زمینه اقدام نمایند.
اسلامی خاطرنشان کرد: 12 شرکت که هیچ کدامشان کارت بازرگانی و مجوز فعالیت اقتصادی ندارند برای واردات خودرو مجاز شناخته شده‌اند و این شرکت‌ها هیچ امکانی برای خدمات پس از فروش هم ندارند و واگذاری واردات به اینگونه شرکت‌ها و عرضه آن در بورس هم موجب افزایش بی رویه قیمت خودرو خواهد شد. بجای این کار می‌توان واردات را به بازرگانان بومی و فعال جزیره قشم واگذار کرد.
نبود امکان تردد خودروهای دارای پلاک قشم تا شعاع 150 کیلومتری این جزیره هم از دیگر مسائل مطرح شده از سوی وی بود و خواستار اعمال قانون برای همه مناطق آزاد از جمله قشم و کیش در این زمینه شد.
اسلامی در پایان گفت: گذرموقت خودروهای بالای 2500 CC از مناطق آزاد به راحتی انجام می‌شود اما در قشم بسیار سختگیری می‌کنند و از این امتیاز هم برخوردار نیستیم که همین مساله موجب نارضایتی فعالان اقتصادی و مردم شده است.

تهیه و تنظیم: سحر مظفری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا