حوادث

عدم ایمنی‌ جاده‌های قشم؛ دغدغه‌ای پرسابقه‌ که نیازمند تعامل بین‌دستگاهی است

گستردگی، وجود و پراکندگی ده‌ها مرکز جمعیتی روستایی و مسافرت هزاران گردشگر به قشم در طول سال موضوع حمل و نقل زمینی درون جزیره‌ای را به دغدغه‌ای اساسی برای ساکنان و مسئولان تبدیل کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرقشم به نقل از تسنیم، هر چند در این دو دهه اخیر جاده‌های قشم توسعه قابل قبولی یافته و در حال حاضر بسیاری از مشکلات با پروژه‌های اجرایی رفع شده، اما کماکان قشم از نظر ایمنی ترددی با توجه به خیل قابل توجه گردشگران دار چالش‌های اساسی و گاها مرگبار است.

اخبارمرگ و میر و تلفات جاده‌ای در قشم همواره در گوشه و کنار جزیره به گوش می‌رسد که متاسفانه در جدیدترین اتفاقی مرگباری که رخداده است، دریک تصادف هولناک دو نفر از هموطنان کشته و هشت نیز مجروح شدند، سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم در خصوص این واقعه که هفتم اسفندماه جاری به وقوع پیوست، افزود: در تصادف بین سه خودرو در حدفاصل بین روستای کووه‌ای و شهر درگهان دو نفر از هم‌وطنان جان باختند و 8 نفر دیگر نیز مجروح شدند.

رفع نقاط حادثه خیز و استانداردسازی آیتم‌های مدنظر در این سال‌ها همواره مورد مطالبه مردم، شوراها و دهیاری‌ها و حتی مسئولان نیز بوده است، که به نظر می‌آید با توجه به میزان حوادث و وقایع این امر نیازمند همتی مضاعف است.

محمد محمد حسینی  فرماندار شهرستان قشم در همین راستا در جدیدترین اظهارنظر خود پیرامون جاده‌های قشم خواستار، اصلاح نقاط حادثه خیز و رفع نواقص بدون فوت وقت شده است.

وی همچنین خواستار توجه بیشتر ستاد تسهیلات سفر سازمان منطقه آزاد قشم در راستای رفاه بیشتر مسافران و شهروندان در حوزه جاده‌ای در آستانه نوروز شده است.

فرماندار شهرستان قشم  با اشاره به بروز حوادث اخیر جاده‌ای و بازدید خود از جاده های شلوغ سطح جزیره نصب علایم، اصلاح نقاط حادثه خیز و تامین روشنایی معابر و نقاط مسئله‌دار از جمله مهمترین اولویت‌ها در بهبود شرایط جاده‌ای قشم برشمرد.

این در حالیست که به دلیل گستردگی جزیره قشم و طولانی بودن مسیرهای دسترسی بین روستایی و استفاده بالای گردشگران و بومیان از سواحل دور و نزدیک جزیره موضوع رفع چالش‌ها و نقاط حادثه‌خیز مورد دغدغه مداوم مسئولان بوده است به عنوان نمونه هر از چند گاهی بخش قابل توجهی از این نقاط اصلاح و استانداردسازی می شود.

در همین راستا در اسفندماه سال 1399 در یکی از محورهای ساحلی پرتردد در حدفاصل روستاهای حوزه مرکزی روستاهای رَمکان، نخل گل، برکه خلف و زیرانگ طرح اصلاح هفت پیچ خطرناک، ایجاد پنج دهنه پل و اضافه سازی یک باند جدید به کمک خیران آغاز شد، که این امر نشان می‌دهد در تمام این سال‌های بخش خیران نیز در کنار بخش‌های دولتی و نهادهای مربوطه به امر مهم استانداردسازی جاده‌ها و محورهای مواصلاتی قشم به درستی واقف هستند.

علیرضا نصری فرماندار وقت قشم در مراسم آغازین طرح مذکور، اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح‌ها را برابر با 9 میلیارد تومان عنوان کرده بود و اظهار امیدواری کرده بود با تمرکز مورد نیاز از طرف دستگاه‌های مسئول بتوانیم جاده‌های جزیره را ایمن‌تر کنیم.

در حال حاضر مسیرهای مابین بندر لافت به سمت درگهان و درگهان به سمت قشم و همچنین مسیرهای حدفاصل درگهان به سمت ساحل جنوبی جزیره، از شلوغ‌ترین و پرچالش‌ترین مسیرها در قشم به شمار می‌روند، قرارگیری مناطق جمعیتی روستایی در کنار جاده‌هایی که روز به روز شلوغ‌تر می‌شود، عدم آشنایی گردشگران با جاده‌ها و چالش‌های موجود جاده‌ای و همچنین عدم کیفیت لازم در برخی از نقاط از جمله دلایلی است که جاده‌های قشم را در برخی از نقاط را خطرناک است.

همانطور که گفته شد، اصلاح و استانداردسازی محورهای مواصلاتی قشم به نوعی تبدیل به دغدغه‌ای روزمره در حوزه عمرانی برای همگان شده است،  به عنوان نمونه حسین ناصری‌نژاد مدیر وقت امور فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم در تیرماه 1399 از اصلاح نقاط حادثه خیر محور لافت به درگهان و لافت به کاوه و همچنین اصلاح نقاط حادثه خیر دیگر این محور خبر داده بود.

این مسئول خاطر نشان کرده بود: اصلاح یا حذف نقاط پر حادثه تاثیر بسزایی در ارتقای ایمنی و کاهش حوادث ترافیکی دارد که سعی می‌شود این امر به صورت علمی و مبتنی بر اصول جهانی و متناسب با اقلیم و شرایط این منطقه انجام شود.

حال امید است با توجه به حساسیت و خطرناک بودن نقاط حادثه خیز و غیر استاندارد بودن جاده‌های سطح جزیره، جاده‌های قشم نیز که گویا از تبعات مدیریت موازی و چندوجهی که یکی از چالش‌های مدیریتی جزیره با توجه به فعالیت سازمان منطقه‌ آزاد است، مصون نمانده‌اند، با توجه به فرارسیدن نوروز به سمت هر چه استانداردتر شدن پیش بروند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا