آخرین خبرهااجتماعیاخبار مهم

کرونا و چالش «سلامت-معیشت»/ فاصله اجتماعی در شناورهای مسافری قشم حذف شد

لزوم رعایت فاصله اجتماعی به منظور پیشگیری از گسترش کووید-۱۹ در شناورهای مسافری مسیرهای دریایی جزایر خلیج فارس لغو شد.

به گزارش پایگاه خبری ساحل قشم به نقل از فارس، جمعی از مخاطبان با ارسال تصاویری از عدم رعایت فاصله اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین پروتکل‌های بهداشتی در شناورهای مسافری مسیر قشم-بندرعباس و بلعکس خبر داده و خواستار پیگیری سوژه شدند.

رضا رضایی‌قشمی مدیرعامل شرکت تعاونی کشتریرانی خیبر خلیج فارس در این رابطه به خبرنگار ما گفت: شناوردارها هفت ماه در خصوص کاهش ظرفیت مسافرگیری برای رعایت فاصله اجتماعی همکاری کردند.

وی افزود: با توجه به استمرار ویروس کرونا و در نظر گرفتن هزینه‌های شناوردارها عملا ادامه این همکاری برایشان قدور نیست و در صورت اجبار به تداوم کاهش ظرفیت مسافرگیری، تعدیل نیرو امری بدیهی است چنانکه تا کنون نیز در بری موارد با تعدیل نیرو انجام شده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی کشتریرانی خیبر خلیج فارس تصریح کرد: ۲۵ شناور مسافری با حدود ۲۵۰ نفر خدمه و ناخدا در جزیره قشم فعال هستند.

ادامه بررسی‌ها ما را به مصوبه‌ درخور توجهی رساند که بنابر آن، ستاد مدیریت بیماری کرونای استان هرمزگان در مورخ ۱۵ شهریورماه امسال در سی و سومین جلسه خود لزوم رعایت فاصله اجتماعی در شناورهای مسافربری مسیرهای دریایی جزایر خلیج فارس را لغو کرده است.

در این مصوبه تصریح شده است: «بنا به گزارش اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و درخواست شرکت تعاونی شناورهای تندرو دریایی در راستای جلوگیری از تعدیل نیروی کار فعال و حمایت از شرکت‌های ناوگان دریایی مقرر گردید جابجایی مسافران از مرکز استان به جزایر و بلعکس توسط شرکت‌های تعاونی حمل و نقل مسافر دریایی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و گند‌زدایی با ظرفیت کامل انجام گردد.»

از ابتدای شیوع کووید-۱۹ همواره رعایت فاصله اجتماعی در کنار استفاده از ماسک و شستن مداوم دست‌ها به عنوان مثلت ایمنی در برابر ویروس کرونا از سوی کارشناسان مربوطه به مردم گوشزد شده است.

به همین واسطه افکار عمومی چنین مصوبه‌ای را دارای تناقض آشکار می‌داند و انتظار می‌رفت مسوولان امر پیش از اجرای چنین مصوبه‌ای و حذف این پروتکل‌ مهم بهداشتی، از ظرفیت رسانه‌ها برای تبیین مسئله و اقناع افکار عمومی همراه با ارائه راهکارهایی برای حفظ سلامت مسافران در شناورها بهره می‌گرفتند.

مسافران مسیر دریایی قشم-بندرعباس و بلعکس در هر سفر دریایی باید حدود یک ساعت در فضایی محصور، دم و بازدم یکدیگر را تحمل کنند که رعایت فاصله اجتماعی می‌توانست احتمال ابتلا به ویروس را تا سطح قابل توجهی کاهش دهد.

با این وجود به نظر می‌رسد در چالش «سلامت، معیشت» ناشی از کویید-۱۹ همواره معیشت بر سلامت ترجیح داده می‌شود هماهنگونه که نگاه به هرم نیازهای مازلو نیز بر آن صحه می‌گذارد.

حال جای سؤوال است که واکنش این ستاد در قبال درخواست‌ها برای حذف فاصله اجتماعی در سایر وسایط نقلیه نظیر تاکسی‌، قطار و هواپیما چه خواهد بود؟

آیا متولیان امر در شرایط موجود و قیمت‌های افسار گسیخته‌ای که قدرت خرید مردم را تا حد زیادی کاهش داده است قادر به ایجاد تعادل در بین سلامت و معیشت جامعه خواهند بود؟

رسانه‌ها به عنوان موثرترین ابزار در اقناع جامعه و ایجاد شفافیت از منظر مسوولان دارای چه جایگاهی است؟ اتخاذ تصمیمات حساس و کلیدی برای جامعه تا چه زمان بدون بهره‌گیری از این ظرفیت وارد فاز عملیاتی می‌شود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا