اقتصادی

احداث پُل خلیج فارس در انتظار حمایت های بیشتر دولت است

 مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: احداث شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس با محوریت پُل خلیج فارس به عنوان دروازه نوین تجاری ایران در انتظار حمایت های بیشتر دولت، تمامی دست اندرکاران و مسوولین نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم، عادل پیغامی عصر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به این سوال که سرنوشت طرح احداث پل و شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس به کجا رسید، اظهار داشت: طرح احداث پل خلیج فارس که بعدها به شبکه جامع ارتباطی توسعه یافت، حلقه ارتباطی مسیرهای دریایی منطقه به شبکه ریلی و جاده ای کشور است.

وی ادامه داد: این طرح یک مجموعه چهارگانه و ذیل طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس شامل پُل خلیج فارس، توسعه بندر کاوه، احداث چهار لاین بزرگراه از بندر کاوه تا سرزمین اصلی و خط راه آهن بین سرزمین اصلی و جزیره قشم بوده که انجام تمامی طرح ها وابسته به اتمام طرح پُل است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم توضیح داد: این چهارگانه را به دلیل اینکه ذهن مردم و فضای عمومی اذهان دوست داشته است، با پل شروع کرده اند ولی به نظر من یک نوع عوام زدگی بوده و باید این طرح را با اسکله شروع می کردند، اسکله کانون اصلی این چهارگانه است.

پیغامی اضافه کرد: در این طرح هیچ یک از موارد یادشده سود آور نیست و احداث آنها هم به لحاظ اقتصادی ضرر است، هر چند به لحاظ استراتژیک و ژئوپلیتیک داشتن پل و اتصال آن به سرزمین اصلی بسیار مهم است، ولی فقط اسکله است که این طرح را اقتصادی می کند.

وی گفت: بدون اجرای اسکله و بهره مندی از درآمدی ها آن هزینه های بقیه پروژه های این طرح به لحاظ اقتصادی توجیه پذیر نبوده و در ۳۳ یا ۳۴ سال قابلیت بازگشت سرمایه را خواهد داشت ولی با توجه به درآمد زایی بالایی اسکله در صورت اجرای چهارگانه این طرح در هفت یا هشت سال قابلیت بازگشت سرمایه را خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: اگر این طرح با اسکله شروع می شد، درآمد اسکله بقیه طرح را می ساخت.

وی اظهار کرد: سرنوشت این پل در دولت دوم محمود احمد نژاد به جایی نرسید و متوقف شد و در دولت حسن روحانی هم این طرح به طور کامل هشت سال تعطیل بود چون وزیر مربوطه از ریشه و پایه، قائل به انجام این پل نبود.

پیغامی بیان داشت: هنوز هم سرگذشت این طرح در کشور به ۲ شکل است، عده ای می گویند این پل بسیار لازم، راهبردی، ضروری و اهمیت آن غیر قابل تصور است و عده ای هم به صراحت می گویند پل به چه دردی می خورد و این یک واقعیت است و هنوز هم در بدنه دستگاه های اجرایی از جمله وزارت راه و سازمان برنامه عده ای هستند که روی هم رفته با پل موافق نیستند و آن را در اولویت نمی دانند.

وی ادامه داد: جالب است که حتی بگویم که در ۱۰ – ۱۲ سال پیش در شورای اقتصاد یک بار اولویت این پل تصویب می شود ولی ابلاغ نمی شود یعنی یک عده ای که موافق بودند در آن جلسه می توانند تاییده بگیرند اما عده ای دیگر نمی گذارند که ابلاغ شود که این دوگانگی همیشه در کشور وجود دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه الحمدالله رئیس جمهور در سفری که به استان هرمزگان داشت نشان داد که از مدافعان پل است، گفت: تاکید آیت الله رئیسی باعث شد که عملیات احداث آن آغاز و از رکود خارج شود.

وی اعلام کرد: برای احداث این پل کارگاه تجهیز شد و بعد از سال ها آمدند و آنچه را که قرارداد بود و عملیاتی نشده بود و به دلیل کم کاری ۱۲ – ۱۳ سال از ناحیه همه ادامه پیدا کرده بود را در قالب یک صورتجلسه تنظیم کردند و گفتند که بخش دریایی را از خشکی جدا می کنیم و این بخش برود برای خود اعتبار تامین مالی خارجی (فاینانس) کند و حداقل بخش خشکی شروع شود.

پیغامی با اشاره به اینکه بخش خشکی چگونه آغاز شود، افزود: ۲ هزار میلیارد تومان حسب دستور رئیس جمهور از محل تهاتر نفت به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) پرداخت شود و ۵۵۰ میلیارد تومان را هم سازمان منطقه آزاد قشم تزریق کند که با این ترکیب ۲ هزار میلیارد به علاوه ۵۵۰ میلیارد تومان بخش داخلی عملیاتی شود.

وی بیان داشت: از آن ۲ هزار میلیارد تومان که قرار شد از محل تهاتر نفت پرداخت شود فقط دستور پرداخت ۷۵ میلیارد تومان در یک سال و نیم گذشته ابلاغ شده و ۱۷ میلیارد تومان آن واریز شده که آن هم برای نگهداری سالیانه از ستون پل های موجود بوده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد گفت: این سازمان سهم خودش را به اندازه توانش اجرا کرده و تاکنون نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان از ۵۵۰ میلیارد تومان را برای احداث این طرح هزینه کرده که این مبلغ برای این سازمان عدد بزرگی است و تقریبا باید بگوییم که این مبلغ یک پنجم کل درآمدهای عملیاتی این سازمان است.

براساس این گزارش، برای تکمیل یکی از چهار رکن طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس شامل توسعه بندر کاوه جزیره قشم، احداث ۹۲ کیلومتر بزرگراه از بندر کاوه و امتداد به خط سراسری از طریق پل خلیج فارس، احداث ۸۶ کیلومتر راه آهن از بندر کاوه و امتداد به خط سراسری از طریق پل خلیج فارس، احداث پل خلیج فارس به منظور تکمیل ارکان طرح بر روی دریا در سال ۱۴۰۱ خورشیدی به حجم سرمایه گذاری بالغ بر ۴۶۰ میلیون یورو نیاز بود.

این پُل در حد فاصل جزیره قشم به بندرعباس واقع شده و علاوه بر توسعه کریدور حمل‌ و نقل شمال – جنوب، توسعه اسکله کاوه و امکان احداث اتوبان و راه‌ آهن را نیز در این مسیر فراهم خواهد کرد.

با احداث پل خلیج فارس، ترانزیت کالا از منطقه آزاد قشم دارای توجیه اقتصادی می شود، به طوریکه بخش عمده کالا هایی که از طریق کریدور شمال – جنوب ترانزیت می شدند، از طریق این پُل، انجام شده و واردات و صادرات کالا بر اساس یکسری قوانین و مقررات راحت تر، صورت خواهد گرفت.

بر این اساس، هزینه‌ های حمل و نقل و زمان ترانزیت کالا از جزیره قشم کاهش یافته و قیمت تمام شده کالا و خدمات به دلیل ایجاد شبکه حمل و نقل ریلی و جاده‌ ای کمتر خواهد شد.

این طرح از نظر ابعاد اقتصادی، عمرانی، صنعتی، گردشگری و رفاهی از جایگاه مهمی در کشور برخوردار است و نقش حلقه ارتباطی مسیرهای دریایی سواحل پیرامونی قشم به شبکه حمل و نقل ریلی و جاده ای کشور را در امتداد ترانزیت آسیای میانه و واردات و صادرات دارد.

پُل خلیج فارس از محدوده اسکله لافت در قشم به اسکله پهل در شهرستان خمیر متصل می شود و جزیره قشم را به سرزمین اصلی مرتبط خواهد کرد.

طول کل این پُل ۳۴۳۰ متر است که ۲۵۰۰ متر آن بر روی دریا قرار دارد و سازه کابلی با دهانه های ۳۶۰ متر در وسط دریا و عرض مفید عرشه حدود ۳۲ متر از دیگر ویژگی های این طرح است.

جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فرا ساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌ های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از راهبردی ترین جزایر ایران و خلیج فارس است.

از سوی دیگر، ویژگی‌ های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌ شود.

این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق – غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌ های این منطقه آزاد تجاری – صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌ بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌ های انرژی است.

اجرای پُل خلیج فارس برای اتصال قشم به سرزمین اصلی و شهر مهم و راهبردی بندرعباس می تواند حلقه توسعه پایدار و همه‌جانبه منطقه آزاد را تکمیل و این جزیره را به مکانی با ثبات و دسترسی آسان برای جذب سرمایه‌گذار در اندازه های قابل مقایسه با مناطق آزاد مشابه در کرانه های جنوبی خلیج فارس تبدیل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا