آخرین خبرهادسته‌بندی نشدهگردشگری مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم خبر داد؛

ساحل شیب دراز در انتظار تولد ۳۰۰۰ بچه لاک پشت

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم از تخمگذاری 44 لاک پشت و حفاظت از سه هزار تخم حاصل توسط این مدیریت در دل ماسه های ساحل روستای شیب دراز خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری ساحل قشم به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم، سید هاشم داخته با اعلام این خبر اظهار کرد: مطابق هر سال، از هفته دوم اسفند ماه تا هفته دوم اردیبهشت ماه، زمان میزبانی سواحل ماسه ای روستای شیب دراز از لاک پشت های پوزه عقابی است که برای تخمگذاری به زادگاه خود بازمی گردند.
وی افزود: تاکنون ۴۴ لاک پشت به این ساحل آمده و سه هزار تخم نتیجه این حضور بوده که توسط تیم ناتوران خمیس و با نظارت مدیریت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم تا زمان تولد حفاظت می شوند. بر اساس یک برنامه ریزی منسجم و مستمر از سوی سازمان منطقه آزاد قشم از سال ۱۳۸۱ تا کنون، جوانان جامعه محلی روستای شیب دراز با عنوان گروه «ناتوران خمیس» با گذراندن دوره های آموزشی،  نقش ارزشمندی در حفاظت از تخم این جانوران و کمک به بقای نسل آن ها برعهده گرفته اند.
به گفته داخته، پوزه عقابی ها یکی از ۷هفت گونه لاک پشت های دریایی شناخته شده در آب های جهان محسوب می شوند که همه ساله در سواحل ماسه ای روستای شیب دراز در ۴۵ کیلومتری جنوب شهر قشم، تخم گذاری می کنند. حدود دو ماه طول می کشد تا نوزاد لاک پشت ها از تخم خارج شده و راهی دریا شوند.

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: حفاظت از تخم لاک پشت های پوزه عقابی در سواحل روستای شیب دراز، با ابتکار بیژن فرهنگ دره شوری، مدیر سابق محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم از سال ۱۳۸۱ و با هدف کمک به ماندگار شدن نسل این جانوران آغاز شد و در حقیقت می توان از وی به عنوان معمار محیط زیستی قشم در بخش های مختلف به ویژه در حوزه صیانت از تخم گذاری لاک‌پشت های پوزه عقابی نام برد.
وی با اشاره به نزدیک شدن عمر این پروژه حفاظتی به دومین دهه از فعالیت خود اضافه کرد: اجرای این پروژه علاوه بر حفاظت از گونه به شدت در معرض خطر انقراض لاک پشت های پوزه عقابی، تاثیرات مثبتی را در حوزه های اشتغالزایی و ارتقاء معیشت جامعه محلی روستای شیب دراز و اکوتوریسم جزیره ایجاد کرده است.
مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم در پایان با یادآوری تعطیلی سایت های گردشگری به منظور جلوگیری از شیوع کروناویروس عنوان داشت: در این دوره تخمگذاری، سایت شیب دراز هم مانند سایر سایت های گردشگری تعطیل بوده که تا پایان فصل ادامه خواهد داشت. از علاقمندان و گردشگران تقاضا داریم برای بازدید از تخمگذاری و یا تولد لاک پشت ها از حضور در این سایت اجتناب نمایند.
شایان ذکر است، برنامه کمک های کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی(GEF/SGP) همواره حامی پروژه حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی قشم بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا