چرا «بانکرینگ سلخ قشم» تعیین تکلیف نمیشود؟ سوختگیری ۲۸۰ شناور ایرانی در فجیره امارات
در حالی مشاور رئیسجمهوری از تعیین تکلیف سایت بانکرینگ «سلخ قشم» خبر داده که قرار بود ایران با بهرهبرداری از این مجموعه به هاب بانکرینگ منطقه تبدیل شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرقشم به نقل از تسنیم، اوایل بهمنماه سال 95 طی مراسمی با حضور وزیر وقت کار و مدیرعامل اسبق کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سایت بانکرینگ سلخ قشم به بهرهبرداری رسید.
ربیعی وزیر اسبق کار در حاشیه این مراسم با اشاره به اینکه پروژه دیگر تعمیرات بزرگ کشتی است که به زودی آن را آغاز خواهیم کرد، گفته: با افتتاح سایت بانکرینگ قشم گوشهای از اقتصاد مقاومتی در کشور اجرا شد چرا که امروز در مرحله اول به ازای هر شغل 3 برابر شغل غیررسمی ایجاد میشود.
وی با بیان اینکه زنجیره انرژی را در منطقه گسترش میدهیم، از ضرورت سرمایهگذاری در این حوزه نام برد و گفت: سرمایهگذاری در این بخش باعث افزایش قدرت ایران در منطقه خواهد شد. در این راستا به دنبال ایجاد شرکت محصولات پتروشیمی هستیم چون نمیخواهیم پول کارگران ایرانی به جیب بروکرها برود.
در حالی بیش از 5 سال از این اظهارات میگذرد که سایت بانکرینگ قشم در وضعیت نامناسبی بهسر میبرد و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نتوانسته اهداف تعیین شده در این بخش را محقق کند. در همین راستا بود که اواخر دیماه سال گذشته سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد از تعیین تکلیف سایت بانکرینگ قشم خبر داده و گفته بود: با توجه به اینکه سهامداران بانکرینگ سلخ قشم شرایط مساعدی ندارند، با انتقال بخشی از سهام کشترانی جمهوری اسلامی ایران به مناطق آزاد و افزایش سهام منطقه آزاد به بالای 50 درصد، بانکرینگ قشم تکمیل خواهد شد.
وی تاکید کرد: با این کار 280 شناور ایرانی دیگر در فجیره سوختگیری نمیکنند که باعث توسعه قشم، رونق اقتصادی و اشتغال میشود.
سایت 52 هزار تنی بانکرینگ سلخ که ظرفیت سوخترسانی سالانه یک میلیون تن به کشتیها را دارد در جنوب جزیره قشم به بهرهبرداری رسید.
در زمان حاضر سهم بانکرینگ ایران در منطقه خلیج فارس حدود 2 درصد برآورد میشود. این ضعف باعث شده تا فجیره امارات بدون وجود هیچ رقیبی پیشتاز بانکرینگ خلیج فارس باشد.
در سایت سلخ قشم 10 مخزن اتمسفری عمودی هرکدام به ظرفیت 5260 تن و در مجموع ظرفیت ذخیرهسازی فاز اول این پروژه 52 هزار و 600 تن ساخته شد.
قرار بود در فاز دوم ظرفیت این سایت به سالانه 100 هزار تن با ظرفیت دو میلیون تن افزایش یابد و طی 4 فاز تکمیل شود تا به این ترتیب در یک بازه زمانی 5 ساله ظرفیت آن به 750 هزار تن افزایش یابد.
به این ترتیب زیرساخت سوخترسانی سالانه 12 میلیون تن به کشتیها در خلیج فارس طی یک باز زمانی 5 ساله فراهم میشود. اگر برنامه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران محقق میشد سال گذشته نیمی از ظرفیت 25 میلیون تنی بانکرینگ فجیره (ظرفیت سوخترسانی در سال 1395) عملیاتی میشد.
چنانچه وعده مشاور رئیسجمهور درباره واگذاری سهام این مجموعه به منطقه آزاد قشم محقق شود میتوان انتظار داشت پس از سالها ایران به هاب بانکرینگ منطقه تبدیل شود.