اجتماعیمذهبی

پیمان عقد اخوت در مصلی امام علی (ع) خوانده شد

همزمان با هجدهم ذی‌الحجه عید سعید غدیر خم و روز تجلی امامت و ولایت، امروز (جمعه) آیین‌های مختلفی در جزیره قشم برپا شده که یکی از این آیین‌ها و اعمال روز غدیر، خواندن عقد اخوت (پیمان برادری) در مصلی امام علی (ع) این جزیره بود.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم، این پیمان برادری با الهام از عهدی که رسول اکرم (ص) و حضرت علی (ع) در روز عید غدیر با یکدیگر بستند، خوانده شد.

این پیمان از شب عید غدیر تا ظهر روز این عید بزرگ شیعیان جهان خوانده می شود.

به همین مناسبت برگزاری آیین ها و جشن های ویژه ای در مصلی امام علی (ع) شهرستان قشم انجام شد.

عید غدیر از نگاه پروردگار، پیامبر اسلام (ص) و نیز خاندان وحی و رسالت از اهمیت وصف ناپذیری برخوردار است و آن را برترین و پر شکوه ترین عید مذهبی و دینی می نگرند.

روز ولایت روز برادری است و روز برادری روز ولایت است، این دو با یکدیگر پیوندی ناگسستنی دارند و حلقه وصل شان ایمان است؛ زیرا از سویی ایمان با ولایت پا می ‌گیرد و از سوی دیگر اهل ایمان برادر یکدیگرند «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ به این معنی که در حقیقت مومنان با هم برادرند پس میان برادران تان را سازش دهید و از خدا پروا بدارید امید که مورد رحمت قرار گیرید»، به همین دلیل عقد برادری یکی از آداب روز غدیر شمرده شده است.

اما خواندن عقد اخوت که یکی از اعمال روز غدیر نام برده شده است، به عنوان یکی از آداب مهم انجام می‌شود به این صورت که یکی از دو نفر دست راست خود را بر دست راست دیگری می‌گذارد و می‌گوید: «وَآخَیْتُکَ فِی اللهِ، وَصافَیْتُکَ فِی اللهِ، وَصافَحْتُکَ فِی اللهِ، وَعاهَدْتُ اللهَ وَمَلائِکَتَهُ وَکُتُبَهُ وَرُسُلَهُ وَاَنْبِیآءَهُ وَالاَْئِمَّةَ الْمَعْصُومینَ عَلَیْهِمُ السَّلامُ عَلی اَنّی اِنْ کُنْتُ مِنْ اَهْلِ الْجَنَّةِ وَالشَّفاعَةِ وَاُذِنَ لی بِاَنْ اَدْخُلَ الْجَنَّةَ لا اَدْخُلُها اِلاّ وَاَنْتَ مَعی».

“با تو در راه خدا برادر می‌شوم، با تو در راه خدا راه صفا و صمیمیت در پیش می‌ گیرم، با تو در راه خدا دست می‌دهم و با خدا، ملائکه، کتاب‌ها، فرستادگان و پیامبرانش و ائمه معصومین (ع) عهد می‌بندم که اگر از اهل بهشت و شفاعت شده، اجازه ورود به بهشت یافتم، داخل آن نشوم مگر آنکه تو با من همراه شوی”.

آنگاه دیگری می‌گوید: قبول کردم و ادامه می‌دهد: «اَسْقَطْتُ عَنْکَ جَمیعَ حُقُوقِ الاُخُوَّةِ ما خَلاَ الشَّفاعَةَ وَالدُّعآءَ وَالزِّیارَةَ»؛ جز شفاعت و دعا و زیارت، همه حقوق برادری را ساقط کردم.

بعد از انجام عقد اخوت افراد با هم برادر یا خواهر ایمانی شده و در دعاها و زیارت‌ها همدیگر را فراموش نمی‌کنند.

عقد اخوت به عنوان یکی از زیباترین سنت‌های اسلامی و ایرانی دل‌های مسلمانان را به هم نزدیک‌تر کرده و سبب شده است، نسبت به هم بیشتر متعهد شوند که آثار تربیتی و اجتماعی دیگری هم دارد.

هیجدهم ذی الحجه عید سعید غدیر خم بزرگترین شاهد برگزیده شدن کامل ترین انسان به عنوان جانشین آخرین فرستاده خداوند است، روزی که پیامبر اسلام علی ابن ابی طالب (ع) را برای رهبری حکومت اسلامی برگزید.

واقعه غدیر که به موضوع امامت امیر مومنان و جانشینی پیامبر اکرم (ص) اشاره دارد، موضوع اتصال نبوت به امامت و از مهمترین اعیاد مسلمانان به شمار می‌آید.

در احادیث شیعه تعابیری هم چون عیدُاللهِ‌ الاکبر (بزرگ‌ترین عید الهی)، عید اهل بیت محمد (ص) و اشرف الاعیاد (والاترین عید) برای این روز به کار رفته است.

روز غدیر خم برترین عیدهای امت من است و آن روزی است که خداوند بزرگ دستور داد، برادرم علی بن ابی طالب را به عنوان پرچمدار امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم به وسیله او هدایت شوند و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین برای آنان پسندید.

این جملات مهمی است، منسوب به پیامبر اکرم(ص) که شیخ صدوق در کتاب امالی نقل کرده و روایت صریح و روشن پیامبر خاتم(ص) از وصی و جانشین خود است.

ماجرای عید غدیر خم اشاره به اتفاقی دارد که در آخرین سفر حج رسول الله(ص) رخ داد؛ در سال دهم هجرت، رسول خدا(ص) به حج رفت و احکام آن را به مردم آموزش داد.

به هنگام بازگشت از مکه، در استراحتگاه جُحفه و در غدیر خم، به امر خدا مردمان را گرد آورد و در آن مجمع سترگ، امام علی(ع) را به عنوان جانشین خود به آنان شناساند و فرمود: «مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ» به این معنی که هر که من مولا و فرمانروای اویم علی مولای او است، خدایا دوست بدار آن کس که او را دوست دارد، و دشمن دار آن کس که او را دشمن دارد.

البته جانشینی امام علی(ع) سال ها پیش در مکه و در جمع خاندان بنی هاشم انجام گرفته بود اما در غدیر باز بر آن تاکید و هم به اطلاع عموم رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا