اجتماعیاقتصادیایرانگردشگری به مناسبت هفته گردشگری در منطقه آزاد قشم عنوان شد؛

تدوین سند چشم انداز توسعه گردشگری قشم

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم ضمن ارایه گزارش عملکرد ۶ ماهه این مدیریت از تهیه و تدوین سند چشم انداز توسعه گردشگری قشم خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان منطقه آزاد قشم، طاهره شهرکی در آیین همایش گردشگری که ظهر یکشنبه هفتم مهر ماه به مناسبت گرامیداشت این هفته برگزار شد، ضمن تبریک هفته گردشگری به تمامی فعالان و علاقمندان به این صنعت بیان کرد: سند چشم انداز توسعه گردشگری جزیره به دستور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و در راستای توسعه کمی و کیفی گردشگری جزیره در حال تدوین است.
وی ضمن مثبت خواندن کارنامه خدمات مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در حوزه های عمرانی و زیرساختی جزیره از مومنی به عنوان یک نیروی جهادی و انقلابی یاد کرد و افزود: تمدید و صدور ۶۸ مجوز در حوزه گردشگری جزیره از ابتدای سال تا کنون، نشان دهنده رونق صنعت گردشگری جزیره به واسطه فراهم آمدن زیرساخت های لازم در چهار سال اخیر مدیریت مهندس مومنی می باشد.
به گفته مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم، آغاز به کار ۴۷ پروژه گردشگری در جزیره، افزودن ۸ هزار تخت به ظرفیت هتلینگ و بهره برداری از ۱۰ هتل تا پایان امسال، نمودهای دیگری از عملکرد سازنده مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم است.
وی از آموزش ۶۰۰ نیروی سازمانی، بخش خصوصی و جامعه محلی در دوره های آموزشی بر پایه ارتقاء کیفیت خدمات و محصولات خبر داد و گفت: با توجه به ظرفیت غنی بانوان جزیره، مجوز راه اندازی هنرستان گردشگری دخترانه در قشم اخذ شده که از سال آینده آغاز به کار می کند و آموزش پایه ای گردشگری را رقم خواهد زد.

 

 

 

 

*قشم آغازگر تحول در استاندارسازی سفره خانه های سنتی، مراکز پذیرایی و کاشانه های مهمان کشور

شهرکی از آغاز درجه بندی سفره خانه های سنتی، مراکز پذیرایی و کاشانه های مهمان در جزیره خبر داد و تاکید کرد: این اقدامات برای نخستین بار در کشور از جزیره قشم آغاز شده است.
راه اندازی سیستم آماری و جامع کاشانه های مهمان قشم و هنگام و الکترونیکی شدن رسیدگی به درخواست های متقاضیان اماکن اقامتی نیز از دیگر اقدامات این مدیریت در ۶ ماهه نخست امسال است که توسط شهرکی به حضار ارایه شد.
مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم با اشاره به فعالیت های حوزه صنایع دستی عنوان کرد: با همکاری دهیاران جزیره، دو پروژه عمرانی در قالب تاسیس فروشگاه و آموزشگاه صنایع دستی در روستاهای شیب دراز و گورزین افتتاح می شود و همچنین با مجوز مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، به زودی پروژه گالری و موزه صنایع دستی قشم در کنار موزه ژئوپارک راه اندازی خواهد شد.
وی همچنین از راهیابی دو اثر صنایع دستی قشم برای کاندیداتوری دریافت مهر اصالت ملی خبر داد و افزود: راه اندازی جامعه فعالین صنایع دستی جزیره و پیگیری تسهیل فروش صنایع دستی برند منطقه آزاد قشم با بسته بندی مناسب از دیگر اقدامات این مدیریت بوده است.
به گفته شهرکی، بنا به تاکید مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، ۱۴ روستای توانمند در حوزه صنایع دستی برای راه اندازی کارگاه تولیدی، شناسایی و تجهیز می شود که می تواند به اشتغالزایی ۲۴۰ نیروی بومی بیانجامد.
رایزنی با صندوق بیمه روستایی کشور برای بیمه کردن ۵۰۰ نفر از فعالان حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی و پرداخت یک چهارم هزینه بیمه یک سال نخست توسط سازمان منطقه آزاد قشم، خدمت دیگری از سوی این مدیریت به فعالان گردشگری می باشد.

 

*۲۰اثر ناملموس قشم به ثبت می رسد

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم همچنین با اشاره به میراث فرهنگی و پیشینه چند هزار ساله قشم به عنوان دیده بان ایران اسلامی بیان داشت: ۲۰ پرونده ثبتی از میراث ناملموس جزیره شامل، دانش بومی تقویم دریایی، ساخت عود، دعای باران، صیادی در جنگل های حرا، غذای محلی، سنت شترداری و طب، موسیقی و مهارت های خشک کردن ماهی و… در حال آماده شدن برای طی مراحل ثبت است.
وی از ساماندهی موزه های شخصی جزیره خبر داد و افزود: افتتاح موزه لافت به عنوان نخستین موزه رسمی میراث فرهنگی جزیره و دو موزه شخصی از برنامه های هفته گردشگری است.
آغاز طرح مرمت قلعه پرتغالی ها به عنوان نماد استعمارستیزی ایران و خانه فرهنگ و گردشگر روستای لافت از جمله اقدامات دیگر مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم در این ایام است.
شهرکی در پایان سخنان خود از دریافت موافقت اولیه برای ایجاد پایگاه باستان شناسی زیرآب حوزه خلیج فارس در جزیره قشم خبر داد و عنوان کرد: همچنین با رایزنی های صورت گرفته با پژوهشگاه مردم شناسی کشور، موافقیت اولیه برای ایجاد پایگاه مطالعات مردم شناسی خلیج فارس در قشم نیز دریافت شده است.
گفتنی است، همایش گردشگری به مناسبت گرامیداشت این هفته ظهر امروز یکشنبه هفتم تیر ماه با حضور رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، امام جمعه شهرستان، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان، مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مدیرکل حوزه مدیرعامل و مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم، جامعه هتلداران، سفره خانه داران، کاشانه های مهمان، انجمن دوستداران میراث فرهنگی، دهیاران.،انجمن راهنمایان گردشگری و فعالین صنایع دستی برگزار شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا