اجتماعی

شهر یکی از مهم ترین زمینه های تحقق تمدن ها است

شهردار قشم با بیان اینکه شهر یکی از مهم ترین زمینه های تحقق تمدن ها است، گفت: به طور طبیعی نمی شود ما یک زمینه ای را با اندیشه توسعه غربی فراهم کنیم و توقع داشته باشیم که از دل آن تمدن اسلامی رشد کند.

به گزارش پایگاه خبرقشم، میرداد میردادی در حاشیه برگزاری همایش «شهر در مسیر پیشرفت» در پاسخ به سوال اینکه ایده محوری شهر و پیشرفت در جزیره قشم چیست، اظهار داشت: حتما می دانید موضوع «شهر اسلامی» سال هاست متفکرین و اندیشمندان را به تالیف، تحقیق و فعالیت وادار کرده است.

وی ادامه داد: اما شهر و پیشرفت بیشتر از اینکه به دنبال ایجاد کردن یک فضای مشابه گذشته باشد که البته از گذشته بهره می گیرد بیشتر به دنبال این است که یک مرز مشخصی بین حرکت در مسیر پیشرفت با حرکت در مسیر توسعه ایجاد کند.

شهردار قشم توضیح داد: یعنی اگر بخواهیم دقیق تر ایده محوری شهر و پیشرفت را بدانیم باید بگوییم «شهر پیشرفته، شهر توسعه یافته نیست» و به دنبال این است که در منظومه فکری و مفاهیم نظری و مفاهیم راهبردی خودش تفاوت بین این دو مسیر را مشخص کند.

میردادی اضافه کرد: بنابراین ایده محوری شهر و پیشرفت با ایجاد تفاوت در مدل شهری بر مبنای پیشرفت و مدیریت شهری بر مبنای توسعه شکل گرفته است.

وی به بخشی از تفاوت های «شهر در مسیر توسعه» با «شهر در مسیر پیشرفت» اشاره کرد و گفت: به طور مثال در حوزه «بنیان مدیریت شهری» توسعه باعث ایجاد چرخه خلق ثروت و خدمات شهری می شود، اما پیشرفت باعث ایجاد نظام اجتماعی عدالت، عقلانیت و معنویت می شود.

شهردار قشم افزود: در حوزه «سازمان های شهری» توسعه برای مدیریت یا خدمت به توده مردم است، اما پیشرفت برای به میدان آمدن مردم در حل مسایل شهری است.

وی اظهار داشت: در حوزه «ساختار شهری» توسعه باعث ایجاد شهر بی محله و بدون خرده روایت ها و فرد گرا می شود، اما پیشرفت باعث ایجاد شهر محله دار، شهرجامعه پرداز و جماعت ساز می شود.

میردادی با اشاره به اینکه در حوزه «محیط زیست» نیز توسعه باعث ایجاد شهر طبیعت گریز با درختان غیر مثمر می شود، ادامه داد: اما پیشرفت باعث ایجاد شهر طبیعت گرا با درختان مثمر است.

وی با بیان اینکه از «منظر شهری» نیز توسعه باعث شهر بی هنر، شهر سیمانی و آهنی می شود، گفت: در این حوزه پیشرفت باعث ایجاد شهر هنرمند، شهر خطاطی، نگارگری و کاشی کاری می شود.

شهردار قشم افزود: در حوزه «شهر مردم» توسعه باعث روابط شهر مبتنی بر حقوق شهروندی می شود، اما پیشرفت با روابط شهری مبتنی بر اخوت و برادری و نظامات احسان و کرامت همراه است.

وی عنوان کرد: در حوزه «شهر همه مردم» نیز توسعه باعث این می شود که شهر جولان گاه و محیط سیطره اشراف شود؛ اما پیشرفت باعث می شود که شهر فرصت ها برای طبقه محرومین و کوخ نشینان باشد.

میردادی اظهار داشت: در حوزه «نظام شهری» نیز توسعه باعث می شود عملکردها غیر شفاف، نظارت گریز و لابی محور باشد، اما پیشرفت باعث می شود عملکردها شفاف، نظارت پذیر و با فرصت های برابر است.

وی گفت: با برگزاری این همایش ۲ روزه در جزیره قشم به دنبال ساختن شهری محله محور، جماعت ساز، پر از روایت، تولیدگر، ذکر آفرین، آرامش زا، هنرمند، بوم گرا و شهری شبیه خود هستیم.

همایش شهر در مسیر پیشرفت با حضور مجموعه شهرداری ها و شوراهای اسلامی استان هرمزگان و میهمانان ملی با هدف پیشرفت و توسعه شهرها بر مبنای گفتمان انقلابی و عدالت محوری در توسعه شهرها، توزیع متناسب فضاهای شهری، عمومی و خدمات شهری در مقیاس محلات شهری، توسعه شهرها بر مبنای عدالت اجتماعی شهرها و توجه به محلات به عنوان محور توسعه شهرها در جزیره قشم در حال برگزاری است.

در این همایش ۲ روزه ۴۸ شهردار و ۴۸ منتخب شورای های اسلامی شهرهای استان هرمزگان حضور دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا