سلامت

۱۳۶۰ مددجو در قشم از خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه بهره مند هستند

رییس اداره بهزیستی شهرستان قشم از بهره مندی یکهزار و ۳۶۰ مددجو از خدمات طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه (سی. بی. آر) در ۶۳ روستای بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم به نقل از ایرنا، سیروس شمس الهی اظهار داشت: طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه (سی. بی. آر) شامل ۶ خدمت غربالگری، آموزش در خانواده، آموزش خارج از خانواده، اعطای وسایل کمک توانبخشی، اشتغال و مناسب سازی محیط زندگی است.

وی ادامه داد: این طرح در مناطق روستایی یا محروم سراسر کشور با هدف شناسایی افراد معلول، ارایه خدمات توان بخشی و تامین وسایل مورد نیاز آنها اجرا می شود که به نهادهای ارایه دهنده خدمات دسترسی نداشته یا از لحاظ مالی توانایی ندارند.

رییس اداره بهزیستی شهرستان قشم توضیح داد: در اجرا و برگزاری این طرح، خدماتی از جمله آگاه سازی خانواده معلولین، مشارکت با خیرین و جوامع محلی و جمع آوری مشارکت نقدی و غیر نقدی، شناسایی مددجویان فاقد مسکن و یا مسکن نا مقاوم، مناسب سازی محل زندگی و وسایل نقلیه، توانمندسازی معلولین و شناسایی استعدادها برای اشتغال زایی به افراد معلول ارایه می شود.

شمس الهی توضیح داد: شرکت در برنامه های اجتماعی و بالا بردن روابط اجتماعی برای معلولان، امرار معاش (انجام کمک های موردی و تهیه بسته های معیشتی با کمک خیرین روستا)، سلامت (توزیع وسایل کمک توانبخشی و لوازم بهداشتی با همکاری بهزیستی) از جمله دستاوردهای این طرح به شمار می رود و می تواند قابلیت ها و توانمندی های فرد معلول را افزایش دهد تا خود به تنهایی نیازهایش را رفع کند و در فعالیت های اجتماعی مانند یک فرد سالم شرکت کند.

وی گفت: در طرح یادشده گروه های تخصصی و کارشناسی بهزیستی این شهرستان مرزی با حضور در منزل خانواده های جمعیت هدف، ضمن ارایه مشاوره و راهنمایی های لازم به خانواده ها، در راستای تسهیل خدمت رسانی به فرد معلول در حوزه پزشکی و اجتماعی اقدام می کنند.

رییس اداره بهزیستی شهرستان قشم افزود: خدمات (سی. بی. آر) در روستاهای بخش های مرکزی و شهاب جزیره قشم توسط ۲ مرکز غیر دولتی که در شهر سوزا و روستای هلر واقع شده اند، انجام می شود که در این ارتباط هر روستای این جزیره دارای یک تسهیل گر به عنوان رابط بین مرکز و مددجویان معلول است که این تسهیل گران خدمات بهزیستی را به در خانه معلولین می برند و همکاری چند بخشی که از سوی بهزیستی، شوراها، دهیاران و افراد با نفوذ روستا وجود دارد را تسهیل می کنند.

توانبخشی به مجموعه اقدامات کاهش معلولیت و به منظور افزایش توان فرد مبتلا به نقص برای آنکه بتواند به استقلال زیستی، اجتماعی و اقتصادی نایل شود، اطلاق می شود.

۲ هزار و ۵۷۸ معلول تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان مرزی قشم قرار دارند که از این تعداد هزار و ۱۴۵ نفر به تفکیک معلولیت ها( ۴۴۱ معلول جسمی، ۴۲۸ معلول ذهنی، ۱۳۸ معلول بینایی و ۸۹ معلول روانی) و هزار و ۴۳۳ نفر دیگر نیز دارای سایر معلولیت هستند که به دلیل معلولیت شدید و نداشتن درآمد ثابت و کافی مستمری ماهیانه دریافت می کنند.

قشم جزو شهرستانهایی است که پوشش ۱۰۰ درصدی در اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه (سی. بی. آر) را دارد.

همچنین ۳۵۴ نفر از زنان سرپرست خانوار (۱۷۵ نفر شهری و ۱۷۹ نفر روستایی) تحت پوشش بهزیستی قشم هستند که علاوه بر مستمری از سایر خدمات مشاوره ای و آموزشی در صورت نیاز بهره مند می‌شوند.

در حال حاضر ۲۱۱ نابینای مطلق و کم بینا (۷۲ زن و ۱۳۹ مرد) در مناطق شهری و روستایی این جزیره (۴۲ نفر شهری و ۱۶۹ نفر روستایی) تحت پوشش بهزیستی این شهرستان قرار دارند که از این تعداد ۳۴ نفر نابینای مطلق و ۱۷۷ نفر کم بینا می باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا