مذهبی

جزیره نشینان قشم در شب اربعین حسینی به سوگ نشستند

جزیره نشینان قشم در کنار آب های فیروزه ای خلیج فارس شامگاه (سه شنبه) همزمان با شب اربعین حسینی به یاد سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفای آن حضرت به سوگ نشستند.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم، در این شب پُر اندوه، شیفتگان خاندان عصمت و طهارت (ع) در بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس با برپایی آیین های سوگواری، در غم چهلمین روز شهادت جانسوز حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش بر سر و سینه زده و اشک ماتم ریختند.

این آیین های معنوی، شب اربعین بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا در مساجد علی ابن ابیطالب (ع)، امام حسین (ع)، صاحب الزمان (عج) و امام هادی (ع) شهر قشم، امام صادق (ع) شهر رمکان و حضرت ابوالفضل (ع) طولا با حضور اقشار مختلف مردم مومن و عاشقان حسینی سرزمین آب و آفتاب برگزار شد.

قبل از برگزاری مراسم عزاداری در این مکان ها، با حضور انبوه عزاداران که اغلب جوانان و نوجوانان دختر و پسر بودند، زیارت عاشورا قرائت شد.

در این مراسم ها، سخنرانان و مبلغین دینی بومی درباره اهمیت عزاداری امام حسین (ع) و ذکر مصیبت برای آن حضرت و اهمیت زیارت اربعین امام حسین (ع) به ایراد سخنرانی پرداختند.

از سوی دیگر، مداحان و ذاکرین اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با نوحه خوانی، مرثیه سرایی و قرائت مطالبی از مقاتل مختلف، دقایقی نیز اشعار و نوحه های خود را قرائت کردند.

امشب عزاداران حسینی در جزیره قشم با به اهتزاز در آوردن بیرق عزای ثارالله در شب اربعین حسینی با گسترانیدن فرش عزای سلاله پاک پیامبر رحمت و مهربانی؛ این مصیبت بزرگ و جانکاه را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر (عج) تسلیت گفتند و از راه دور و از پس فرسنگ ها فاصله؛ عشق و ارادت خود را از کنار آب های فیروزه ای خلیج فارس به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را ابراز کردند.

مراسم سوگواری روز اربعین نیز ساعت ۱۰ صبح فردا (چهارشنبه) با راه اندازی دسته های عزاداری از مساجد علی ابن ابیطالب (ع)، امام حسین (ع)، امام حسن (ع)، امام رضا (ع) و صاحب الزمان (عج) شهر قشم به سمت امامزاده سید مظفر (ع) برگزار خواهد شد.

اربعین به عنوان چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) و یارانش در صحرای کربلا در میان آزادی خواهان جهان و به خصوص شیعیان از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است و بنا بر روایات اربعین حسینی در واقع به عنوان سالروز بازگشت اسرای کربلا از شام به عراق به مناسبت چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) در ۲۰ صفر سال ۶۱ هجری قمری است.

اربعین به عنوان تنها بزرگداشت چهلمین روز شهادت امام معصوم در تقویم شمسی و قمری به ثبت رسیده و بر اساس یافته های پژوهشگران اسلامی و دینی این نخستین و تنها مراسم اربعین در دنیای اسلام است.

مطابق تقویم ۱۴۰۲، فردا چهارشنبه ۱۵ شهریور برابر با ۲۰ صفر ۱۴۴۵، اربعین حسینی است.

برای گرامیداشت چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) و یاران ایشان هر سال آیین مذهبی راهپیمایی اربعین حسینی (ع) از نجف به مقصد کربلا با حضور گروه های مردمی از کشورهای مختلف برگزار می شود.

پیاده‌ روی اربعین، یکی از بزرگ‌ ترین، باشکوه‌ ترین، پرشور ترین و گسترده‌ ترین مناسک و مراسم عزاداری مسلمانان و شیعیان و در زمره عظیم‌ ترین اجتماعات مذهبی جهان است که رکوردی بیش از ۴۵ میلیون زائر کربلا را به نام خود ثبت کرده است.

در این راهپیمایی بی نظیر؛ زیباترین جلوه های ایمان، عشق، شور، معنویت، انفاق، ایثار، همدلی، همراهی و صمیمیت ترسیم شده است و در حال تبدیل شدن به بزرگ ترین و باشکوه ترین نماد فرهنگی و هویت ساز جهان تشیع و اسلام ناب محمدی (ص) است.

وظیفه اصلی پذیرایی از این سیل عظیم عاشقان حسینی و پیاده روندگان اربعین، بر دوش ملت مومن و عزیز ایران و عراق است که با استقرار موکب های گسترده و زیبا و بهره گیری از هدایای با برکت مردمی، از زائرین و عاشقان امام عاشورا و شیفتگان شهدای کربلا استقبال می کنند.

این حماسه بی مانند و جاودان و حرکت توام با شور و شعور، نشان دهنده اوج معرفت، محبت و عشق ملت های مسلمان و شیعه به خاندان رسالت و امامت و خانواده حضرت سیدالشهدا (ع) است که از آن فضایی سراسر شوق و شکوه و صفا بوجود می آید و پیوند عاطفی امت های اسلامی، خصوصا دو ملت ایران و عراق را عمق می بخشد.

جمعیت حاضر در این راهپیمایی همه ساله میلیون‌ ها نفر تخمین زده می شود و زائران ایرانی مسیر ۸۰ کیلومتری نجف اشرف تا کربلای معلی را برای پیاده‌ روی انتخاب می کنند؛ این مسیر شامل یکهزار و ۴۵۲ ستون (عمود) است که برای راهپیمایی پیش بینی شده و فاصله بین هر ستون با دیگری ۵۰ متر است.

با متوسط پیاده روی هفت تا هشت ساعت در هر روز، مسیر نجف تا کربلا سه تا چهار روز طول می کشد.

ستاد فرهنگی اربعین بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب و توصیه‌ های رهبر معظم انقلاب اسلامی، در هماهنگی با دولت عراق، شعار «حیاتنا الحسین» را به عنوان شعار اربعینی امسال انتخاب کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا