اخبار مهم

اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

 دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، جزئیات مذاکرات سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم، حجت الله عبدالملکی مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی  بیان کرد: از بهار امسال برنامه ویژه دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای جهش سرمایه گذاری در این مناطق با معرفی این مناطق به عنوان “بهشت سرمایه گذاری” آغاز شده است.

به گفته وی، در این برنامه، فرصت های سرمایه گذاری این مناطق به شکل بسته های سرمایه گذاری شامل طرح توجیه اقتصادی اولیه (pfs)، تامین زیرساختها و مجوزهای بی نام برای هر طرح، تولید و به سرمایه گذاران داخلی و خارجی عرضه شده که با استقبال کم نظیر سرمایه گذاران داخلی و خارجی مواجه شده، به نحوی که اتاق سرمایه گذاران خارجی امارات متحده عربی آمادگی خود را برای سرمایه گذاری تا ۱۰۰ میلیارد دلار در این مناطق اعلام کرده است.

مشاور رئیس‌جمهور در ادامه افزود: این برنامه از ابتدای زمستان سال گذشته آغاز و طی آن مناطق آزاد اقتصادی موظف شدند فرصت های سرمایه گذاری خود را به صورت بسته های کامل و قابل عرضه به سرمایه گذاران آماده نمایند. هدف از تولید این بسته ها، ارائه آنها به سرمایه گذاران ایرانی، ایرانیان خارج از کشور و سرمایه گذاران خارجی بوده است.

عبدالملکی ادامه داد: فاز اول این برنامه با ارائه ۳۷۰ بسته در نمایشگاه ایران اکسپو از ۱۷ تا ۲۰ اردیبهشت ماه در تهران عرضه شد. در این نمایشگاه علاوه بر سرمایه گذاران منفرد، گروه هایی از سرمایه گذارن در نمایشگاه حاضر شده و اطلاعات مربوط به این بسته را دریافت کردند. در جلسه ای در حاشیه این نمایشگاه با حضور مسئولان اتاق های بازرگانی و برخی مقامات سیاسی و اقتصادی کشور امارات متحده عربی، ضمن معرفی بسته های سرمایه گذاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از سرمایه گذاران اماراتی جهت حضور و سرمایه گذاری در این مناطق دعوت به عمل آمد که در پاسخ، نماینده رسمی اتاق سرمایه گذاران خارجی امارات از تمایل اعضای این اتاق برای سرمایه گذاری تا سقف ۱۰۰ میلیارد دلار در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران خبر داد».

عبدالملکی در ادامه افزود: البته این به معنای تحقق قطعی این حجم از سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران در کوتاه مدت نیست، اما این استقبال اولا نشان دهنده ظرفیت های بسیار زیاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشورمان برای سرمایه گذاری و تولید و ثانیا تکلیفی بر گردن مسئولین مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و بلکه همه مدیران و سیاستگذاران اقتصادی کشور برای آماده سازی مقدمات حقوقی و اداری لازم برای حضور سرمایه گذاران خارجی در این مناطق است.

عبدالملکی گفت: تاکنون بیش از ۷۰۰ بسته سرمایه گذاری آماده شده که در حضور معاون اول محترم رییس جمهور از آنها رونمایی و این بسته ها در نمایشگاه دوم در مشهد مقدس عرضه شد و برنامه تولید و معرفی بسته های سرمایه گذاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و توانمندی های صادراتی این مناطق به موازات تلاش برای بهبود فضای کسب و کار در این مناطق و تحقق عینی “بهشت سرمایه گذاری” در این دبیرخانه با همکاری همه مدیران مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با قوت ادامه دارد.

در همین زمینه، روابط عمومی مناطق آزاد هم اعلام کرد: در پی این اظهار، عده ای با زیرسوال بودن توانمندی های اقتصادی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و با فضاسازی منفی در برابر موفقیت های دولت مردمی در حوزه مدیریت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، وجود چنین اتاقی را زیر سوال بردند، در حالیکه اتاق سرمایه گذاران خارجی امارات متحده عربی متشکل از سرمایه گذاران خصوصی اماراتی در خارج از کشور امارات (با عنوان عربی “مجلس الامارات للمستثمرین بالخارج”)، با بیش از ۲ هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری در چندین کشور فعالیت می کند و پایگاه اینترنتی آن به نشانی uaeiic.ae فعال است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا