دسته‌بندی نشده

جای خالی کرسی مناطق آزاد در هیات دولت

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از لزوم اختصاص یک کرسی به مناطق آزاد در هیات دولت باهدف شفاف سازی عملکرد و دفاع از قابلیت های این مناطق سخن گفت.

به گزارش پایگاه خبری ساحل قشم به نقل از خبرگزاری برنا، حمیدرضا مومنی در دیدار با نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که برای بازدید از طرح های مختلف صنعتی به این جزیره سفر کرده بودند، اظهار داشت: معافیت های مالیاتی، قوانین خاص گمرکی، اخذ ویزا و قوانین کار اتباع خارجی از موضوعاتی است که  می تواند بخش قابل توجهی از نیاز اقتصاد کشور به واردات محصولات خارجی را مرتفع کند.
وی افزود: در تعریف، از مناطق آزاد به عنوان مناطقی با ویژگی ها و محدودیت های مکانی خاص یاد شده که باید به اقتصاد کشور کمک کنند، اما باوجود داشتن هفت منطقه آزاد و بیش از 34 منطقه ویژه که نقش بسیار پررنگی در ارزآوری، تولید، اشتغالزایی و توسعه مناطق محروم  کشور داشته اند، هنوز هیچ جایگاهی در دولت برای آن ها درنظر گرفته نشده و به رسمیت شناخته نمی شوند.
به گفته مومنی، صدور بخشنامه ها و قوانین و مقررات ضد و نقیضی در مورد مناطق آزاد توسط مجلس و دولت بدون این که حتی نماینده ای برای دفاع وجود داشته باشد، منطقی به نظر نمی رسد.
مومنی برتوان این مناطق در جذب سرمایه گذار و تبدیل شدن به قطب تولید محصولات صادرات محور تاکید کرد و گفت: تنها نمایندگانی از بدنه مناطق آزاد می توانند درصد تاثیرگذاری مثبت و منفی وضع قوانین بر عملکرد این مناطق و سرمایه گذاران و ساکنان آن ها را تشریح کرده و در مورد بایدی یا نبایدی وضع مصوبات نظر دهند.  
این مقام عالی با اشاره به تغییرات بسیار در بخش قوانین و مقررات مربوط به مناطق آزاد ادامه داد: عدم ثبات مدیریتی و یک بام و دو هوایی قوانین مربوط، اجازه ترسیم برنامه های جامع و  بلندمدت را در مناطق مذکور نمی دهد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پایان خاطرنشان کرد: تشکیلات گسترده ای به نام مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بهتر است ذیل سازمان برنامه و بودجه یا نهاد ریاست جمهوری باشند تا صدای رسای فعالان اقتصادی و ساکنان این منطقه شنیده شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا