آخرین خبرهااجتماعیدسته‌بندی نشدهگزارش بنا به گزارش دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی در مورد اقدامات و تمهیدات پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در هفت منطقه آزاد کشور؛

منطقه آزاد قشم رتبه یک اقدامات حوزه‌ درمانی بین مناطق کشور

گزارش دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی در مورد اقدامات و تمهیدات پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در هفت منطقه آزاد کشور حاکی از موفقیت منطقه آزاد قشم در کسب رتبه نخست در بخش اقدامات حوزه‌ درمانی بین این مناطق است.

به گزارش پایگاه خبری ساحل قشم به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد قشم، پاندمی کروناویروس همان‌گونه که تمام جهان، ایران، استان‌ها و شهرها را درنوردید، مناطق آزاد کشور را نیز درگیر خود کرد. در طول این مدت نه‌تنها سلامت فردی که اقتصاد کلان هر منطقه نیز تحت تأثیر این بیماری دچار آسیب و کاستی شده است.
دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی با تقسیم‌بندی جامعی از اقدامات هر منطقه در هفت شاخه حوزه درمانی، تولیدات و واردات، اقدامات بهداشتی، هماهنگی امور مربوط به کرونا، امور فرهنگی- تبلیغاتی و ترویجی، امور حمایتی و فعالیت اجتماعی و ساماندهی خدمات و ارتباطات به بررسی عملکرد هفت منطقه آزاد کشور از اسفندماه ۹۸ تا پایان فروردین‌ماه ۹۹ پرداخته است.
منطبق بر این گزارش، منطقه آزاد قشم در دوشاخه حوزه درمانی و ساماندهی خدمات و ارتباطات با اختلاف زیادی رتبه نخست را به خود اختصاص داده است که در این گزارش به اقدامات این منطقه در حوزه درمان خواهیم پرداخت.

*واگذاری کار به کاردان
آغاز اعلام شیوع بیماری کروناویروس در کشور با عکس‌العمل به‌موقع رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم همراه بود که با اختصاص جلسات ستاد بحران به موضوع پیشگیری از شیوع کرونا مبدل شد.
در این جلسات به دستور حمیدرضا مومنی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم سکان کشتی جزیره در حوزه مدیریت عبور از بحران کروناویروس به دستان مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان سپرده شد تا تخصصی‌تر به مبحث سلامت ساکنان و اهالی جزیره نگاه شود و تمامی توان سازمان منطقه آزاد قشم از منابع مالی، تجهیزات، ظرفیت شرکت‌های تولیدی و نیروهای انسانی صرف آماده‌سازی جزیره برای مقابله با کووید ۱۹ شد.
اختصاص ۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز و توسعه فضای بیمارستانی نخستین اقدام منطقه در این راستا بود. ایجاد بخش پزشکی ویژه کرونا در بیمارستان پیامبر اعظم(ص) شهر قشم باقابلیت پذیرش هم‌زمان ۵۰ بیمار، تهیه و راه‌اندازی سه دستگاه تنفسی و ونتیلاتور بیمارستانی، استقرار اتوبوس آمبولانس سازمان با ظرفیت پذیرش ۱۱ بیمار در بیمارستان پیامبر اعظم(ص)، تامین و آماده‌سازی تعداد ۱۵۰ تخت بیمارستانی، بخش‌هایی از اقدامات حمایتی منطقه آزاد قشم در این مدت بود.
همچنین تهیه ۶۰۰ هزار ماسک استاندارد در انواع مختلف، یک هزار و ۱۰۰دست کیت محافظت شخصی، ۳۵ دستگاه تب‌سنج، ۱۰ هزار لیتر وایتکس، ۵ هزار لیتر الکل، هشت هزار دستکش لاتکس، دو دستگاه برانکارد حمل بیماران مبتلا، دو عدد کیت کامل حمل جسد و اختصاص ۶ نیروی خدماتی برای همکاری با نیروهای خدماتی بیمارستان پیامبر اعظم(ص) به مدت سه ماه در اختیار شبکه بهداشت و درمان شهرستان قرار گرفت نیز  قسمتی از این اقدامات است.

* توسعه اقدامات پشتیبانی حوزه پدافند غیرعامل بهداشت و درمان


 مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم همچنین برای ایجاد فضایی جهت پشتیبانی از حوزه بهداشت و درمان در صورت وقوع شرایط حاد و پیک بیماری، دستور تعمیر و آماده‌سازی تعداد ۴۰۰ تخت نقاهتگاهی با همکاری مراکز اقامتی جزیره را صادر کرد.
تهیه و تجهیز ملزومات بیمارستان خلیج‌فارس روستای جی جیان به‌منظور انتقال تمامی بیماران دیالیزی جزیره قشم به این بیمارستان باهدف ارتقا فضای بیمارستانی، تجهیز و راه‌اندازی کامل کلینیک ۴۰ تخته خلیج‌فارس شهر قشم با هزینه‌ای بالغ‌بر ۱۲ میلیارد ریال در راستای اقدامات حوزه پدافند غیرعامل درمانی کمتر از ۷۲ ساعت از تلاش‌های این مجموعه به‌منظور ارتقا آسایش روانی شهروندان ازنظر خودکفایی کامل منطقه نسبت به نیازهای درمانی بوده است.
در ادامه این اقدامات، منطقه آزاد قشم با تکیه‌بر گروه‌های مردمی و همکاری ارگان‌های مختلف، تیم‌های سنجش بیماری کرونا را در مناطق مختلف شهر جهت پایش سلامت ساکنان مستقر کرد.
انجام تحقیق و توسعه برای تولید کیت الکترونیکی شناسایی ویروس در مرکز رشد قشم با حمایت مرکز شتاب‌دهی شهر هوشمند، تهیه ۲۵۰ کیت تشخیص از طریق ارتباطات بین‌الملل سازمان و تحویل آن به دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز ازجمله فعالیت‌های منطقه آزاد قشم از زمان شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشور است که توانسته موجبات موفقیت برتر این منطقه را در بین مناطق هفتگانه در حوزه درمانی فراهم آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا