اجتماعی

نشست هم اندیشی رفع موانع تامین و توزیع آب شرب در قشم برگزار شد

نشست هم اندیشی رفع موانع تامین و توزیع آب شرب در جزیره قشم با حضور مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، مدیران استانی، شهرستانی و سازمان منطقه آزاد امروز (یکشنبه) برگزار شد.

  به گزارش پایگاه خبری خبرقشم، عادل پیغامی روز یکشنبه در این نشست هم اندیشی، اظهار کرد: مسئله آب، موضوع جدی جزیره قشم با ۱۷۰ هزار نفر جمعیت ساکن در ۶۳ روستا و ۶ شهر بزرگ آن است.

وی ادامه داد: مسئله نداشتن آب، زیرساخت های اقتصادی و معیشتی اولیه در این جزیره یک مسئله حساس و جدی قابل بررسی و پیگیری است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم توضیح داد: این سازمان به عنوان یک دستگاه حاکمیتی در این جزیره نمی تواند نسبت به زیرساخت ها چه آنچه بر عهده و وظیفه خودش است و چه آنچه بر عهده و وظیفه سایر دستگاه های دیگر است، ساکت باشد.

پیغامی اضافه کرد: اگر تاکنون هم نسبت به این مسئله غفلت شده به خودی خود باید نسبت به آن یک تامل اندیشه ای با جدیت و همیت صورت بگیرد.

وی گفت: در واقع چوب این حرکت مثل یک دو امدادی در زمان حاضر به دست ما رسیده و ما باید حالا برای مردم و خدمت به آنها بدویم و پاسخگوی این مسئله باشیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اعلام کرد: در موضوع رفع موانع تامین و توزیع آب در این جزیره کم کاری های اتفاق افتاده و شکی در آن نیست و آنچه که نشان می دهد که ما در این زمینه به اندازه کافی نتوانسته ایم موفق باشیم فقدان آب در برخی از روستاهای این جزیره است که وضعیت کمبود آب در آنها بالاتر از تنش آبی و فوق بحران است.

وی افزود: من این موضوع را به عنوان بالاترین مقام اجرایی دولت و حاکمیت در اینجا اعلام می کنم و اگر کسی قرار است نسبت به اینکه دولت در این زمینه نظرش چیست و نگران باشد یا نسبت به اینکه گفتن اینها به صلاح دولت است یا نه، تشخیص و صلاح آن به عهده بنده است.

پیغامی با بیان اینکه کم کاری های که انجام شده خودش را روی زمین نشان می دهد و از این راه می توانیم عنوان کنیم که مردم این جزیره چقدر آب شرب دارند یا ندارند، اظهار کرد: اگر در روستایی بالغ بر ۱۰۰ روز است که آب به آن نرسیده این مسئله ای نیست که بشود آن را به فرآیندهای اداری سپرد یا با تعارف های اداری تمامش کرد.

وعده دولت مردمی حل تنش آبی در استان هرمزگان است

در ادامه این نشست فرماندار قشم با اشاره به اینکه مردم خارج از این جلسه همه مسوولین شهرستان قشم و سازمان منطقه آزاد را دولت می بینید، اظهار امیدواری کرد: باید با بررسی موانع موجود و راهکارهای برطرف کردن آنها، شاهد اقدامات موثر و چشمگیری در راستای رفع موانع تامین و توزیع آب شرب در این جزیره باشیم.

محمد محمدحسینی با بیان اینکه در دولت سیزدهم سرعت اجرای طرح ها بسیار بالا و مناسب است، گفت: در زمان حاضر طرح آب شیرین کن باسعیدو در غربی ترین نقطه جزیره قشم ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای حل مشکل ۱۳ روستای جزیره تا ۲ ماه آینده وارد مدار می شود.

وی اظهار داشت: همه ما در یک سنگر هستیم و برای حل مشکلات مردم، دولت سیزدهم پای کار است و امیدواریم با مدیریت درست و صحیح بتوانیم موضوعات و مشکلات تامین و توزیع آب شرب در جزیره قشم را به سرانجام برسانیم.

فرماندار قشم افزود: وعده دولت صادق ‌الوعد (راست نوید و خوش قول) سید ابراهیم رئیسی حل تنش آبی در دولت سیزدهم در استان هرمزگان است.

برای حل مشکل بی آبی جزیره قشم باید به ساقی کربلا پناه برد

در ادامه این جلسه امام جمعه قشم گفت: برای حل مشکل بی آبی جزیره قشم باید به ساقی کربلا پناه برد و به نظرم اگر زودتر به باب الحوائج (ع) پناه ببریم زودتر به نتیجه خواهیم رسید.

حجت‌ الاسلام غلامرضا حاجبی خواستار توجه بیشتر تمامی مسوولین کشوری، استانی، شهرستانی و سازمان منطقه آزاد به رفع موانع تامین و توزیع آب شرب بهداشتی برای ساحل نشینان روستاهای غرب این جزیره شد.

ارزش اعتباری پروژه های فعال آبرسانی قشم ۵۰۰ میلیارد تومان است

در ادامه این نشست هم اندیشی عبدالحمید حمزه پور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان هم مهم ترین طرح های آبفای این استان را برای رفع موانع تامین و توزیع آب شرب در جزیره قشم تشریح کرد.

وی از فعال بودن طرح های آبرسانی در شهرستان قشم با اعتبار بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت: یکی از این طرح ها، آب شیرین کن باسعیدو است که در ۲ ماه آینده باعث تحول در وضعیت آبرسانی قشم خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان افزود: وزیر نیرو، تامین آب قشم را جزو پروژه های ویژه و اولویت دار قرار داده و استاندار هرمزگان نیز به طور جدی پیگیر تحقق و تکمیل پروژه های آبرسانی قشم است که با همت موجود، مشکل آب قشم به صورت اساسی حل خواهد شد.

حمزه پور با بیان اینکه سه منطقه (زون) پیش بینی شده بر رفع مسئله آبی قشم تاثیر خواهد گذاشت، افزود: در منطقه غربی جزیره با وارد مدار شدن آب شیرین کن باسعیدو، ۱۳ روستا به آب شرب پایدار دست پیدا خواهند کرد.

به گفته وی، این آب شیرین کن به دلیل منبع مشترک تامین آب فعلی با سایر روستاهای قشم بر نیاز آبی تمامی مناطق نیز تاثیر خواهد گذاشت.

مدیرعامل آبفای هرمزگان توضیح داد: این آب شیرین کن ۲ ماه آینده وارد مدار بهره برداری خواهد شد و وعده آبفا برای تامین نیاز آبی غرب جزیره محقق خواهد شد.

وی در ادامه به مرکز آبرسانی جزیره قشم اشاره کرد و افزود: با توجه به نیاز مبرم قشم به آب شرب پایدار، آبفا به دنبال استفاده از ظرفیت هایی است که در کمترین زمان ممکن بیشترین تاثیر را بر نیاز آبی مردم بگذارد از ظرفیت منطقه مرکزی با ظرفیت پنج هزار متر مکعبی بهره خواهیم گرفت که در مرحله انعقاد قرارداد با سرمایه گذار مربوطه هستیم.

به گفته حمزه پور، پیش بینی استفاده از این ظرفیت برای لافت و روستاهای پیرامونی و همچنین تامین آب درگهان شده است.

وی تصریح کرد: منطقه سلخ به طبل نیز پس از اخذ مجوزهای لازم و تامین زمین مورد نیاز از طرف منطقه آزاد قشم نسبت به فرایند انتخاب سرمایه گذار اقدام خواهد شد.

مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان ادامه داد: این آب شیرین کن چهار هزار متر مکعب ظرفیت خواهد داشت.

وی اظهار کرد: با احداث این آب شیرین کن، هشت کیلومتر خط انتقال و ۲ باب مخزن نیز باید احداث شود که ۱۰۰ میلیارد تومان نیاز به اعتبار دارد.

حمزه پور با بیان اینکه آبفا از هر ظرفیتی برای تکمیل پروژه های آبرسانی قشم استقبال می کند، افزود: در صورتی که منطقه آزاد نیز در این زمینه مشارکت کند از آن برای تسریع در آبرسانی قشم استفاده خواهد کرد.

دولت سیزدهم اولویت خود را بر اساس نیازهای اساسی مردم تنظیم کرده است

در پایان این جلسه نیز دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی در جمع خبرنگاران گفت: جلسه ای بسیار خوبی برای هم اندیشی در خصوص حل معضل آب در جزیره قشم با حضور مسوولین شهرستانی، جامعه محلی، سازمان منطقه آزاد قشم و آبفای استان هرمزگان برگزار شد.

حجت‌ الله عبدالملکی با اشاره به اینکه سرعت حل مسئله آب و تولید و توزیع آب در منطقه قشم به خوبی در حال انجام است، اظهار داشت: طبق آمارهای که در این جلسه مطرح شد میزان تولید آب در این جزیره در طول ۲ ساله دولت سیزدهم تقریبا ۲ برابر شده است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه البته عقب افتادگی های جدی در این خصوص وجود دارد و این میزان تولید آب به هیچ وجه کفاف نمی دهد، افزود: مردم این جزیره با قطعی های مکرر آفتاب مواجه هستند یکی از بحث های که در این جلسه مطرح شد، خرید تضمینی آب از واحدهای بخش خصوصی که تولید کننده آب هستند، یک اختلاف قیمتی در واقع بین آبفای استان هرمزگان و تولید کننده آب وجود دارد که ان شاء الله آن را از طریق وزیر نیرو پیگیری خواهیم کرد که این اختلاف برطرف و خرید آب انجام شود.

وی بیان داشت: خطوط انتقال آبی هم در حال ساخت است و همزمان چند واحد تولید آب و آب شیرین کن هم در حال احداث است که به امید خدا اینها هم ظرف ماه های آینده وارد شبکه می شود و بخشی از مشکلات آب منطقه حل خواهد شد.

مشاور رییس جمهور توضیح داد: مجموع مباحثی که در جلسه مطرح شد این بود که به رغم اینکه به درستی مسئله آب در جزیره قشم یک مشکل و معضل است اما برنامه های که برای رفع این مسئله در حال پیگیری است برنامه های کار آمدی است و هماهنگی بیشتری بین ارکان تصمیم گیرنده از جمله وزارت نیرو، مجموعه آبفا و سازمان منطقه آزاد قشم نیاز داریم که اینها هم دور از دسترس نیست.

وی گفت: به طور کلی دولت سیزدهم اولویت بندی های خود را بر اساس نیازهای اساسی مردم تنظیم کرده است و هم اکنون موضوع آب یکی از مسایل اصلی کشور است و بخش های زیادی در مناطق مختلف کشور درگیر آن هستند دهها هزار میلیارد تومان طرح در همین دولت فعال شده که خیلی از آنها به بهره برداری رسیده و بقیه هم به بهره برداری خواهد رسید.

عبدالملکی افزود: با این نگاهی که من در این جلسه مشاهده کردم و الگوی که مدیران استانی، شهرستانی و سازمان منطقه آزاد قشم برای مسئله آب داشتند و همدلی که بین آنها، آبفا و اعضای شورا های اسلامی شهرها، بخش ها و روستاهای این جزیره وجود دارد، من فکر می کنم ان شاء الله در ماهها و سال های آینده به سمت رفع پایدار مسئله آب در منطقه قشم حرکت می کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا