آموزشیاخبار مهم امام جمعه قشم:

فقر عجیب سواد رسانه ای داریم/مدارس تخریبی زیبنده قشم نیست

امام جمعه قشم با بیان اینکه در اغتشاشات اخیر معلوم شد که سواد رسانه‌ای مهم است، گفت: متاسفانه در این سواد بسیار کم برخوردار هستیم و یک فقرِ عجیبِ دانش‌مایه داریم.

به گزارش پایگاه خبرقشم، حجت الاسلام غلامرضا حاجبی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته قشم که با حفظ شیوه نامه های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در مصلی امام علی (ع) این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: هر چه از ایام فتنه اخیر سخن گفته شود و درس های عبرتی که در این ایام بود و صف بندی های مختلف که دیده ایم را هرچه بگوییم کم گفته ایم.

وی ادامه داد: هم از مجاهدت های جبهه حق، هم از نادانی دوستان و هم از خباثت، بدسرشتی و بدنهادی دشمنان باید بیشتر بگوییم، باید یکی یکی اینها واکاوی شود، جاهایی اگر قصور و کوتاهی از ما بوده باید رفع شود، باید دشمن شناسی و سطح آن را در جوانان بالاتر ببریم و در این مورد کم نگذاریم.

امام جمعه قشم توضیح داد: دشمن بدنهاد و بدسرشت انقلاب و آرمان های آن همه قدرتش را جمع کرده و می کند و انسان وقتی برنامه های دشمن را می بینید و می شوند البته که «یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ» و «دست و قدرت خداوند بالای دست آنهاست» اما ما نباید کم بگذاریم هم در معرفی دقیق دشمن، هم در ایجاد اعتماد نسبت به انقلاب هم پر بارتر کردن امیدهای مردم همه اینها باید باشد.

امام جمعه قشم توضیح داد: ستون خیمه انقلاب و نظام ولایت است و دشمن در مرحله اول این ستون را نشانه گرفته است، امروز و در این سال های اخیر جنگ، جنگ اراده ها به فرموده رهبری معظم انقلاب اسلامی است، یک جنگ هیبریدی و ترکیبی از همه مسایل را دشمن بر ما تحمیل می کند، البته جبهه حق امروز اینها را می شناسد و خوب حرکت می کند، این بار که حتی از نظامی گر هم در آن بود، دست به اسحله بردند و مردم کشی هم که بود، دست به اسلحه و حمله به مدافعان امنیت در کشور هم در آن بود و همه به چشم خود آنها را دیدند.

حجت الاسلام حاجبی اضافه کرد: امروز حتی دشمنان به ورزش هم حمله می کنند، یعنی یک مسئله نشاطی که مردم دارند، آن را هم تلاش می کنند که تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی به مسابقات جام جهانی هم نرود، یک عده ای نادان فکر می کنند که اینها مشکلشان با جمهوری اسلامی و انقلاب است، در جنگ اراده ها آنچه که عجیب است اغتشاش اطلاعاتی است که این سبب اغتشاش ادراکی می شود و بعد شما در کف میدان اینها را می بینید.

وی با تعریف اغتشاش اطلاعاتی گفت: یعنی دشمن گروه های هدف را با اخبار جعلی، اطلاعات غلط، محتوای فریبنده و ارتباط ساختگی یک خبر با یک موضوع دیگر اینها را در یک فضایی گروه هدفش را قرار می دهند و بمباران اطلاعاتی می کنند و آن درکی که مخاطب باید از واقعیت داشته باشد، دیگر ندارد و دچار یک اغتشاش ادراکی می شود و هیجان زده می خواهد آنچه که ادراکش به او می گوید به آن عمل کند.

امام جمعه قشم افزود: دشمن در اغتشاش اطلاعاتی، اطلاعات گوناگون در فضای مجازی به مردم می دهند در بگو مگوهای خیابانی و حتی دشمن چهره به چهره وارد می شود و بعد کسی که اینها را می شنود وقتی تحلیلی درستی نداشته باشد دچار اغتشاش ادراکی می شود و گاهی اگر نتواند سنگی پرتاب کند حرف های را می زند که علیه آنچه که مقدس حتی می پنداشت، امان از اخبار غلط و اخبار ناقص، اما اگر پیگیری هوشمندانه اخبار را درست نکنند این بدتر هم خواهد شد.

وی اظهار داشت: در همین اغتشاشات اخیر معلوم شد که سواد رسانه ای مهم است و هم در سواد رسانه ای بسیار کم برخورداریم و یک فقر عجیب سواد رسانه ای داریم، در این بحبوحه و گیرودار کرونا بچه های ما عادت بیشتری به فضای مجازی کردند و این فضا به عنوان یک فضای حقیقی در میان بچه های ما جا باز کرد و ما هم نظارت شایسته ای بر این فضا نکرده ایم، چون سواد رسانه ای خانواده ها بسیار پایین بود اگر نه جوانان و نوجوان ما دچار اغتشاش ادراکی نمی شدند که اکنون ثمرات آن را می بینیم.

حجت الاسلام حاجبی اضافه کرد: باید تاسف خورد که مدارس ما در این ۶ و هفت ساله اخیر و شاید بعد از تغییر سیستم آموزشی در آنها دچار مشکل شدند به طور مثال در مدارس ابتدایی، پنج کلاسه به علاوه یک نماز خانه وجود داشت که نمازخانه آن را هم تبدیل به کلاس درس کردند و بچه های مردم را از نماز و فعالیت های فرهنگی محروم کردند، اینطور کلاه سر نظام آموزشی ما رفت، حالا که می خواهیم که این را علاج کنیم مقاومت های را به خرج می دهند.

وی با بیان اینکه جبهه انقلاب در این جنگ نرم راهبرد اساسی دارد، اظهار داشت: این راهبرد شناخت دقیق نقشه دشمن، شناسایی کُنشگران اصلی جنگ نرم از جبهه خودی و تقویت جریان انقلابی از میان مردم و جوانان بصیر غالب جامعه است که این مسئله هم باید جدی گرفته شود.

امام جمعه قشم با اشاره به سفر روز گذشته (پنجشنبه بیست و هشتم مهر ۱۴۰۱) مهدی دوستی استاندار هرمزگان به این شهرستان مرزی، گفت: من از طرف خودم تشکر ویژه ای باید از استاندار و هیات همراه داشته باشم که اهمیت به سه جزیره قشم، هنگام و لارک به عنوان شهرستان قشم می دهند، ابتکار زیبایی است اینکه مدیران را بر اساس نیازهای آن شهرستان جمع می کنند و تصمیم گیری در محل می شود.

وی افزود: شهرستان قشم با وجود سازمان منطقه آزاد و اداره های آن دو جانبه و با ۲ موتور باید به مردم خدمت کند که من آن را یک ظرفیت و نه یک تهدید می دانم.

حجت الاسلام حاجبی با بیان اینکه اصحاب رسانه باید تصمیم های بزرگ استاندار و مجموعه شورای اداری و مدیران استان و شهرستان را برای حل مشکل مردم اطلاع رسانی و حمایت کنند، اظهار داشت: امروز استان ما نیاز به یک اتحاد ویژه ای دارد، اتحاد حداکثری مسوولین و مردم با مسوولین که این ارزشمند است و این کار را به جلو می برد و مشکلات را کم و مشکلات مردم حل می شود، اگر بخواهیم موضوع آب شرب در این شهرستان حل شود و باید حل شود همه باید پای کار بیایند و همه باید دست به دست هم بدهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا