اخبار مهم

توان حل بحران آب جزیره قشم را داریم/زمین پروژه آبشرینکن سلخ و تورگان واگذار شده است

رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم از توانایی این‌ مجموعه برای حل نهایی بحران آب در کل جزیره قشم خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری “خبر قشم”، عادل پیغامی در جلسه نشست هم‌اندیشی رفع موانع تامین و توزیع آب شرب در جزیره قشم، اظهار داشت: در صورت واگذاری وظایف و اختیارات آبفای استان هرمزگان به مجموعه سازمان منطقه آزاد قشم، این سازمان توان حل مشکل و بحران تنش آبی در کل جزیره قشم را دارد.
به گفته وی، برای فعالیت اقتصادی، صادرات و سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد از جمله قشم باید زیرساخت‌های مهم و اساسی همچون آب، برق و جاده فراهم باشد اما در این زمینه به دلیل کم کاری دستگاه‌های اجرایی به ویژه در دولت‌های قبلی کارنامه مطلوبی وجود ندارد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: قانون‌گذار از مجموع 1500 کیلومتر مربع مساحت جزیره قشم، یک سوم آن را به عنوان منطقه آزاد بر عهده سازمان منطقه آزاد قرار داده و ما برای تامین آب مورد نیاز این محدوده مشکلی نداریم.
او با اعلام اینکه حل مشکل آب دوسوم دیگر مساحت جزیره قشم در حوزه وظایف و اختیارات آبفای استان هرمزگان است، افزود: سازمان منطقه آزاد آماده است با واگذاری اختیارات و وظایف قانونی آبفای هرمزگان به این مجموعه، نسبت به تامین آب کل جزیره اقدام نماید.
پیغامی گفت: برای آبرسانی 10 روز یکبار به روستاهای جزیره قشم اعتباری به 560 میلیارد ریال اعتبار تا پایان سال نیاز است که با انتقال مسئولیت‌های هرمزگان به این سازمان، نسبت به تامین این بودجه اقدام خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: تامین آب شرب در نقاط مختلف کشور از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم است و باید دستگاه‌های مختلف سرانه و اعتبارات ملی مردم قشم را برای حل مشکلات جزیره هزینه کنند.
به گفته رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم، نیروگاه غدیر قشم ظرفیت تولید 30 هزارمتر مکعب آب دارد که هم اکنون تنها 8 هزارمترمکعب از آن تولید می‌شود و نیروگاه قشم مولد نیز آمادگی تولید 14 هزار مترمکعب را دارد که آبفای هرمزگان با خرید تضمینی از این دو مجموعه می‌تواند آب مورد نیاز مردم را به سرعت به شبکه آبرسانی جزیره تزریق کند و یا بای واگذاری اختیاراتش به سازمان منطقه ازاد قشم این اقدام از طرف این سازمان انجام شود.
وی یادآور شد: برای انتقال آب از نیروگاه مپنا به شهر درگهان براساس تفاهم نامه سه جانبه قرار شد هزینه لوله کشی این پروژه توسط استانداری هرمزگان، سازمان منطقه آزاد و نیروگاه مپنا انجام شود و در این میان فقط مجموعه سازمان تا کنون بیشتر از سهم خود در این طرح هزینه کرده است.

** زمین پروژه آبشرینکن سلخ و تورگان واگذار شده است

پیغامی در ادامه تصریح کرد: سال 1400 دو قطعه زمین برای پروژه آب شیرینکن در روستاهای سلخ و تورگان از سوی این سازمان واگذار شده است اما سرمایه‌گذار آب در تورگان کار را به کندی پیش می‌برد و سرمایه‌گذار آب شیرینکن روستای سلخ هم که قرارداد را فسخ کرده بود باردیگر در پی احیای آن می‌باشد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تاکید کرد: ما در ازای واگذاری زمین برای طرح آب‌رسانی، به نهاد بازرسی پاسخگو نخواهیم بود و این کار را به سرعت انجام می‌دهیم و در بخش‌هایی که خارج از چارچوب وظایفمان قرار دارد و وارد عمل شده‌ایم مانند تامین آب روستاها در حال پرداخت هزینه هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا