آخرین خبرهادسته‌بندی نشدهگردشگری

پروژه بومگردی هنگام مجوزی از محیط‌زیست هرمزگان ندارد/توقف ساخت‌وسازها در حریم ژئوپارک قشم

مدیرکل اداره حفاظت محیط‌زیست هرمزگان گفت: تاکنون هیچ مجوزی از اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان و شهرستان قشم برای اجرای پروژه بومگردی جزیره هنگام صادر نشده است.

به گزارش پایگاه خبری ساحل قشم به نقل از ایسنا،حبیب مسیحی تازیانی در نشستی خبری که به مناسبت روز زمین پاک برگزار شد، اظهار کرد: ویروس کرونا در مسائل اقتصادی مردم تأثیرات بسیاری گذاشته و باعث شکل گرفتن فرهنگ‌های جدیدی شده است، مانند کاهش چشمگیر ترددهای درون‌شهری و برون‌شهری که همین امر منجر به کاهش آلودگی‌ها شده است. خوشبختانه حجم آلودگی در بسیاری از شهرها به استاندارد رسیده و طبیعت در ایامی که مردم در خانه‌ها ماندند، تنفسی هرچند کوتاه داشت.

وی با اشاره به اینکه شعار امسال روز جهانی زمین پاک “سازگاری با تغییرات آب و هوایی” است، افزود: در دنیای امروز و با توجه به ازدیاد شهرنشینی مردم، سوخت‌های فسیلی مصرف بسیاری زیادی داشته و بار آلودگی منتشرشده در هوا بسیار زیاده بوده است و شاهد رشد آلاینده‌ها هستیم، ازاین‌رو دولت‌ها برنامه‌هایی را در راستای کم کردن تولیدات گازهای گلخانه‌ای اقداماتی را صورت داده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان عنوان کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری که سال جاری را جهش تولید نامیدند، باید در حوزه پاک‌سازی زمین و هوا نیز شاهد یک جهش مناسب باشیم، کشور ایران در این راستا اقدامات مناسبی را انجام داده است.

مسیحی تصریح کرد: اداره کل حفاظت از محیط هرمزگان در خصوص ریزگردها اقدامات خوبی را انجام داده و با توجه محقق شدن بودجه لازم به‌زودی به‌صورت ۲۴ ساعته در شرق و غرب استان پایش ریزگردها را خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۴۴ نمونه پایش در سواحل شهر بندرعباس را انجام داده‌ایم که نتایج این پایش در اختیار استانداری هرمزگان و فرمانداری بندرعباس قرار داده شده است در مناطق هشت‌گانه پایش شده در شهر بندرعباس دونقطه در سواحل بوستان‌های غدیر و دولت به‌صورت پایدار پاک بوده و سه نقطه در سواحل سورو ، خور کپشکن و خور گورسوزان آلودگی پایدار داشته‌اند. خوشبختانه فرماندهی نیروی دریایی منطقه یکم با کسب اعتباراتی در حال احداث تسویه خانه در منطقه مسکونی نیروی دریایی است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان اضافه کرد: در حال تأمین منابع برای تأسیس یک مرکز پایش ۲۴ ساعته در منطقه صنایع غرب بندرعباس هستیم و احداث چنین مرکز پایشی مستلزم اعتباری بیش از پنجاه میلیارد ریال است.

مسیحی با بیان اینکه متأسفانه بار آلایندگی نیروگاه برق بندرعباس تاکنون کاهش پیدا نکرده است، تصریح کرد: این نیروگاه آلاینده‌ترین مکان در حومه شهر بندرعباس بشمار می‌رود که امیدواریم در سال جاری با تأمین سوخت گاز برای این نیروگاه، شاهد کاهش آلایندگی آن باشیم.

وی بیان کرد: در ۹ ماهه نخست سال گذشته ۱۰ واحد صنعتی آلاینده را معرفی کردیم  که مکلف شدند اقدامات لازم را در رفع آلایندگی خود انجام دهند، البته برای کاهش آلاینده‌ها به این واحدهای آلاینده تسهیلاتی نیز پرداخت خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان در خصوص مسئله ساخت‌وساز در حریم ژئوپارک جهانی قشم نیز اظهار کرد: با توجه به دستور توقف دادستان و بازدیدی که ما در هفته گذشته از این منطقه داشتیم در حال حاضر ساخت‌وسازها متوقف شده‌اند.

مسیحی تصریح کرد: ارگان‌های متولی شامل سازمان منطقه آزاد قشم و جهاد کشاورزی باید مستنداتی را برای اثبات در حریم ژئوپارک قرار نداشتن این ساخت‌وسازها در اختیار دادستان قرار دهند.

وی همچنین در خصوص پروژه بومگردی در حریم تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های جزیره هنگام گفت: تمامی سواحلی که در استان بستر شنی داشته باشند مستعد لانه گزینی و تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها هستند، به‌خصوص جزایر استان که اکثراً صخره‌ای و مرجانی بوده و منابع غذایی بسیار خوبی برای لاک‌پشت‌ها دارند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان ادامه داد: نقطه‌ای از ساحل روستای غیل در جزیره هنگام که پروژه بومگردی در آن اجرا شده خارج از منطقه حساس تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها بوده اما اینکه آیا این پروژه خطری برای نقاط حساس اطراف ایجاد می‌کند و یا حریم ۶۰ متری ساحل در آن رعایت شده یا خیر مسئله‌ای است که باید بررسی شود.

مسیحی عنوان کرد: تاکنون هیچ مجوزی از اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان و شهرستان قشم برای اجرای این پروژه صادر نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا