آخرین خبرها

تکذیب قاچاق آبزیان از غرب هرمزگان/ شهرهای غربی استان تامین کننده ماهی و میگو کشور هستند

ثبات بازار و تعادل بین عرضه و تقاضا محصولات آبزی در استان‌های همانند فارس و شرکت‌های بزرگ نفتی گازی جنوب نتیجه تلاش و همت صیادان فعال در آب‌های محدوده غربی هرمزگان است.

 به گزارش پایگاه خبری ساحل قشم به نقل از تسنیم، حوزه صید و صیادی غرب هرمزگان با محوریت بنادر تاریخی همانند لنگه و گاوبندی و حتی کیش، از دیرباز مورد مورد توجه بوده است، تا جایی که این حوزه در همین دهه‌های گذشته برای استان‌های همجوار به ویژه فارس از اهمیت بالاتری در تامین محصولات آبزی نسبت به استان‌های بوشهر و خوزستان و بندرعباس بوده است.

به‌دلیل قدمت بالای این فعالیت‌ها در غرب هرمزگان، اخلاق‌مداری صیادان و تبحر و تجربه و دانش دریانوردی مردمان این خطه از ساحل غربی هرمزگان، صیادان این منطقه همواره خوشنام در داد و ستد و معاملات بوده‌اند.

هرچند چالش‌های زیست محیطی دریایی، صید صنعتی و … سبب افت و خیزهای بسیار بالایی در این سال‌ها شده است اما صیادان فعال در آب‌های غربی هرمزگان با همت و تلاش خود توانسته‌اند نسبت به تامین مایحتاج بازار و تقاضا عملکرد خوبی را داشته باشند به نحوی که هم اکنون قیمت آبزیان در این منطقه از بسیاری از مناطق ساحلی در جنوب کشور، ارزانتر و به صرفه‌تر است.

در این سال‌ها گاها با افرایش قیمت آبزیان در مرکز استان هرمزگان و دیگر شهرها از طرف برخی‌ها انگ قاچاق محصولات توسط صیادان غربی به کشورهای حوزه خلیج فارس خورده است، موضوعی که همواره از طرف جوامع و تعاونی‌های صیادی غرب هرمزگان به صورت جدی رد شده است.

علی اسلامی رمچاهی در واکنش به گفته‌های اخیر یکی از اعضاء هیئت مدیره بازار ماهی فروشان  بندرعباس مبنی بر اینکه عدم نظارت به فرآیندهای صیادی و قاچاق محصولات آبزی از غرب استان سبب کسادی بازار جدید ماهی و میگو و افزایش قیمت‌ در مرکز استان شده است، اظهار داشت: غرب هرمزگان همواره به عنوان تامین کننده سنتی و رسمی نیاز بازار استان‌های فرا دست و دیگر شهرهای هرمزگان مطرح بوده است.

وی ادامه داد: اگر تاریخچه، رویه و فرآیندهای حقیقی و میدانی حوزه صیادی به ویژه در غرب که از پیشینه‌ای به وسعت تاریخ دارد را بخوبی بشیناسیم، متوجه خواهیم شد که در این منطقه همواره صیادی و صید کمترین تاثیرات را در فرآیندهای بیرونی دریافت کرده و توانسته است به عنوان منبعی مطمئن برای عرضه محصولات آبزی مطرح کند.

فعال حوزه صید و صیادی قشم با بیان اینکه به جای متهم کردن و آدرس غلط دادن در حوزه صیادی و بازار این محصولات باید به دنبال رفع اساسی و احصا چالش‌های موجود بود، یادآور شد: کاهش صید در آب های مرکزی هرمزگان که منجر به افزایش قیمت‌ها شده منحصرا نمی‌تواند ارتباطی به وضعیت صید و صیادی و نوع عرصه صید برداشتی در غرب داشته باشد.

وی ادامه داد: باید توجه داشت مواردی همچون نیمه تعطیل بودن برخی از روش‌های صید به دلایل شرایط ویژه متاثر از کرونا، کاهش قدرت  خرید مردم و وضعیت ویژه اقتصادی که سبب درگیر شدن همه اقشار و اصناف شده نیز بر وضعیت عرضه و تقاضا و همچنین افزایش قیمت‌ها  در بازارهای بزرگ ماهی همانند بازار بزرگ ماهی بندرعباس تاثیر گذاشته است.

این فعال حوزه صیادی با اشاره به اینکه بازار جدید ماهی فروشان بندرعباس نسبت به بازار قدیم که تعطیل شد، چندین برابر وسعت و دارای چند صد غرفه است و از اول باید فکری برای رونق این مجتمع می‌شد اضافه کرد: در شرایط کنونی زندگی ساحل‌نشینان دچار شرایط خاصی شده است که بی شک توان خرید آنها را نیز کاهش داده است و این موضوع دامن‌گیر تمامی اصناف و حوزه های خدماتی و تجاری است.

وی ادامه داد: بازار قدیم ماهی فروشان بندرعباس با همان ابعاد و تعداد غرفه اندک، دهه‌ها جوابگوی نیازهای بازار و تقاضا بود و کمتر مشاهده می‌شد که گلایه‌ای از سمت مشتری و عرضه کننده شاهد باشیم.

اسلامی با اشاره به اینکه هیچ کس مخالف توسعه ساختاری و فیزیکی نیست، اضافه کرد: توسعه باید مطابق با نیاز و کشش بازار باشد، از طرفی در حوزه بازار صیادی وضعیت صید و منابع آبزی فصل و مولفه های متعددی دارد که  به شدت برعرضه، قیمت و موجودی اقلام آبزی در بازار تاثیر می‌گذارد که امید است  مجتمع بزرگ عرضه ماهی بندرعباس که در ماه‌های نخست فعالیت خود بسر می‌برد بتواند خود را با شرایط حقیقی و تاریخی این حوزه وقف دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا