آخرین خبرهااجتماعیاقتصادیگزارش مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قشم:

امسال ۲۰ درصد خرما بیشتر تولید شده است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قشم گفت: برداشت خرما از نخلیات این جزیره که از نیمه تیرماه شروع شده است تا اواسط شهریور ادامه خواهد داشت و برآوردها نشان می‌دهد امسال تولید نسبت به سال قبل ۲۰ درصد بیشتر است.

به گزارش پایگاه خبری ساحل قشم به نقل از تسنیم در قشم ، مالک یزدان پناه اظهار داشت: سال گذشته از مجموع 400 هکتار درختان بارور و غیر بارور جزیره قشم، حدود 500 تُن خرما برداشت شد و خوشبختانه به دلیل بارش‌های خوب سال گذشته انتظار بود میزان برداشت امسال با 20 درصد افزایش همراه باشد.
وی با اعلام اینکه بیشتر محصول خرمای تولیدی قشم صرف خودمصرفی، خیرات و توزیع در روستاهای محل تولید می‌شود، از خلاص، حنیزی، برحی، موصلی، هلیلی، استعمران، و آلمهتری به عنوان عمده‌ترین ارقام کشت شده نخل در قشم نام برد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قشم با اشاره به اینکه بسیاری از نخل‌های جزیره به صورت دیم کشت شده‌اند، افزود: این درختان نخل به دلیل خشکسالی بیش از دو دهه گذشته ثمرده نبوده و به همین دلیل از چند سال پیش تاکنون سیاست جایگزینی نهال‌های اصلاح شده در نخیلات را در این جزیره آغاز کرده‌ایم.
وی از برگزاری دوره‌های آموزش کوددهی، سم پاشی و هرس کردن بهنگام نخیلات به عنوان دیگر اقدامات انجام شده نام برد و افزود: با توجه به پیر و فرسوده بودن بیشتر نخلستان‌های قشم، طی سه سال گذشته شش هزار اصله نهال کشت بافت بین باغداران قشمی توزیع شد که تا چند سال آینده به مرحله ثمر دهی می‌رسند.
یزدان پناه گفت: مهیا کردن فضایی برای معرفی و فروش خرمای تولید شده و ایجاد زمینه‌های آموزش و اشتغال صنایع دستی مرتبط با درخت نخل همانند سبد، سب، جارو، طناب، جالیوانی، گلدان، دمپایی، پروند و موارد دیگر در قالب صندوق‌های خُرد زنان روستایی از سوی این مدیریت در درست اقدام است.  
این مقام مسئول هدف از برگزاری این کلاس‌ها و صندوق‌های خرد زنان روستایی را تقویت درآمد خانواده‌ها و همچنین تامین معیشت آنها درکنار فعالیت‌های کشاورزی عنوان کرد تا با این سیاست روند احیاء و ترمیم نخلستان‌ها و فعالیت‌های کشاورزی در منطقه همچنان حفظ شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا