آخرین خبرها رییس سازمان شیلات:

۷۵ درصد از صید کشور در قشم انجام می‌شود

رییس سازمان شیلات گفت: سهم قشم در صید ماهیان ریزدریایی کشور ۷۵ درصد و در حوزه صید ماهیان در استان هرمزگان ۳۰ درصد است.

به گزارش پایگاه خبری ساحل قشم به نقل از ایرنا، نبی الله خون میرزایی در دیدار مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با وی افزود: سازمان منطقه آزاد قشم باید علاوه بر حفاظت و بهسازی ذخایر آبزیان، برای تحقق تولید سالیانه ۸۶ هزار تُن ماهی در قفس تلاش کند.

وی ادامه داد: سازمان شیلات ایران نیز برای تحقق این امر و استفاده از ظرفیت‌های موجود در افق توسعه صنعت پرورش ماهیان دریایی کشور، در کنار سازمان منطقه آزاد قشم خواهد بود.

معاون وزیر تصریح کرد:  شرایط و تسهیلات قانونی مناطق آزاد و وضعیت اکولوژیک و توان موجود در جزیره قشم عامل موثری برای رشد فعالیت‌های آبزی پرور  در این جزیره است.

وی افزود: توسعه آبزی پروری به عنوان تنها راه کاهش فشار بر ذخایر طبیعی دریا و یک روش مطمئن در تأمین پروتین مورد نیاز جوامع انسانی در آینده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم نیز در این دیدار گفت: بومی سازی تکثیر ماهیان دریایی و سازه‌های قفس و استقرار آن در دریا، از جمله اهدافی است که این سازمان تحقق آن را دنبال می‌کند.

حمیدرضا مومنی افزود: صنایع شیلات و آبزیان یک راهبرد استراتژیک در توسعه جزیره است که با  ایجاد اشتغال پایدار باعث تثبیت جمعیت و مهاجرت معکوس در روستاهای غرب جزیره می‌شود.

سرپرست اداره شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم نیز گفت:  مقوله توسعه گردشگری شیلاتی از جمله مباحثی است که می توان تحقق آن را در قشم پیگری کرد.

منصور آزاد افزود: بر اساس گزارش‌های سازمان خوار و بار کشاورزی جهانی(FAO) در سال ۲۰۳۰ باید بیش از ۶۰ درصد پروتین دریا مورد نیاز جوامع انسانی از راه پرورش آبزیان تامین شود.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون ۴۸ درصد پروتئین دریایی جهان از طریق ابزی پروری تامین می‌شود.

جزیره قشم با مساحت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ با تصمیم دولت به ۲ بخش منطقه آزاد با مساحت ۳۰۰ کیلومتر و منطقه ویژه اقتصادی با مساحت یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر تقسیم شد.

پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمدهای ارزی از جمله هدف‌های ایجاد منطقه آزاد قشم است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا